رفتن به محتوای اصلی

تشدید فشار مسوولان زندان ارومیه برای شکستن اعتصاب غذای زندانیان معترض
06.12.2014 - 19:37

17 روز از اعتصاب غذای زندانیان سیاسی ارومیه گذشت

در هفدهمین روز از اعتصاب غذای زندانیان سیاسی محبوس در ارومیه، امروز شنبه ۱۵ آذرماه، مسوولان زندان برای اولین و آخرین بار به صورت رسمی از اعتصاب کنندگان درخواست شکستن اعتصاب غذا کردند. زندانیان گفته‌اند که فشار مسوولان بر آنها بیشتر شده است.
بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، مسوولان زندان مرکزی ارومیه توسط مدیر داخلی این زندان، امروز شنبه ۱۵ آذرماه ۱۳۹۳، در هفدهمین روز از اعتصاب غذای زندانیان سیاسی بند 12 ارومیه، به صورت رسمی از آنها درخواست فک اعتصاب و پایان اعتراض جمعی زندانیان کردند.
گفته شده مسوولان این زندان تاکنون هیچ اقدام عملی به خواسته‌ها و مطالبات اعتصاب‌کنندگان انجام نداده و حتی حاضر به پذیرفتن و وجود مطالبات مطرح شده از سوی معترضین نشده‌اند. زندانیان می‌گویند فشار مسوولان بر آنها افزایش یافته است.
گزارش‌های رسیده به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی حاکی از وخامت وضعیت جسمی علیرضا رسولی زندانی سیاسی مبتلا به سرطان در 27امین روز اعتصاب غذایش است. فشار خون این زندانی همچنین به همراه شیرکو حسن‌پور و محمد البخت، به شدت افتاده و در وضعیت جسمی خطرناکی قرار گرفته‌اند.
برخی از زندانیان گفته‌اند که با طولانی‌تر شدن مدت اعتصاب غذا، تاكنون مسوولان این زندان جز تهديد اعتصاب كنندگان، به خواسته‌های آنها پاسخی نداده‌اند.
در رابطه تهدید و نحوه برخورد مسوولان زندان ارومیه یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود در گفتگو با «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» گفت: «روز پنج‌شنبه ۱۳ آذرماه ۱۳۹۳، رییس اطلاعات ارومیه پس از دیدار از بند 12 و بررسی موضوعی، با رییس زندان ارومیه دیداری محرمانه داشتند. این دیدار به مدت یک ساعت طول کشید. کسی نمی‌داند رییس اطلاعات ارومیه چرا به زندان آمده و آنها درباره چه موضوعی صحبت کرده‌اند.»
این منبع همچنان افزود: «با توجه به اینکه حکم اعدام علی و حبیب افشاری، محمد امین عبدالهی و سیروان نژاوی در بند 12 تایید شده، هر لحظه امکان اجرای حکم آنها وجود دارد. چون در چند روز اخیر رییس زندان چندین بار برای شکستن اعتصاب زندانیان سیاسی، آنها را به اجرای حکم زندانیان محکوم به اعدام تهدید کرده بود.»
با توجه به آخرین آمار مشخصات مستند رسیده به کمپین، در زندان مرکزی ارومیه حداقل 45 زندانی سیاسی کُرد محبوس هستند و از این تعداد نیز ادریس موانه، ابراهیم عیسی‌پور، بهروز آلخانی، سید جمال محمدی، حبیب افشاری، علی افشاری، سامی حسینی، سیروان نژاوی، علی احمد سلیمان و منصور آروند (اخیرا به صورت موقت و به هدف شکستن اعتصاب و مرعوب ساختن اعتصاب کنندگان به زندان مهاباد منتقل شد) 10 نفری هستند که به حکم قطعی اعدام محکوم شده‌اند.
29 زندانی سیاسی کُرد محبوس در بند 12 زندان مرکزی ارومیه، از روز پنج‌شنبه ٢٩ آبان‍ماه 1393، برای داشتن بند سیاسی مستقل و توقف رفتارهای غیرانسانی، دست به اعتصاب غذا زده‌اند و امروز پس از 17 روز از گذشت آن، این اعتصاب با همراهی 27 نفر از آنها، همچنان در جریان است.
همچنین در دو هفته اخیر نیز زندانیان سیاسی رجایی شهر، زاهدان، سنندج و زندان‌های جنوب ایران و بند نسوان زندان ارومیه، شیراز، طبس، میناب، یزد و بندرعباس در حمایت و همراهی با اعتصاب زندانیان ارومیه، با ارسال بیانیه، اطلاعیه و نامه، از این اعتصاب حمایت کرده‌اند.
برخی از اعضای خانواده‌های زندانیان سیاسی، فعالان و نهادهای مدافع حقوق بشر، فعالان مدنی و سیاسی، احزاب و سازمان‌های سیاسی و تشکل‌های مردم‌نهاد در داخل و خارج از کشور، نسبت به عواقب پاسخ‌گو نبودن و انجام اعمال تهدیدآمیز و اجرای احکام اعدام این دسته از زندانیان از سوی مسوولان امنیتی و حکومتی ایران هشدار داده و ضمن حمایت از خواسته‌های اعتصاب کنندگان، خواستار پایان دادن رفتارهای غیرانسانی و همچنین برخورداری زندانیان سیاسی از حقوق قانونی و طبیعی خود شدند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.