رفتن به محتوای اصلی

رییس زندان :اگر اعتصاب را نشکنید، حکم اعدامی‌ها را اجرا می‌کنیم
03.12.2014 - 18:20

زندانیان سیاسی بند 12 زندان مرکزی ارومیه (دریا)، امروز چهارشنبه ۱۲ آذرماه ۱۳۹۳، چهاردهمین روز از اعتصاب غذای خود را در حالی پشت سر گذاشتند که فشار برای شکست اعتصاب آنها افزایش یافته است.
بنا به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، 29 زندانی سیاسی در زندان مرکزی ارومیه (دریا)، از روز پنج‌شنبه ٢٩ آبان‌ماه سال جاری، در بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه دست به اعتصاب غذا زده‌اند. در پی دیدار مسوولان امنیتی زندان ارومیه، اعتصاب کنندگان را به اجرای احکام اعدام زندانیان محکوم به اعدام تهدید کرده‌اند.
از میان زندانیان اعتصاب کننده تعداد 10 نفر حکم اعدام دارند و شش نفر از این اعدامی‌ها به اتهام عضویت در حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) به مرگ محکوم شده‌اند.
از اعضای منتسب به حزب پژاک بیش از 50 نفر دیگر در بندهای مختلف زندان ارومیه محبوس هستند.
یک منبع مطلع از وضعیت زندانیان به کمپین گفته که مسوولان زندان ارومیه دیروز سه‌شنبه 11 آذرماه 1393، در دیدار با اعتصاب کنندگان ضمن تهدید و اصرار بر شکستن اعتصاب غذا، به زندانیان گفته‌اند: «اگر به اعتصاب پایان ندهید، احکام اعدام زندانیان محکوم به اعدام را اجرا خواهیم کرد.»
گفته شده زندانیان اعتصاب کننده در پاسخ به این مسوول امنیتی زندان گفته‌اند: «تا زمانی که خواسته‌های ما عملی نشود، به اعتصاب ادامه خواهیم داد.»
خواسته اصلی زندانیان اعتصاب کننده، داشتن بند سیاسی مستقل و توقف رفتارهای غیرانسانی اعلام شده است.
گفته شده یکی از این زندانیان اعتصاب کننده علیرضا رسولی زندانی سیاسی بیمار است که بیش از چهارده روز در اعتصاب غذا است.
علیرضا رسولی زندانی سیاسی اهل مهاباد امروز چهارشنبه 24امین روز اعتصاب غذای خود را پشت سر گذاشته است. این اعتصاب غذا به دلیل طولانی شدن دوره بیماری وی و محرومیت از درمان، عدم رسیدگی پزشکی مسوولان زندان ارومیه و بی تفاوتی به وضعیت جسمی خطرناک وی صورت گرفته است.
علیرضا رسولی دو سال از حبس خود را پشت سر گذاشته است. وی هم‌اکنون در وضعیت بسیار وخیم جسمی به سر می‌برد و هم‌بندی‌ها و اعضای خانواده‌اش نسبت به خطر مرگ وی ابراز نگرانی کرده‌اند. وی همچنان به اعتصاب خود ادامه می‌دهد.
نزدیک به 50 زندانی سیاسی کُرد دیگر در زندان ارومیه در حبس هستند ولی در این اعتصاب غذا شرکت نکرده‌اند.
یک منبع مطلع از وضعیت زندانیان سیاسی بند 12 زندان مرکزی ارومیه درباره آخرین وضعیت این زندانیان در چهاردهمین روز اعتصاب غذا به «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» گفت: «از 29 زندانی اعتصاب کننده در این زندان، منصور آروند به به صورت اجباری و به وسیله گارد ویژه زندان به زندان مهاباد منتقل شده و امیر ملادوست دیگر زندانی سیاسی اعتصاب کننده با اصرار و فشار مسوولان زندان به مرخصی اجباری فرستاده شد. این جداسازی به منظور شکستن اعتصاب این زندانیان صورت گرفته است.»
همچنین این منبع درباره 27 زندانی اعتصاب کننده باقیمانده در زندان ارومیه افزود: «دو نفر از این زندانیان به اتهام عضویت در حزب پارت آزادی کردستان، شش نفر به اتهام عضویت در حزب دموکرات و باقی زندانیان به اتهام عضویت و همکاری با حزب حیات آزاد کردستان بازداشت، شکنجه و به احکام مختلف محکوم شده و در این زندان نگه‌داری می‌شوند.»
گفتنی است جامعه دموکراتیک و آزاد شرق کوردستان (KODAR) نیز با صدور بیانیه‌ای، حمایت خود از اعتصاب ‌غذای 29 زندانی سیاسی زندان ارومیه را اعلام کرد. کودار در این بیانیه نوشته: «اعتصاب اخیر زندانیان سیاسی و مدنی کُرد که از از زندان مرکزی اورمیه شروع شده و هر روز بر تعداد زندانیان اعتصاب کننده افزوده شده و در آستانه‌ی سراسری شدن است، در ذیل مقاومت‌هایی است که آن را در جنبش‌های آزادی‌خواهی و دموکراسی‌خواهی خلق‌های ایران به‌ویژه خلق کُرد نظاره‌گر هستیم.»
در بخش دیگری از این بیانیه آمده: «در همین راستا وظیفه‌ی انسانی و تعهدات اخلاقی وکلای مجرب و متعهد حکم می‌کند که از زندانیان آزادی‌خواه زندان ارومیه و تمامی زندانیان سیاسی در زندان‌های ایران در برآوردن نیازهای حقوقی و سیاسی‌شان حمایت به عمل آورند و در متحقق ساختن خواسته‌های برحق زندانیان از جمله تفکیک جرایم و داشتن بند سیاسی مستقل و توقف رفتارهای غیرانسانی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که تحت عنوان حق زندانی وضع گشته است کوشا و یاری‌رسان باشند. لذا از تمامی سازمان‌های مدافع حقوق بشر چه در ایران و چه در سطح بین‌المللی انتظار می‌رود تا موضع مستقل خویش را در قبال وضع موجود با هدف بهبود شرایط زندانیان سیاسی و مدنی اتخاذ نمایند و مطالبات زندانیان سیاسی که در اعتصاب اخیر بازتاب یافته را پیگیری کنند. زیرا شاهد آنیم که نه تنها مسوولان دستگاه قضایی و زندان جمهوری اسلامی به خواست‌های زندانیان رسیدگی نمی‌کنند، بلکه جهت چاره‌یابی مساله اقدام به تشدید وضع امنیتی زندان و قطع رابطه‌ی آنان با بیرون نموده‌اند.»
لازم به ذکر است براساس آیین‌نامه داخلی قانون زندان‌ها، هرگونه اذیت یا آزار بدنی برای گرفتن اقرار و نظایر آن، نگهداری زندانی به صورت انفرادی یا نگهداری بیش از یک نفر در سلول انفرادی، چشم‌بند زدن به زندانی در محیط زندان و یا بازداشتگاه، بازجویی در شب، بی خوابی دادن به زندانی، انجام اقداماتی که عرفاً اعمال فشار روانی بر زندانی تلقی می‌‌‌‌‌‌‌شود، فحاشی، بکار بردن کلمات رکیک، توهین و یا تحقیر زندانی در حین بازجویی یا غیر آن، استفاده از داروهای روانگردان و کم و زیاد کردن داروهای زندانیان مریض، محروم کردن بیماران زندانی از دسترسی به خدمات ضروری، نگهداری زندانی در محل‌های با سر و صدای آزار دهنده، گرسنگی و یا تشنگی دادن به زندانی و عدم رعایت استانداردهای بهداشتی و محروم کردن زندانی از استفاده از امکانات مناسب بهداشتی، عدم طبقه‌بندی زندانیان و نگهداری جوانان یا زندانیان عادی در کنار زندانیان خطرناک، جلوگیری از هواخوری روزانه زندانی، ممانعت از دسترسی به نشریات و کتب مجاز کشور، ممانعت از ملاقات هفتگی یا تماس زندانی با خانوادهاش، فشار روانی به زندانی از طریق اعمال فشار به اعضای خانواده زندانی ممانعت از ملاقات متهم با وکیل خود، ممانعت از انجام فرایض مذهبی… براساس قانون ممنوع است.
امروز چهاردهمین روزی است که زندانیان سیاسی زندان ارومیه برای داشتن بند سیاسی مستقل و توقف رفتارهای تبعیض‌آمیز و غیرانسانی در حق آنها از جمله محرومیت از درمان، شکنجه، بدرفتاری زندانیان و تهدید اعضای خانواده زندانیان از سوی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی، دست به اعتصاب غذا زده‌اند.
اعتصاب زندانیان سیاسی زندان سنندج، کماکان با اعتصاب برخی از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج، زندان زاهدان و تمامی زندانیان سیاسی کُرد در تبعید زندان‌های جنوب ایران و زنان زندانی سیاسی بند نسوان ارومیه (دریا) در جریان است.
در حالی که گفته می‌شود امروز وضعیت جسمی چند تن از این زندانیان رو به وخامت گذاشته است، اعتصاب کنندگان گفته‌اند تا رسیدن به مطالبات خودشان و پاسخ‌گویی مسوولان، به اعتصاب خود ادامه می‌دهند.
چهارشنبه ۱۲ آذرماه ۱۳۹۳ - ۳ دسامبر ۲۰۱۴

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایمیل

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.