رفتن به محتوای اصلی

اعتصاب غذا و تهدید مسوولان امنیتی، زندانیان را در خطر مرگ قرار داده
14.12.2014 - 21:34

پس از تحقیق و تلاش بیشتر برای دسترسی به اطلاعات تکمیلی در این خصوص، همکاران کمپین به نتیجه رسیدند که بیشتر این 27 زندانی سیاسی، هنوز در اعتصاب غذای تر هستند و تنها چهار نفر از جمله علیرضا رسولی و محمد عبدالهی اعتصاب غذای خشک اعلام کرده‌اند. این چهار اعتصاب کننده، دلیل این اقدام خود را 1. پاسخگو نبودن مسوولان زندان به خواست‌های آنان و احضار آنان به اتاق بازجویی و بازپرسی از سوی ماموران اداره اطلاعات در زندان 2. تهدید به انتقال و تبعید آنها، تهدید به مرگ و تشدید فشار مسوولان امنیتی مبنی بر اجرای احکام اعدام زندانیان محکوم به اعدام اعتصاب کننده و در نهایت 3. در اعتراض به عدم درمان علیرضا رسولی زندانی سیاسی مبتلا به سرطان که اکنون در سی و پنجمین روز از اعتصاب غذای خود قرار دارد.
این گزارش‌ها و اخبار زندانیان از کانال‌های مطمئن در داخل ایران و با توجه به وضعیت امنیتی بسیار شدید زندان ارومیه به کمپین ارسال شده است. کمپین از اعلام اسامی و هویت منابع به دلایل امنیتی و حفظ جان آنها خودداری کرده و این موضوع، به معنای خبرسازی غیرواقعی از احوال روزانه این زندانیان نیست و نخواهد بود.
اکنون پس از 25 روز اعتصاب غذای 27 زندانی سیاسی بند 12 و همچنین 35 روز از اعتصاب غذای علیرضا رسولی، هریک از زندانیان علیرضا رسولی، علی احمد سلیمان، علی افشاری، شیرکو حسن‌پور، یوسف کاکه ممی، خضر رسولی‌راد، محمد عبدالهی، عبدالرضا رسولی، سیروان نژاوی و سامان نسیم از جمله زندانیانی هستند که در وضعیت جسمی بسیار وخیم و خطرناکی به سر می‌برند.
گزارش‌های دیگری نیز درباره وضعیت سایر اعتصاب کنندگان به کمپین ارسال شده که جهت اطلاع اعلام می‌گردد. این زندانیان معترض در طول 25 روز اخیر، به دلیل خودداری از خوردن غذا و مواد خوراکی، دچار ضعف، بی حالی، افت فشار خون، تاری دید، سرگیجه، استفراغ و در چندین مورد متعدد دچار بیهوشی کامل شده‌اند. این گزارش‌ها حاکی از آن بوده که در این مدت هیچ‌کدام از زندانیانی که به بهداری زندان و خارج از زندان منتقل شده‌اند، تابه‌حال تزریق سرم خوراکی را نپذیرفته‌اند و کماکان در اعتصاب غذا قرار دارند. این اقدامات پر مخاطره، زندانیان در پیگیری مطالبات به حق خود، با گذشت این مدت طولانی از اعتصاب غذا، موجب نگرانی خانواده‌ها و جامعه مدنی نسبت به سلامت جسمی معترضان زندانی شده است.
از سویی مسوولین زندان و وزارت اطلاعات، اعتصاب‌کنندگان غذا را مورد تهدید و فشار قرار داده‌اند تا به اعتصاب غذای خود پایان دهند. از سوی دیگر با وجود درخواست خانواده‌ها از این زندانیان برای شکستن اعتصاب، این زندانیان سیاسی همچنان به ادامه اعتصاب غذا، به عنوان تنها راه رساندن صدای حق‌طلبی و آزادی‌خواهانه خود پافشاری ورزیده‌اند.
تفکیک جرایم و داشتن بند سیاسی مستقل، توقف رفتارهای غیرانسانی با زندانیان، تبعید زندانیان سیاسی و قطع رابطه‌شان با بیرون، حضور گارد ویژه در زندان و ضرب و شتم زندانیان سیاسی و انتقال‌شان به سلول‌های انفرادی، پرونده‌سازی مجدد، تحقير زندانیان و خانواده‌هاشان، اعمال فشار بر خانواده‌های زندانیان سیاسی و استفاده‌‌ی ابزاری از خانواده‌ها همچون اهرم فشار برای شکستن اراده مبارزان دربند و ممنوعيت از حق دفاع از خویش و گرفتن وکیل، از جمله مطالبات این زندانیان معترض بوده است.
«کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» در چندین نوبت و طی بیانیه‌ی رسمی، ضمن اعلام نگرانی نسبت به وضعیت جسمی زندانیان اعتصابی در زندان ارومیه، بر استفاده از ظرفیت‌ها و روش‌های دیگر برای پیگیری این مطالبات، تاکید کرده و از این اعتصاب‌کنندگان خواسته تا با پایان دادن به اعتصاب خود، به نگرانی جامعه‌ی مدنی و خانواده‌های خود نیز پایان دهند.
این کمپین خواستار اقدام فوری نهادهای حقوق بشری و جامعه جهانی برای نجات قطعی جان این زندانیان شده و همچنین از مسوولان حکومتی ایران خواسته تا با ایجاد فشار بر قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها، خواستار پایان دادن به نقض حقوق زندانیان سیاسی و تسریع احقاق خواست‌های انسانی و طبیعی اعتصاب کنندگان در زندان‌های ایران شوند.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی
یکشنبه ۲۳ آذرماه ۱۳۹۳ - ۱۴ دسامبر ۲۰۱۴

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایمیل

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.