رفتن به محتوای اصلی

گزارش خوشبینانه‌ای از دریاچه ارومیه؛ هنوز نمرده است
03.11.2014 - 05:19

Missing media item.

یکی از کارشناسان محیط زیست ایران، با اشاره به بازدید خود از دریاچه ارومیه، وضعیت پهناب را امیدوارکننده دانست و گفت که به راحتی می‌شود آن را زنده کرد.

حسین آخانی، در یادداشتی که در روزنامه همشهری منتشر شده، آورده است که بارندگی‌ها در افزایش آب دریاچه موثر بوده وبه اعتقاد او خبر خوشحال کننده این است که این دریاچه نمرده است.   

این استاد دانشگاه که تابستان گذشته از دریاچه ارومیه بازدید کرده بود، در این یادداشت نوشت: «من به جنوب دریاچه ارومیه رفتم. اگر چه دهها کیلومتر به نمک زار تبدیل شده بود، اما هیچ جای دریاچه خشک نبود. گِلی بودن بستر دریاچه فوق شور با عمق کم نشان می دهد که دریاچه هنوز از آب اشباع است، اگر چه شما در سطح آبی نمی بینید».

حجم آب دریاچه ارومیه طی سالهای گذشته به شدت کاهش پیدا کرد به طوری که بیش از دو سوم آب خود را از دست داد و ارتفاع آب تا ۶ متر کاهش پیدا کرد. خشکسالی، سد سازی‌های بی‌رویه و واریز نشدن آب کافی به دریاچه و حفر حدود ۲۴ هزار حلقه چاه در اطراف این دریاچه،از دلایل اصلی خشک شدن آن عنوان شده است.

پیش از این برخی از کارشناسان محیط زیست نظیر دکتر پرویز کردوانی، این دریاچه را یک دریاچه مرده دانسته بودند که قابل احیا شدن نیست. اما حسین آخانی در یادداشت خود، گِلی بودن بستر دریاچه بسیار مهم دانسته و نوشته است: « این یعنی با ورود آب به دریاچه به راحتی می‌توان دریاچه را به حال قبلی خود بازگرداند.» او معتقد است که  کاهش شیب دریاچه که پس از کاهش آب رخ داده است، کمک می‌کند تا با کمترین حجم آب ورودی بتوان بخش وسیعی را از آب پوشاند.

از آنجا که حجم وسیعی از نمک دریاچه ارومیه را دربرگرفته است، کارشناسان یکی از پیامد‌های مهم خشک شدن دریاچه را بروز ریزگردهای نمکی و نمکزار شدن سرزمین‌های اطراف آن عنوان کردند. دولت ایران طرحی را برای نجات دریاچه ارومیه از خشک شدن کامل به تصویب رسانده است که رهاسازی آب سدهها و کاهش کشاورزی در اطراف دریاچه، از جمله برنامه‌های این طرح است.

حسین آخانی در ادامه یادداشت خود، از طرح انتقال آب از حوزه دیگر به دریاچه ارومیه به شدت انتقاد کرده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

آ. ائلیار
صدای آمریکا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.