رفتن به محتوای اصلی

داعش؛ رجعتیِ اقتدار گرایانه به خلیفه گری و دوران شکوهِ امت «بخش اول»
03.11.2014 - 08:48

گسترش و پیشروی صاعقه وار داعش در سوریه و عراق دنیا را در بهت و نگرانی فرو برده است .  با رشد سریع داعش و اشغال شهرهای عراق و سوریه ؛ جهان و بخصوص منطقه در ابعادی وسیع در معرض خطر تاخت و تازِ بنیاد گرایی  و تروریزم بر خاسته از آن قرار دارد . و در حال حاضر چگونگی خلاص شدن از خطر جریانی که خاورمیانه را به آتش کشیده است ؛ بیک معضل جدی منطقه ای و جهانی تبدیل شده است .

البته تشکیلات داعش و موقعیت کنونی او ؛ به هیچ وجه به معنای ظهور یک کشور و یا حکومت جدیدی در منطقه نمی باشد ؛ چرا که این جریان مفهوم " مرز " را که لازمه حاکمیت بر جعرافیای مشخصی بنام  کشور است را ؛ برسمیت نمی شناسد .

همچنین مفهوم " شهروندی " یعنی مردمی که با فرهنگی واحد ؛ در مرزهای مشخصی در کنار یکدیگر زندگی میکنند ؛ در مورد آنها صدق نمیکند و نیرو و نفرات " دولت اسلامی عراق و شام " عمدتا" متشکل از داوطلبانی از  کشورهای دیگر است که معمولا" توسط رژیم های این کشورها به حاشیه رانده شده و از نعمت آگاهی و سواد کافی بی بهره اند و عمدتا" در رویای بهشت آرمانی و هم آغوشی با حوریانی که هر گز پیر نمی شوند  ؛ بسادگی جذب این جنایتکاران شده اند .

از نظر داعشی ها و دیگر گروههای جهادی و تروریستی ؛ اقدامات ستیزه جویانه و جنایتکارانه آنان ؛ چیزی جز تلاش مؤمنانه و وظیفه ای دینی ؛ برای بر پایی حکومتِ خیالیِ عدل الهی نیست . یعنی باید این گروهها را قبل از اینکه ؛ قربانیان یک قرائت رادیکال و افراطی از اسلام بدانیم ؛ باید آنها را مسحور شدگان یک روایت آرمانی از اسلام بدانیم که ؛ در رویای تشکیل مدینه فاضله ای در چارچوب خلافت اسلامی بسر می برند .

ایدئولوژی داعش مجموعه ای از احکام و قوانین ثابت ؛ ارتجاعی و تبعیض آلود ــ بخصوص نسبت به زنان است ــ که توسط فقیهان مذهب تسنن در طی قرنها بعد از تولد اسلام ؛ تدوین و تئوریزه شده است . همچنین این ایدئولوژی ؛ مجموعه ای از عبادات ؛ مناسکها و احکام و قوانین برای زندگی اجتماعی از جمله مجازاتهای شدید و خشن و تبعیض آلود اسلامی مانند قصاص ؛ سنگسار ؛ دیه و جزیه و ..... علیه غیر مسلمانان و زنان میباشد .

مشخصه اصلی این نیرویِ مهیبِ بنیادگرا در هر کجا که بقدرت رسیده است ؛ همانطور که در ایران نوع شیعی آن را می بینیم ؛ قساوت و سنگدلی بی حد و حصر ؛ در کشتار و سرکوب انسانهای دیگر میباشد. آنها برای انسان ــ بخصوص زنان و غیر خودی ها ــ هیچ شأن و کرامتی و هیچ حقی قائل نمی باشند . بعلاوه این جریان باعتبار ماهیت قرون وسطائی اش ؛ برای پیشبرد برنامه هایش به احکام اجتماعی دوران بربریت و قرون وسطا متوسل میشود و در عرصه اجتماع ؛ به حقوق بشر و دستاورد مدرن بشری اعتقادی ندارد .

رشد سریع داعش و جنایات هولناک و گسترده ای که در همین مدت زمان کوتاه در متصرفات خود علیه مردم ؛ اقلیتهای دینی و قومی و کسانیکه راه و روش آنان را قبول ندارند مرتکب شده است ؛ خصومت های فرقه ای و دینی را در کل منطقه تشدید نموده و میرود که کل منطقه ثروتمند و با اهمیتِ ژئوپلیتیک خاورمیانه را دچار اختلافات دینی نموده و کل منطقه را به آتش بکشاند .

مهمتر اینکه ؛ بدلیل پیوند یابی نظام دینی ایران با مسائل مرتبط با " دولت اسلامی عراق و شام " داعش و جنگ ویرانگر قومی و مذهبی که اکنون در عراق و سوریه جریان دارد و بعلت دخالتها و حضور مستقیم جمهوری اسلامی ایران در این تحولات ؛ ممکن است خطر این جریان ؛ امنیت و آرامش نداشته مردم و کشور ما را نیز با مخاطره ای جدی تر روبرو سازد و هر لحظه ممکن است دامنه این کشمکشهای خونینِ مذهبی و قومی ؛ بایران نیز سرایت بکند .

راستی چگونه و با چه غفلتی ؛ سایه این هیولای وحشی و خونخوار چون بختکی بر سر مردم منطقه افتاده است ؟! ماهیت داعش و سونامی ویرانگر این جریان ؛ چگونه در این منطقه ریشه دواند ؛ رشد و گسترش یافت و بیک خطر جدی برای مردم منطقه تبدیل شد ؟!

 

الف ــ تاریخچه بنیاد گرائی و پیدایش داعش :

علیرغم اینکه دین اسلام از ابتدای رسالت و پیامبری حضرت محمد ؛ مضمونی سیاسی داشته و منادیانِ اولیهِ دین ؛ برای تحقق رسالت خود در سودای تشکیل امامت و خلافت بوده اند ؛ ولی " اسلام سیاسی " بعنوان یک گفتمان در دوران معاصر وارد فرهنگ لغات " علوم سیاسی " شده است . یعنی در این دوره است که تلاش و مبارزه برای کسب قدرت سیاسی و تشکیل " حکومت اسلامی " ــ حکومتی بر اساس اصول و احکام اسلامی ــ شروع شده است .

با بررسی دیدگاههای مختلف معتقدین و تلاشگران این عرصه ؛ " اسلام سیاسی " گفتمانی بوده است که به تفکیک ناپذیری دین از سیاست معتقد است . معتقدین و پیروان این دیدگاه ؛ همانگونه که در ایران هم شاهد آن هستیم به برتری و اولویت دادن به نهاد دین ــ چون معتقدند دین متکی بر وحی و مشروعیت ماورائی دارد ــ  اعتقاد داشته و با اولویت دادن به حاکم کردن اصول و احکام دین در جامعه ؛ منافع ملی و سیاسی مردم و کشور را نادیده میگیرند .

از ظهور این گفتمانِ جدید از اسلام  ــ اسلام سیاسی ــ تا کنون نظرات و دیدگاههای مختلفی در باره " اسلام سیاسی " ارائه شده است . بدون اینکه وارد یک بحث طولانی در باره طبقه بندی انواع " اسلام سیاسی " بشوم ؛ باید بگویم در انتهای طیف راستِ این برداشتها ؛ گروههای تکفیری ــ جهادی مانند طالبان ؛ القاعده ؛ النصره ؛ عصائب الحق ؛ کتائب ؛ داعش و .... وجود دارد .

این گروهها با پیروی از پدر معنوی اندیشه های تکفیری ــ سید قطب ــ ؛ برای پیشبرد اهداف و مقاصد خود ؛ در انجام هر جنایتی خود را مجاز میدانند . آنان هر اعتقادی جز اسلام را ؛ کفر ؛ گمراهی و طاغوت میدانند و معتقدند برای از میان برداشتن هر عقیده ای جز اسلام ؛ باید با آن مبارزه شود .

سید قطب بنیاگذار اندیشه های تکفیری  معتقد بود : جوامع کنونی ؛ همگی جوامع جاهلی و غیر اسلامی اند ...... و شایسته است با صراحت و بی ترس بگوئیم ؛ که اسلام هیچ ارتباطی با هر آنچه که امروزه بر روی کره زمین در جریان است ندارد زیرا ؛ حاکمیت از آن اسلام نیست .

در واقع اگر چه امروزه اندیشه های دینی سید قطب ــ از کشور مصر ــ ؛ دستور العمل و راهنمای عمل گروههای " تکفیری ــ جهادی " میباشد ؛ اما تا قبل از ظهور گروههای افراطی و جهادی و ترویستی در سالهای اخیر در افغانستان ؛ عراق و سوریه ؛ هیچ وقت دامنه فعالیت های تشکیلاتِ بنیاد گرا ؛ از مرزهای ملیِ کشور مصر فراتر نرفته بود .

اگر چه جداگانه در باره نقش رهبران ایران و آیت الله ها ــ روح الله خمینی ؛ علی خامنه و ...... ــ در رشد و گسترش بنیادگرائی و ترویج تروریسم دینی در منطقه ؛ صحبت خواهم کرد ولی بی مناسبت نمی بینم که به گفته های آنها در این رابطه ؛ در اینجا نیز اشاره کنم . خمینی در همان سالهای اول حاکمیت خود به کارگزاران نظام یاد آور شده بود که : او ــ پیغمبر ــ حکومت تشکیل داد ؛ ما هم باید حکومت تشکیل بدهیم ؛ او جنگ کرد ما هم باید جنگ بکنیم ( روزنامه اطلاعات 21 فروردین 1362 ) .

و سید علی خامنه ای ــ ولی فقیه نظام ــ جانشین خمینی که بعد از وی ؛ پیشبرد استراتژی خلافت اسلامی در کشورهای منطقه را در اولویت نظام قرار داده بود و برای همین منظور هم برای مسلمانان جهان " رساله " نوشت در 18 بهمن 1368 ( کیهان هوائی ) گفت : ایران ام القرای جهان اسلام شمرده میشود و رهبری جهان اسلام را عهده دار است ...... ام القرا برای حمایت از مسلمانان در برابر بیگانگان ؛ باید قدرت لازم را کسب کند . پروژه رژیم برای دستیابی به بمب اتم هم علیرغم ضرر و زیانهای ملی آن ؛ بهمین منظور برنامه ریزی و دنبال می شد .

بر گردیم به تاریخچه گروههای بنیاد گرا و تکفیری ؛ اولین گروه تکفیری ــ جهادی که متأثر از اندیشه سید قطب در مصر تشکیل شد ؛ " جماعة الجهاد " نام داشت که در سال 1974 توسط " صالح سریه " بنیانگذاری شد . در منشور این گروه ؛ برای تشکیل " دولت اسلامی " و پیاده کردن شریعت ؛ هر جنایت و خونریزی مجاز شمرده شده بود .

در ادامه اعلام موجودیت و فعالیت گروههای تروریستیِ جهادی ؛ گروه داعش ابتدا با نام گروه " توحید و جهاد " به رهبری " ابو مصعب الزرقاوی " در سوریه شروع به فعالیت نمود . این گروه در سال 2004 با " بن لادن " رهبر " القاعده " بیعت نمود و نام خود را به " قاعدة الجهاد " یا " القاعده عراق " در سرزمین رافدین ؛ تغییر داد . بدنبال کشته شدن " زرقاوی " رهبر این گروه در سال 2006 ؛ " ابو حمزه المهاجر " به عنوان جانشین او معرفی گردید . فعالیت این گروه ابتدا در سوریه آغاز و بعد همزمان دامنه فعالیت اش به عراق هم گسترش داده شد .

" داعش " امروزی ؛ گروه منشعب از القاعده است که بسرعت گسترش یافته است . اکنون داعش ؛ حدود یک سوم خاک سوریه و بخش های وسیعی از خاک عراق را در اختیار خود دارد . این گروه ثروتمند ترین گروه تروریستی میباشد که اسکناس هائی هم با واحد " دینار داعش " انتشار داده است . همچنین این گروه اداره گذرنامه دارد ؛ گذرنامه صادر میکند ؛ نفت تولید و صادر میکند ؛ شبکه تلویزیونی دارد و پلیس مخصوص خود برای اجرای مقررات دارد و ...... .

اما حضور خلق الساعه و رشد و گسترش سریع شبه نظامیان داعش در دو منطقه سوق الجیشی عراق و سوریه را نباید تصادفی و اتفاقی دانست ؛ بلکه برای پاسخ جامع و کامل به چرائی این موضوع ؛ باید هم نقش رژیم در تقویت بنیاد گرائی و گسترش گروههای تروریستی در عراق و سوریه ؛ در نظر گرفته شود و هم به نقش های اولیه و کوتاهِ مدت جهانخواران و ارتجاع منطقه ــ برای تغییر موازانه سیاسی به نفع مطامع استثمار گرایانه و استراتژیک خود ــ  در کمک به ظهور و گسترش این گروهها ؛  اشاره نمود .

یعنی ؛ هم محدود کردن تحلیل چرائیِ ظهورِ داعش ؛ به چارچوبهای صرف " بنیاد گرائی " و یا " افراط گرائی دینی " که رژیم ایران عامل ترویج و گسترش آن در منطقه تلقی میشود ؛ غلط است ــ  این نگاه بیشتر بقصد عوامفریبی و آلت دست قرار دادن افکار عمومی ؛ صورت میگیرد ــ و هم مطلق کردن نقش غرب و امریکا و ارتجاع منطقه ؛در پیدایش داعش غیر واقعی میباشد . 

باید گفت ؛ داعش از یکطرف محصول انباشتی از دخالت های بنیادگرایانه و تروریستی رژیم شیعی ایران و دست نشاندگانش در عراق و سوریه است و از طرف دیگر محصول نظم غیر عادلانه جهان کنونی و همچنین ارتجاع و واپس گرائی کل منطقه است و همچنین ؛ متأثر از درگیریهای استراتژیک قدرت های بین المللی است .

 اما قبل از پرداختن به عامل خارجی ــ ایران ؛ غرب و امریکا و کشورهای عرب منطقه ــ در پیدایش داعش ؛ ضروری می بینم که به داعشی های وطنی که در بیت رهبری ؛ مجلس ؛ حوزه های دینی و نهاد امنیتی و نظامی و ....... وابسته به نظام لانه کرده اند ؛ اشاره کنم .

 

داعش ولائی در ایران :

در حالیکه امروزه خطر بنیادگرائی و گروههای تروریستی تکفیری ــ جهادی ؛ خطری جهانی محسوب میشود و نتایج فاجعه بار افراطی گرائی دینی در منطقه در جلوی دیدگان همگان قرار دارد . نباید بنیادگرایان اصلی و داعشیان وطنی بدست فراموشی سپرده شوند و خطر حاکمیت داعشی در ایران نادیده گرفته شود . بلائی که مردم بخصوص زنان ایران با گوشت و پوست خود در این 37 سال ؛ لمس کرده اند ؛ خطری که امنیت و منافع ملی کشور ما را به مرزهای نابودی سوق داده است .

 همانطور که در بالا هم توضیح داده ام ؛ مهمترین خصیصه گروههایِ بنیادگرایِ جهادی ؛ " تکفیری " بودن آنان میباشد . این گروهها به تبعیت از پدر فکری و معنوی خود ــ سید قطب ــ هر آنجه در روی کره زمین وجود دارد را ؛ غیر اسلامی و کفر میدانند و آن را نفی و تکفیر میکنند و با آن به ستیز و مخالفت بر میخیزند . 

سابقه تکفیر گری در ایران هم به اوایل سال 60 بر میگردد که گروههای سیاسی در اعتراض به تصویب قوانین ضد انسانی " قصاص " و مجازاتهای سنگدلانه سنگسار ؛ قطع عضو و ..... در ایران ؛ فراخوان تظاهرات اعتراضی صادر کردند . خمینی طی سخنرانی در جماران ؛ با عصبانیت همه گروههای سیاسی را تهدید کرد که اگر فراخوان خود را پس نگیرند ؛ آنها را " تکفیر " می کند .

در واقع با پیروزی انقلاب 57 ؛ یک جریان " تکفیری " به سر دمداری خمینی و آخوندها بقدرت رسید که در داخل کشور ؛ سیاست سرکوب و اعدام و کشتار دگر اندیشان و اجرای احکام و مجازاتهای بیرحمانه و قرون وسطائی را به اجرا گذاشت و در خارج مرزها ؛ برنامه " صدور انقلاب " یعنی صدور تروریسم و بنیاد گرائی را در سرلوحه کار خود قرار داد .

ولی فقیه نظام ؛ علما ؛ مراجع و آیت الله های حوزه های قم ؛ مشهد و اصفهان ؛ از حجاب و پوشش و یا هر مسئله اجتماعی دیگر که با قوانین و احکام عصر حجری شریعت ؛ ناسازگاری دارد ؛ اظهار نارضایتی میکنند ؛ مجلس آخوندی ؛ ارگان قضائیه و نهادهای نظامی و انتظامی ؛ هر کدام در حیطه کار خود دست بکار میشوند و داعش وار هجوم آورده و وارد عمل میشوند و با تصویب قانون ؛ حکم قضائی ؛ سرکوب ؛ بگیر و به بند و .... اوضاع را به حالت مورد نظر و دلخواه  دایناسورهائی که در حوزه ها و مراکز دینی لانه کرده اند ؛ بر میگردانند .

 جمود ؛ خشک اندیشی ؛ ارتجاع و قشری گریِ دینی از یکطرف و اعتقادت تکفیری از طرف دیگر ــ یعنی هر کی غیر از خودشان ؛ کافر و مسحق مرگ است ــ ؛ مشترکات نظری آخوندها و داعشیان می باشد . به لحاظ سیاسی هم هر دو در سفاکیت و خونریزی ؛ شقاوت و بیرحمی در حق دگر اندیشان  و پاکسازی دینی و قومی ــ سرکوب اقلیتهای دینی مسیحی ؛ بهائی ؛ سنی و .... ـ ؛ گوی سبقت از هم می ربایند .

یعنی اساس و شالوده اعتقادی و حتی کارکردها و شیوه های اجرا در " دولت اسلامی عراق و شام " با نظام ایران کاملا" شبیه است . آنها معتقد اند " یا مرگ یا پذیرش اعتقادات داعش " در ایران هم طرفداران رژیم میگویند " حزب فقط حزب الله ؛ رهبر فقط روح الله " یعنی  بقیه خفه !!

در این رژیم هم ؛ قوانین ظالمانه ضد زن و از جمله قانون حجاب اجباری ؛ مجازاتهای ظالمانه چون اعدام ؛ سنگسار و قصاص و .... که توسط داعشیان تپیده در مجلس تصویب میشود ؛ رفتار شریرانه و سرکوبگرایانهِ داعشیان نظامی و انتظامی علیه زنان و جوانان کشور در شهر ها و زندانها و .... . عمل شنیع تجاوز به زنان و فتوای جنایتکارانه خمینی در مورد تجاوز به زنان و دختران ایران در زندانها و ..... ریشه در شریعت آخوندی دارد و نقطه مشترک نظام دینی ایران و " دولت اسلامی عراق و شام " بنام داعش میباشد .

مگر خمینی در سال 60 دستور اعدام های خیابانی و بدون محاکمه را صادر نکرد ؟ مگر رفسنجانی در همان سالهای اول دهه 60 نگفت " قطع کردن دست راست و پای چپ " مجاهدین ؛ نص صریح قوانین خدا است ؟ مگر بدستور همین مراجع و آیت الله ها ؛ قتلهای زنجیره ای در تهران اتفاق نیافتاد ؟ مگر مسئول اصلی قتلهای معروف به " قنات " در جهرم ؛ امام جمعه جهرم حجت الاسلام حسین آقا آیت اللهی نبود ؟ مگر زنان بی گناه در کرمان با فتوای آیت الله ها ؛ توسط بسیجیان کشته نشدند ؟ مگر محاکمات چند دقیقه ای دادگاههای انقلاب در اوایل دهه 60 را می توان فراموش کرد ؟ مگر می توان سالهای دهه 60 را فراموش کرد که داعش وار میگرفتند ؛ سر میبریدند و یا بدون رعایت مراحل یک دادرسی عادلانه ؛ میکشتند ؟ مگر در تازه ترین جنایت در اصفهان ؛ با تحریک امام جمعه اصفهان ؛ لات و لمپن های حزب اللهی بر سر و صورت زنان و دختران کشورمان ؛ اسید نپاشیدند ؟

و مگر نمایندگان داعشی خزیده در مجلسِ فسادِ آخوندی ؛ با تصویب قانون " آمران به معروف و ناهیان از منکر " ؛ جواز سرکوب ؛ جنایت و اسید پاشی به زنان را ؛ برای داعشیان حزب اللهی و بسیجی ؛ صادر نکرده اند ؟

داعش در ایران ؛ در درون مجلس آخوندی هم لانه دارد ؛ که با تصویب قوانین و لوایح تبعیض آلود و سرکوبگرانه ؛ سرکوب و جنایت اوباشان لباس شخصی و حزب اللهی و بسیجی را علیه زنان کشور ؛ قانونی میکند . و با تصویب قوانین تبعیض آلود و سرکوبگرانه ؛ حقوق حداقلی و زندگی روز مره زنان کشور را هدف تاخت و تاز مزدوران حزب اللهی قرار میدهد .

ایدئولوژی داعشی در ایران ؛ از درون حوزه ها و مراکز دینی در قم ؛ مشهد ؛ اصفهان و ..... سرچشمه میگیرد . تریبونهای نمازهای جمعه ؛ دستورات داعشی را صادر میکنند ؛ اندیشه های داعشی در نهادهای امنیتی و نظامی و ..... عمل میکند و داعش بزرگ و اصلی ؛ ولی فقیه نظام است . واقعیت این است که بنیاد گرائی دینی شیعه و سنی نمی شناسد و تفاوت ماهوی چندانی ندارند.

تنها اختلاف داعش ولائی در ایران با داعش عراق و سوریه در این است که داعشیان ایران  توحش ؛ جنایت و درنده خوئی را بر علیه جان ؛ مال و ناموس مردم کشور خود بکار میبرند ولی داعشِ جهادی این جنایات را علیه غیر ــ مردم عراق و سوریه ــ ؛ بکار میبرد .

در خاتمه این قسمت با یقین و قاطعیت باید بگویم که ؛ اگر مبارزه و مقاومت دلیرانه مجاهدین ــ در همان سالهای نخست پیروزی انقلاب ــ در مقابل ایلغار ارتجاع و بنیادگرائی خمینی نبود ؛ اگر فداکاری و جانفشانی های بی دریغ مجاهدین در افشای ارتجاع و بنیاد گرائی نمی بود و اگر رشد فرهنگی جامعه ایران و بخصوص اگر ایستادگی دلیرانه زنان آزادیخواه ایران در برابر اجبارات دینی و از جمله پوشش اجباری نبود و ...... ؛  در همان سالهای نخست پیروزی انقلاب ؛ داعش از ایران برخاسته بود . ...... ادامه دارد .

 

03.11.2014

13 آبان 1393

arezo1953@yahoo.de

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.