رفتن به محتوای اصلی

تبعیض نژادی در غرب نمی تواند توجیه گر عملیات تروریستی باشد: گفتگو با مهرداددرویش پور
10.01.2015 - 01:42

مهرداد درویش پور استاد دانشگاه و جامعه شناس مقیم سوئد، درباره "تقصیرات" غرب اعتراف می کند که البته در این کشورها تبعیض نژادی وجود دارد و می تواند زمینه قوت گرفتن گروههای افراطی اسلامگرا در جوامع غربی باشد، ولی او تاکید دارد که تبعیض نژادی نمی تواند توجیه گر عملیات تروریستی باشد یا این که نوعی مصونیت به آن بدهد.

ماجرای تراژیک حمله تروریست های مسلح به نشریه طنز پرداز شارلی هبدو، علاوه بر ایجاد موجی از خشم و ناخشنودی در فرانسه، در سراسر جهان نیز واکنش های زیادی بوجود آورد.

در ایران واکنش رسمی دولت که از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام شد بر دو محور قرار داشت. مرضیه افخم ضمن محکوم کردن حمله تروریستی پاریس موضوع سوء استفاده از آزادی بیان و تندروی فکری و ترور شخصیت های مورد احترام ادیان ... و توهین به ادیان الهی را نیز محکوم، و آنها را غیر قابل قبول توصیف کرد.

مرضیه افخم ضمن ابراز نگرانی از موج افراط گرائی و خشونت طلبی، آنرا به دلیل سیاست های نادرست و برخوردهای دوگانه ارزیابی کرد.

بدنبال این موضع گیری روزنامه های صبح امروز ایران هم هر کدام ضمن بازتاب خبر این حادثه خونبار علت وقوع آنرا به "سیاست های متناقض غرب در قبال اسلام" و رویکردهائی که خود آنرا "اسلام هراسی" و یا "اسلام ستیزی" نامیده اند، نسبت داده اند.

در گفتگوئی با مهرداد درویش پور استاد دانشگاه و جامعه شناس مقیم سوئد، وی درباره "تقصیرات" غرب اعتراف می کند که البته در این کشورها تبعیض نژادی وجود دارد و مهاجران را متاثر می کند، و می تواند زمینه قوت گرفتن گروههای افراطی اسلامگرا در جوامع غربی باشد، ولی او تاکید دارد که تبعیض نژادی نمی تواند توجیه گر عملیات تروریستی باشد یا این که نوعی مصونیت به آن بدهد.

درویش پور درباره گفتمان دوگانه مقامات ایران در محکوم کردن ترور و بلافاصله آنرا به گردن "تناقضات" غرب انداختن یاد آوری می کند که رژیم جمهوری اسلامی بعنوان نخستین نمونه بنیاد گرائی اسلامی که به قدرت سیاسی دست یافت، تا آنجا پیش رفت که فتوای قتل سلمان رشدی را صادر کرد و در واقع الهام بخش بسیاری از گروههای اسلامگرای دیگر شد.

گفتگو رادیو فرانسه با مهرداد درویش پور

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

دکتر مهرداد درویش پور

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.