رفتن به محتوای اصلی

آقای موسوی بدون سکولاريسم اميدی به دموکراسی در ايران نيست
13.07.2009 - 16:37

آقاي موسوي،

بدون جدايی دولت و مذهب، دستيابي به دموکراسی در ايران اميدي واهي است . اگر روزي اين حقيقت بديهي را در يادداشتي خطاب به خانم شيرين عبادی وقتي جايزه نوبل را برنده شدند متذکر شدم، امروز با تجربيات جامعه مان لازم نيست به تفصيل دليل اين بيان را از نظر تئوريک تکرار کنم (1).

بر همه کس نيز امروز آشکار است که سکولاريسم ضديت با مذهب نيست و برچسب هاي رژيم هم به سکولاريسم فقط رژيم را بيشتر بي اعتبار کرده است و به سکولاريسم بيشتر اعتبار داده است همانطور که يک قرن حمله استبداد به دموکراسي اين عبارت فرنگی را بيشتر و بيشتر محبوب مردم ايران کرد .

در نامه سرگشاده ام به شما و آقاي کروبي پيش از انتخابات 22 خرداد نوشتم که چرا تنها امکان موفقيت شما نيز همکاری جدي با اپوزيسيون سکولار است (2).

در آن نامه به شما و آقاي کروبي تبريک گفته بودم که توانستيد پشتيباني بخش مهمي از سکولارهاي ايران را در اين انتخابات بدست آوريد بدون آنکه به هيچيک از خواستهاي اساسي سکولارها که در واقع بيان آمال و آرزوهای واقعی حاميان شما است، پاسخي گفته باشيد، و روشن است که عدم پاسخ به آن خواستها ضعف شما در نمايندگي کردن اکثريت کسانيست که شما سمبل خواستهاي آنها در جامعه شده ايد.

بعد از 22 خرداد نه تنها آن بخش از سکولارهاي ايران که در انتخابات از شما حمايت کردند بلکه اکثر باقيمانده سکولارها هم از مبارزه شما براي ابطال نتايج انتخابات حمايت کردند يعني کسانی مثل خود من که به هيچکس در انتخابات رأي نداده بودم (3).

ميخواهم به شما بگويم که کشورهاي خارجي مثل ما اپوزيسيون سکولار ايران نيستند که بخاطر ايده آلهاي خود از کسي دفاع کنند و عادت داشته باشند که مرغ عزا و عروسي باشند. آنها تا آنجا که ببينند دولت احمدي نژاد دارد خود را تثبيت ميکند، بويژه در شرايط بحران عظيم اقتصادي در جهان، بيشتر مايلند با آن دولت رابطه برقرار کنند تا که با يک ريسک نا معلوم سمت گيري کنند. در نتيجه شما فقط ما اپوزيسيون ايران را داريد.

در واقعيت آنقدر تفاوتي در عرصه روابط بين المللي، 16 سال دولت هاي آقايان رفسنجاني و خاتمي با 4 سال دولت آقاي احمدي نژاد نداشته است که کشورهاي خارجي بخواهند روي امکان نامعلوم دولت شما حساب باز کنند. البته اگر فردا در ايران بقدرت رسيديد و دولت را در کنترل داشتيد بحث ديگري است.

در اولين مقاله ام بعد از 22 خرداد درست بعد از نماز جمعه آقاي خامنه اي، با ذکر تفاوتهاي مهم شما با شخصيت بزرگ تاريخ ما دکتر محمد مصدق، نوشتم که موقعيت کنوني شما نظير روزهای پيش از 30 تير 1331 است که مصدق از نخست وزيري عزل شد و قوام السلطنه به نخست وزيري ايران منصوب گشت، و اينکه چرا در چنان شرايطي برخورد مصدق به متحدين خود در پيروزي يا شکست وي نقش کليدي پيدا کرد (4).

اگر شما نتوانيد اپوزيسيون سکولار را که در واقع مواضعشان بيان واقعي خواستهاي مردم ايران که از حکومت مذهبي جانشان به لب رسيده است ميباشد، در پشت سر خودتان نگهداريد، شکست خواهيد خورد، و همه هواداران شما هم قربانی اشتباه شما خواهند شد. شما وقت چنداني نداريد. همان توصيه اي که در پايان نامه سرگشاده ام پيش از انتخابات نوشتم را به شما دارم. اميدوارم توصيه ام در پايان آن نامه را بخوانيد و مهمتر آنکه به آن عمل کنيد (2).

به اميد جمهوري آينده نگر فدرال، دموکراتيک، و سکولار در ايران،

سام قندچي، ناشر و سردبير

ايرانسکوپ

http://www.iranscope.com

22 تير 1388

July 12, 2009

پانويس ها:

1. http://tinyurl.com/mmy82q

2. http://tinyurl.com/la7l4f

3. http://tinyurl.com/qk5lwk

4. http://tinyurl.com/ntgsy9

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.