رفتن به محتوای اصلی

سازمان حقوق بشر اهواز تهديد وشكنجه زندانیان سیاسی زندان اروميه را محكوم مى كند
15.12.2014 - 23:24

سازمان حقوق بشر اهواز در رابطه با زندانیان سیاسی اعتصابی در زندان ارومیه اطلاعیەی منتشر کرده و آزار و تهديد و شكنجه زندانیان سیاسی محبوس در بند 12 زندان مرکزی ارومیه محکوم کرده است و گفته که رفتارهاى مسؤولان زندان همچنین مغایر با اعلامیه حمایت از قربانیان شکنجه و دیگر رفتارها یا مجازات‌های بی‌رحمانه، غیر انسانی یا ترذیلی که در تاریخ نهم دسامبر ۱۹۷۵ به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسیده است، مى‌باشد و ایران به عنوان یك دولت عضو سازمان ملل باید این قوانین را رعایت كرده و به شكنجه و اعمال فشار بر این زندانیان و سایر زندانیان سیاسى و غیر سیاسى در زندان‌هاى ایران پایان دهد.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر می باشد:

بیانیه سازمان حقوق بشر اهواز در رابطه با اعتصاب غذای زندانیان ارومیه

26 روز از اعتصاب غذاى زندانیان سیاسی كورد بند 12 زندان مرکزی ارومیه جهت مطالبه این زندانیان براى اجرای قانون تفکیک جرایم و ایجاد بند مستقل سیاسی در شرايطى مى گذرد كه آنان در وضعيت وخيم جسمى وروحى به سر میبرند.
بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی اعتصاب کنندگان پس از گذشت 26 روز از اعتصاب غذا، به دلیل خودداری از خوردن غذا و مواد خوراکی، دچار ضعف، بی حالی، افت فشار خون، تاری دید، سرگیجه، استفراغ و در چندین مورد متعدد دچار بیهوشی کامل شده‌اند.
متأسفانه پاسخ به‌ مطالبات اين زندانيان طبق معمول مانند ديگر زندانهاى ايران با شکنجه‌ و نگهداری در شرایط بسیار غیر انسانی در زندان بوده است.
در نظام جمهورى اسلامى ايران مطالبات زندانيان سیاسی در مناطق اتنیکی به خصوص زندانيان كورد وبلوچ وعرب وآذربايجاني بشدت با دید امنیتی و سرکوبگرانه‌ مقابله‌ می‌شود.
بنابه گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، در زندان مركزى اروميه 4000 زندانی محبوس هستند، كه مواد مقوی نوشیدنی از جمله آب میوه و شربت طبیعی وجود نداشته و زندانیان اعتصاب کننده تاکنون از محلول آب و شکر برای ادامه اعتصاب استفاده کرده‌اند.
تفکیک جرایم و داشتن بند سیاسی مستقل، توقف رفتارهای غیرانسانی با زندانیان، تبعید زندانیان سیاسی و قطع رابطه‌شان با بیرون، حضور گارد ویژه در زندان و ضرب و شتم زندانیان سیاسی، توقف پرونده‌سازی هاى مجدد، برخوردارى از حق دفاع از خویش و گرفتن وکیل، از جمله مطالبات این زندانیان معترض بوده است.
سازمان حقوق بشر اهواز معتقد است كه رژیم جمهورى اسلامى مى‌خواهد كه وضعیت زندانیان سیاسى در تمامى زندان‌هاى ایران، همانند وضعیت اسفناك و مخوف زندانیان سیاسی عرب در زندان كارون اهواز باشد، تا نهایت فشار را بر این فعالان دربند وارد سازد.
سازمان حقوق بشر اهواز آزار و تهديد و شكنجه زندانیان سیاسی محبوس در بند 12 زندان مرکزی ارومیه، كه 26 روز است كه برای داشتن بند سیاسی مستقل و توقف رفتارهای غیرانسانی، دست به اعتصاب غذا زده‌اند،را محكوم كرده واعلام مى كند كه این رفتارهاى ضد انسانى مسوولان قضایى و دستگاه‌هاى امنیتى، مغایر با ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۷ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، در خصوص ممنوعیت اعمال شکنجه یا رفتارها و مجازات‌های بی‌رحمانه، غیر انسانی یا ترذیلی نسبت به افراد مى باشد.
اين رفتارهاى مسؤولان زندان همچنین مغایر با اعلامیه حمایت از قربانیان شکنجه و دیگر رفتارها یا مجازات‌های بی‌رحمانه، غیر انسانی یا ترذیلی که در تاریخ نهم دسامبر ۱۹۷۵ به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسیده است، مى‌باشد و ایران به عنوان یك دولت عضو سازمان ملل باید این قوانین را رعایت كرده و به شكنجه و اعمال فشار بر این زندانیان و سایر زندانیان سیاسى و غیر سیاسى در زندان‌هاى ایران پایان دهد.
سازمان حقوق بشر اهواز
15 دسامبر 2014

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
سازمان حقوق بشر اهواز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.