رفتن به محتوای اصلی

نتایج اعلام شده انتخابات در تقابل جدّی با احساس عمومی!
15.06.2009 - 15:45

"احساس عمومي" یکی از گزاره هائی است که گاهی با آمارهای رسمی ارائه شده از سوی نهادهای قدرت در تقابل جدی قرار می گیرد. مثلا وقتی که بانك مركزي و سازمان های رسمی و حتی رئیس جمهور کشورمان از نرخ تورم 12 درصدی سخن می گویند ، احساس عمومی آنرا برنتابیده و با قاطعیت آنرا دفع می کند و تسلیم بازی مسئولان با اعداد و ارقام نمی شود زیرا مردم کوچه و بازار گرانی لجام گسیخته را با تمام وجود خود احساس و آثار و شواهد آنرا در همه ارکان زندگی خود مشاهده می کنند.

اکنون نیز با وجود اینکه اعداد و ارقام اعلام شده از سوی وزارت کشور حاکی از پیروزی قاطعانه احمدی نژاد در انتخابات دهم ریاست جمهوری است ،اما احساس عمومی که قبل و بعد از اعلام نتایج در فضای کشور و یا حداقل در سطح شهرهای بزرگ و خصوصا در میان طبقه متوسط جامعه حاکم بوده است ،برخلاف آمار ارائه شده از سوی مقامات رسمی معطوف به پیروزی موسوی در مرحله نخست و در سطح کشور ناظر به دو مرحله ای شدن انتخابات بوده است. به همین سبب نیز نتایج غیر عادی اعلام شده ،جامعه را به شدت دچار بهت و حیرت کرده است!

جال چنانچه احساسات عمومی یاد شده را در کنار موارد زیر قرار دهیم ،قطعات پازل انتخابات اخیر تکمیل و بطور قابل توجهی معنادار گشته و اختلاف فاحش آمارهای ارائه شده با انتظارات و احساسات عمومی را ملموستر خواهد کرد:

1-اصرار تامل برانگیز احمدی نژاد برای انتصاب کردان که بگفته علیرضا زاکانی نماینده تهران در مجلس"معتقد است که نظام ولایی است و نیازی به انتخابات وجود ندارد." و همچنین محصولی یار غار رئیس جمهور در سمت وزارت کشور و قبول هزینه های گزاف ناشی از این انتصابات توسط احمدی نژاد. (اینجا و اینجا را بخوانید)

2-متهم شدن دکتر احمدی نژاد به صفت دروغ گوئی از سوی رقبایش و اینکه دروغ گفتن برای وی یک امر کاملا عادی و موجّه است و در بازی با اعداد و ارقام نیز ید طولائی دارد.

3-منحنی ثابت و روند یکسان نتایج انتخابات در شهرهای کوچک و بزرگ و عدم تغییر آن در مناطقی که گرایشات شدید قومی در آنها وجود دارد!

4-برگزاری نابهنگام مانور اقتدار!

5-اعلام زود هنگام نتایج انتخابات ریاست جمهوری توسط خبرگزاری های دولتی فارس و ایرنا در ساعات نخست شمارش آرا!

6-تعداد آرای کروبی و مقایسه آن با دوره نهم انتخابات!

7-پیوند زدن قدرت احمدی نژاد با مقدّسات و تبلیغ اینکه "راي به احمدي‌نژاد همانند جهاد در راه خداست"!(اینجا )

8-پیش بینی قاطعانه نتیجه انتخابات توسط احمدی نژاد قبل از آنکه مراسم انتخابات و رای گیری برگزار شود!

9-اعتقاد بعضی از حامیان اصلی احمدی نژاد به جایگزینی حکومت بجای جمهوریت.

در 22 مرداد 87 با عنوان " کالبد شکافی پدیده ای بنام وزارت کردان " هشدار داده بودم که:

"نگرشی در کشور وجود دارد که مشتاق و مصرّ است که جمهوریت نیم بند کنونی را هم به حکومت تبدیل کنند(پس از دولت نهم ،بدلیل اشتیاق فراوان آیت الله مصباح یزدی و پیروانش برای تحقق این امر ،این اندیشه بیش از گذشته تقویت شده است).

در تائید این برداشت ذکر این نکته خالی از فایده نیست ؛در آستانه انتخابات هشتم یکی از روحانیون و مسئولان برجسته نظام به یکی از روحانیون سرشناس( که نقش مهمی هم در اداره یک حزب دارد) توصیه کرده بود که تا می توانید تلاش خود را صرف کنید که به هر قیمت ممکن نیروهای خود را وارد مجلس هشتم نمائید ، استدلال او هم این بود که اگر در این دوره نیروهای موسوم به اصلاح طلب نتوانند وارد مجلس شوند، دست هائی در کار است تا مناسبات موجود در نظام سیاسی کشور را به روابط و مناسبات سیستمی مشابه با نظام سیاسی سوریه تبدیل نمایند "

قهرا با اعلام دقیق نتایج آراء و تفکیک شده آن برحسب استان ها و شهرها تحلیل واقع بینانه تری می توان ارائه داد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.