رفتن به محتوای اصلی

حکم دادگاه حقوق بشر اروپا در ممنوعیت اخراج یا بازگرداندن پناه جویان به یونان
07.11.2014 - 00:10

دادگاه حقوق بشر اروپا در حکم مورخه 21 اکتبر 2014 خود در رسیدگی به شکایت چهار پناه جوی افغان، اقدام پلیس مرزی ایتالیا در بازگرداندن این افراد از خاک ایتالیا، قبل از آنکه دلایل شخصی این پناه جویان مورد بررسی قرار گرفته باشد را غیر قانونی اعلام و آن را محکوم نمود.

 

از آنجا که شرایط موجود در یونان حمایت لازم از پناه جویان را تامین نمی کند، در نتیجه نه ایتالیا و پلیس مرزی این کشور و نه دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا به انضمام سه کشور دیگر- سوئیس، نروژ و ایسلند-  که عضو این اتحادیه نبوده اما قرارداد دوبلین را امضا کرده اند، نمی توانند بدون آنکه دلایل فردی پناه جو را بطور جداگانه بررسی کرده باشند، به صرف عبور آن فرد از یونان، او را به آن کشور بازگرداننده یا دسته ای از پناه جویان که بطور "غیر قانونی" از یونان خودشان را به یکی از کشورهای اتحادیه اروپا رسانده اند به یونان اخراج کنند.

 

سازمان های مدافع پناه جویان- ازجمله سازمان "پرو آزول" در آلمان و "شورای مدافع پناه جویان یونان" در سال های گذشته موارد متعددی از رفتارهای غیر انسانی پلیس مرزی ایتالیا در بازگرداندن اجباری پناه جویان از بنادر ایتالیا به یونان را مستند کرده و برعلیه این رفتار غیر انسانی با پناه جویان که با آنها همچون " محموله ی بار" رفتار می شود به دادگاه حقوق بشر اروپا شکایت کرده بودند. 

 

حکم  اخیر دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا علاوه بر محکوم کردن رفتار پلیس مرزی ایتالیا، دولت یونان را نیز بخاطر تامین نکردن حداقل های استاندارد برای پناه جویان و فراهم نکردن شانس رسیدگی عادلانه دادرسی پناهندگی در رسیدگی به درخواست پناه جویان محکوم می کند. این حکم، تائید مجددی بر حکم دیگری است که در سال 2011 از سوی همین دادگاه صادر شده و در آن یونان به عنوان کشور ناامن برای پناه جویان اعلام شده بود. 

 

بعد از حکم سال 2011 دادگاه حقوق بشر اروپا، ایتالیا و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا از بازگرداندن پناه جویانی که از یونان آمده بودند خودداری کردند. در آلمان از آن سال، کابینه دولت هرساله با صدور مصوبه ای ممنوعیت اخراج پناه جویان به یونان را برای مدت یک سال اعلام و از آن زمان هر سال نیز برای مدت یک سال دیگر آن را تمدید کرده است.
لازم به یاد آوری است در گزارشی که یک کمیسیون اتحادیه اروپا در زمینه پیشگیری از شکنجه در مورد وضعیت زندان های یونان و وضعیت پناه جویان و مهاجرین منتشر نموده است، به نارسائی های سیستماتیک در رسیدگی به امور پناه جویان و مهاجرین در این کشور اشاره کرده و شرایط  زندان هائی که پناه جویان و مهاجرین در آنجا نگهداری می شوند را "وضعیتی کاملا غیر قابل پذیرش" اعلام کرده است.

 

توضیح:
اول: تا آنجا که به کشور آلمان بر می گردد، کابینه آلمان هر ساله با اعلام مصوبه ای بازگرداندن یا اخراج پناه جویانی که از یونان عبور کرده، یا در آن کشور بوده و درخواست پناهندگی داده یا ویزای آن کشور را داشته اما بعدا خود را به آلمان رسانده و در این کشور درخواست پناهندگی داده اند، اخراج این افراد به یونان را ممنوع اعلام کرده است. این ممنوعیت تا 12 ژانویه 2015 اعتبار دارد و به احتمال بسیار زیاد کابینه دولت چند روز قبل از پایان این مهلت، همچون سال های قبل، با مصوبه جدیدی آن را برای یک سال دیگر تمدید خواهد کرد.
دوم: در مورد کشورهای دیگرِعضو اتحادیه اروپا و قرارداد دوبلین، اگر مصوبه ای مانند مصوبه دولت آلمان هم نباشد، می توان برای مقبلاه با اخراج به یونان به حکم دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا مصوبه 21.01.2011 استناد نمود. توضیح این حکم در بالا آمد. لینک منبع آلمانی زبان در این مورد که در آن اصل حکم دادگاه به زبان انگلیسی نیز آورده شده این می باشد:

http://www.proasyl.de/fileadmin/fm-dam/f_Presse/CASE_OF_M.S.S._v._BELGIUM_AND_GREECE.pdf

حنیف حیدرنژاد
07.11.2014

http://www.hanifhidarnejad.com 

---------------------------------
منابع:

Europنischer Menschenrechtsgerichtshof verurteilt Italien und Griechenland

http://www.proasyl.de/de/news/detail/news/illegale_zurueckweisung_
europaeischer_menschenrechtsgerichtshof_verurteilt_italien_und_griechenla/
 

Europنischer Menschenrechtsgerichtshof verurteilt Belgien und Griechenland 

http://www.proasyl.de/de/presse/detail/news/europaeischer_
menschenrechtsgerichtshof_verurteilt_belgien_und_griechenland/
 


مطلب مرتبط
هیچ پناه جوئی از آلمان تا 12 ژانویه 2015 به یونان اخراج نمی شود

http://www.hanifhidarnejad.com/Hidarnejad/index.php?option=com_content&task=view&id=11612&Itemid=243 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.