رفتن به محتوای اصلی

فيلمي تكان دهنده از داعش حاكم بر ايران و شكنجه جوانان
10.11.2014 - 21:21
جواد لاریجانی: رقص و پایکوبی کار الاغ است!

جوانان را وادار
به تقلید صدای خر کردند

نازنین کامدار
 
 

همزمان با روزهایی که محمدجواد اردشیر لاریجانی، رئیس کمیسیون حقوق بشر قوه قضاییه، افرادی را که در اماکن عمومی به ابراز شادی بپردازند با "الاغ" مقایسه کرده،

انتشار فیلمی که در آن چند جوان ایرانی توسط نیروهای نقابدار نیروی انتظامی واداربه تقلید صدای حیوانات و خنده ماموران می شوند، مسئله ساز شده است.

به نوشته "بهار نیوز"، محمدجواد اردشیر لاریجانی گفته است: "غربی‌ها دارند یک لایف استایلی را به دنیا تحمیل می‌کنند. مثلا خوشحال بودن (Happyness) در لایف استایل اسلامی آداب دارد. شما وقتی خوشحال هستید جیغ و عربده نمی‌کشید. این کار الاغ و حیوانات دیگر است. چهارپا‌ها وقتی خوشحال می‌شوند جفتک می‌اندازند، آیا ما باید این طور رفتار کنیم؟ این که در غرب وقتی کسی خوشحال است، در خیابان برقصد خوشحالی نیست".

ماجرای گرداندن افراد با اتهاماتی چون "اراذل و اوباش" در سطح شهر، عریان کردن آنها در ملاء عام، انداختن آفتابه بر گردن و زیر مشت و لگد گرفتن شان از سوی عوامل نقاب دار نیروی انتظامی تاکنون چند بار اتفاق افتاده است، امااخیرا فیلمی در شبکه های اجتماعی پخش شده که  رسانه ها آنرا "تکاندهنده" توصیف کرده اند.در این فیلم عوامل نقابدار نیروی انتظامی، چهار تن از جوانان را در عقب یک خودروی پلیس در سطح شهر می گردانند و با به کار بردن الفاظ رکیک درباره آنها، از این جوانان می خواهند برگ درختان را بخورند و صدای چهارپایان را از خود در بیاورند؛ اقدامی که با خنده و شوخی نقابداران نیروی انتظامی همراه است. این جوانان طی مسیر گرداندن در سطح شهر، بارها مورد ضرب و شتم قرار می گیرند.

فیلم نشان می دهد که این جوانان علاوه بر داشتن دستبند و پابند، مجبور به تحمل درد و فشار ناشی از دستبندهای پلاستیکی سیمی که به دور مچ دستان شان و به شکلی نامتعارف بسته شده هستند و در شرایطی به شدت تکان دهنده قرار دارند.

در فیلم مشخص است که این اقدامات عوامل نقابدار نیروی انتظامی توسط دو خودرو و چند موتور سوار این نیرو پشتیبانی و همراهی می شود که  تلاش دارند تا توجه عابران و رهگذران را به این رفتار جلب کنند.

در طی فیلم بارها از این چهار جوان خواسته می شود تا صدای چهارپایان را در بیاورند و هر بار که آنها بر اثر درد ناشی از ضربات و دستبندهای سیمی مجبور به این کار می شوند، عوامل انتظامی با کوبیدن مشت و زدن سیلی آنها را مجبور به تکرار این صداها با طنین بلند تر می کنند وبه شوخی با یکدیگر می پردازند.

ماموران با رهگذرانی هم که نسبت به این نوع رفتار با این چند جوان اعتراض دارند  از موضع بالا و تحکمی روبرو می شوند.

انتشار این فیلم تکاندهنده با بازتاب بسیار وسیعی در شبکه های اجتماعی مواجه و برای کاربران یادآور گرداندن افراد موسوم به "اراذل و اوباش" در سال های نه چندان دور شده که در نهایت به بازداشتگاه کهریزک منتقل شدند و یکی از فجیع ترین جنایات سازمان یافته رادر این بازداشتگاه اجرایی کردند

برخی دیگر از کاربران شبکه های اجتماعی نیز از شباهت نیروی انتظامی جمهوری اسلامی و تروریست های داعش در ایجاد رعب و وحشت در خیابان ها و اماکن عمومی سخن گفته اند.

گفتنی ست، چندی پیش نیروی انتظامی شماری از شهروندان را در مریوان و سنندج با لباس زنانه در سطح شهر چرخاند که این اقدام با اعتراض شماری از نمایندگان کرد مجلس روبه رو شد و شهروندان مریوانی نیز در واکنش به این اقدام دست به تظاهرات زدند.

 در همان زمان احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی ادعا کرد که نيروي انتظامي مجري حكم دادگاه بوده است اما چنين رفتارهايي را نيز تائيد نمي‌كند و از قضات مي‌خواهد كه در صدور احكام اينچنيني دقت بيشتري داشته باشند.

اینبار اما مشخص نیست که افرادی که وادار به خوردن برگ درختان و درآوردن صدای حیوانات شده اند از سوی عوامل انتظامی وادار به انجام این رفتار شده اند یا حکم دادگاه چنین بوده است.

روزنامه فرهیختگان در واکنش به این فیلم خواستار پاسخگویی پلیس شده اما آنطور که در گزارش این روزنامه آمده، نیروی انتظامی حاضر به توضیح در اینباره نشده است.

این روزنامه همچنین از چند وکیل دادگستری درباره اقدام غیرقانونی پلیس سوال کرده که در پاسخ همه حقوق دان ها این اقدام نیروی انتظامی را خلاف قانون، خلاف عرف، خلاف شرع و خلاف انسانیت دانسته اند.

از جمله این حقوق دان ها، عبدالصمد خرمشاهی است که گفته: "اگر حکم از سوی قاضی صادر شده باشد هم انجام ضرب‌وشتم از سوی مامور ناجا جرم محسوب می‌شود و نه‌تنها از حقوق متهم به دور است، بلکه حقوق انسانی نیز با چنین عملی زیر پا گذاشته می‌شود". روز.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

آ. ائلیار

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.