رفتن به محتوای اصلی

پیشرفت داعش در عراق و سوریه- برندگان نوین خاورمیانه
29.11.2014 - 05:42
برگردان:
منصور عرفان

نظم کهن در حال ریزش است . کرد ها به خاطر جنگ با دولت اسلامی (داعش) حقانیت جدیدی کسب کرده اند . همزمان ایران هم تقویت شده است . هراکلیوس فیلسوف یونانی میگوید جنگ پدر همه چیز است . اگربه اتفاقات وحشیانه و خونینی که در خاور میانه ،بخصوص در عراق و سوریه پیش آمده فکر کنیم، و با توجه به اینکه دیگر چنین افکاری دردرک و فهم پُست مدرنیستی که امروز در اروپا حاکم است جایی ندارد ، چنین سخنی درست بنظر می آید .پیزوزی های دولت اسلامی فقط بحران حقوق انسانی را بد تر نمی کند ، بلکه متحدین منطقه ای را به تلاشی دشوار .وادار می کند و مرز های ملی را مورد پرسش قرار می دهد .خاورمیانه به شکل دیگری ظاهر می شود که با شکل سابقش در دو مورد تفاوت دارد . نقش کرد ها و ایران تقویت می شود ، و مسلمانان سنی منطقه نفوذ خود از دست می دهند .
خاور میانه از طرف نیرویی تهدید می شود که می خواهد از طریق قتل عام و اسارت دیگران به هدف های استرتژیک خود برسد . برای نمونه زن ها و دختران ایزدی . بسیارروشن است که نظم قدیم منطقه در حال ریزش است . این نظم از زمان پایان جنگ اول جهانی تغییری نکرده است .و با ریزش این نظم قدرت های قدیم منطقه هم سقوط خواهند کرد .
ضعف سیاسی این قدرت ها، خواه ایالات متحده یا بازیگران قدرت های منطقه ای مانند ترکیه ، ایران یا عربستان سعودی باعث احساس تنفر عجیبی نسبت به قدرت های سیاسی منطقه شده است . ایالات منحده و اروپا سازمان کارگران کردستان (پ،ک،ک )را که برای استقلال کردستان میجنگد را بعنوان سازمان تروریستی می شناسند و موسس این سازمان یعنی اوجالان از 1999 در زندانی درترکیه محبوس است . اما بنظر میاید فقط نیرو های پ ک ک هستند که می خواهند و می توانند از پیشروی دولت اسلامی جلوگیری کنند و نتیجه بعدی هم سرنوشت کرد ها است که بحث داغی در ترکیه می باشد .
ترکیه عضو ناتو است و کوچکترین حمله به ترکیه تضمین دفاع متقابل ناتو را در بر خواهد داشت .و بحث کردستان می تواند عامل بالقوه ای در جهت بحران های خیلی بزرگتری باشد . چون تشکیل کشور جدیدی بنام کردستان مرزهای خاکی سوریه ،ایران و ترکیه را مورد تهدید قرار خواهد داد .
چون کرد ها در حال حاضر برای نجات همنوعان خود می جنگند ، دارای حقانیت تازه ای شده اند. زمانی که این نبرد ها تمام شودجاه طلبی های ملی و همچنین تهدیدات بمرگ که با آن روبرو بوده اند را فراموش نمی کنند .
تنها همبستگی و شجاعت کرد ها نیست که حیثیت آنها را افزایش می دهد ، آنها در منطقه ای که که نه ثباتی وجود دارد و نه ارتباطات خوبی، توانسته اند برای کشور های غربی تبدیل به یک شریک با ثبات و قابل اعتماد ی گردند ولی این جریانات غرب در برابر یک گرداب قرار میدهد . غرب نمی خواهد از نیروی زمینی خود در جنگ برعلیه داعش ( دولت اسلامی) استفاده کند ، ولی همچنین می دانند که در این جنگ باید پیروز شوند ، پس هیچ امکان دیگری ندارند بجز آنکه از نیروی کرد ها استفاده کنند .البته نه فقط کرد هائی که در شمال عراق هستند که به آنها پیشمرگه می گویند بلکه سایر گروه های دیگر کرد و همچنین با اسلحه های پیشرفته و جدید . ما نمی توانیم مانند ترکیه و ایران با چشم های کوربه موضوع کرد ها بنگریم ، بلکه غرب ،سازمان ملل و کشور های مرتبط با جریان باید با مهارت های دیپلما تیک و تعهد قوی مشکل کرد ها را برای همیشه حل کنند .
بزرگترین برنده منطقه ای ایران است ، کشوری که نفوذش در عراق و افغانستان بوسیله سیاست های جرج بوش رئیس جمهور سابق ایالات متحده افزایش یافت . همکاری ایران در رابطه با حل با ثبات مشکلات در عراق و سوریه بسیار مهم است . و ایران نقش بسیار مهمی در بحران های بین اسرائیل و فلسطین و لبنان بازی می کند . 
اگر خواهان حل بحران های غیر قابل تحمل منطقه ای هستیم غیر ممکن است بتوانیم بدون کمک های ایران به چنین نتایجی دست یابیم .
در جنگ بر علیه حکومت اسلامی یک همکاری محدود نظامی بین ایران و ایالات متحده لازم و مهم است . البته راه حل این موضوع استراتژیک مهم با ایران در میدان جنگ نخواهد بود ، بلکه همزمان با بررسی برنامه های اتمی ایران باید به این قضیه هم پرداخته شود . اگر به توافقی برسیم ،یا به یک قرار دادی موقتی با خواسته هائی کم که در طولانی مدت قابل اجرا باشد دست یابیم ، و البته با این دید واقعی که بعدها بتوان آن را بیک موافقتنامه نهائی تبدیل نمود ، نقش منطقه ای ایران بسیار قوی تر و سازنده خواهد بود . اما اطمینانی نیست که به چنین نتیجه ای برسیم .
بحث در مورد تکنولوژی اتمی در بر گیرنده بحث مهم و مخفی دیگری هم می باشد که آن هم رابطه بین ایران و اسرائیل است . در مرز های شمالی لبنان با اسرائیل مهم ترین متحد ایران یعنی حزب الله لبنان مستقر است . هدف حزب الله نابودی اسرائیل است ، و ایران هم به آنها اسلحه سنگین می دهد . متاسفانه ما نمی توانیم در این مورد منتظر تغییری باشیم .
کاملا روشن است که خاور میانه هر چه بیشتر از نظر مذهبی بسوی شیعه شدن و کرد شدن میرود ، چیزی که مشکلات خاور میانه را پیچیده تر می کند .
اتحادها واختلافات قدیمی حتی اگر ادامه یابند، مانند سابق نخواهد بود . 
بغیر از مشکلات بالا تنها چیزی که میتوان گفت این است که خاورمیانه در سد ساله اول این هزاره منبع باروت سیاست جهانی خواهد بود . اینکه خاور میانه دارای ثبات باشد البته بسیار مورد علاقه همه کشور های جهان است ، اما بوجود آوردن چنین ثباتی بسیار دشوار است . تنها امکان بوجود آوردن چنین ثباتی جنگ و دیپلماسی است . و هیچ قدرت جهانی به تنهائی قادر به وجود آوردن چنین ثباتی در خاور میانه نخوهد بود . 

ایران لیبرال

2014-11-05 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.