رفتن به محتوای اصلی

«ما هستیم»، «حزب مشروطه» و روزنامه‌نگار داخل کشور
12.04.2009 - 18:57

یک روزنامه‌نگار داخل کشور با دیدن شعارها ی «ما هستیم»؛ مطلبی نوشته که با اشاره به شباهت‌های این «جنبش» با «جنبش هخا» نکاتی را مطرح کردهاست شایان ذکر است که حزب مشروطه هم از جنبش به اصطلاح «ما هستیم» در ایران حمایت می‌کند. افراد این «جنبش» دیروز و امروز دور میدان انقلاب شعار نوشته‌اند و دهها وبلاگ و سایت از این جریان حمایت می کنند.

دردنامه ای بر سکوت جامعه فرهیخته ایرانی در برابر غائله "ما هستیم"

به چرامرگ خود آگاهان چه قضاوتی برای ما دارند :

آلبر کامو : سکوت اختیار کردن یعنی که ما به خود اجازه این باور را بدهیم که عقیده ای نداریم ، که چیزی نمی خواهیم .

غائله هخا اولین هزل اجتماعی بود که توسط ماهواره های لس آنجلسی مطرح شد. مردک دیوانه که قرار بود با هواپیمای شخصی خودش و همراه با اسکادرانی از آسمان بر ایران ببارد و ایران را رها کند. در آن زمان هم کم نبودند کسانی که به پشتیبانی از هخا برخواستند و هرآنکه منتقد و مخالف بود را به باد نکوهش گرفتند و لاجرم هر که با آنها نبود را به عملگی رژیم متهم کردند.

قرار بود جنبش هخا به پیروزی برسد و اما عاقبت روز موعود رسید و کسی در میدان آزادی اسکادران آزادی بخش را ندید و مایوس و ناامید به خانه ها بازگشتند. اما گویا وابستگان دربار شاهنشاهی هنوز هم دست از سر دل های درد کشیده مردم ایران برنداشتند. چه موجودی(نهادن نام انسان بر آنها کمی مشکل است) می تواند از خون دل مردم دردکشیده و تازیانه خورده به انواع مشکلات معیشتی و اجتماعی و … ماهی گیری کند. شماره حساب بزند و به مردم نوید آزادی با نوشتن “ما هستیم” روی در و دیوار شهر و خریدن نان را بدهد. به یاد آن شاعر ارجمند و گرانقدر که سیاه اما واقعی سرود: افسوس، آفتاب مفهوم بی دریغ عدالت بود و آنان به عدل شیفته بودند و اکنون با آفتاب گونه ای آنان را اینگونه دل فریفته بودند.

راستیکه مردم شیفته ای را با آفتاب گونه ای امروز دل فریفته اند، در نبود کاشفی فروتن که آگاه کندشان. چقدر مردم مستاصل شدند، که فکر می کنند نظامی که با ۱۸ تیر و سالگردهای آن تغییر نکرد و به مختصر اصلاحی هم تن نداد، با نان خریدن و دیوار نوشته و چساباندن چند پرچم در چند شهر تن به تغییر محترمانه می دهد! در سال هایی که گذشته، کم نبودند انواع و اقسام شیادانی که از کیلومترها دورتر وعده آزادی دادند و جیب خود را از این خیال خوش رفورم خواهان داخلی پر کردند. رفورم خواهانی که تشنه شنیدن سخنان عامیانه هستند. و به حق که آنها که در ماهواره های لس آنجلسی نشستند، مثل برخی از رجال سیاسی داخلی خوب می دانند پاشنه پیکر این ملت آشیل گونه کجاست! امثال شهرام همایون ها بی آنکه از این غائله ها آسیبی ببینند، آسوده در آن سوی دنیا حساب های خود را پر پول کردند و برای برنامه هایشان اگهی گرفتند و… چه کسی آسیب دید؟ قلب مردم؛ و چه کسی سود می برد؟ اخبار جعلی ۲۰:۳۰ که سلطنت طلبان و شیادانی همچون هخا و شهرام همایون و آتابای و … را نمایندگان اپوزوسیون خواندند و در سیما به ریش جماعت خندیدند.

حضرات پیشوای “ماهستیم” اگر سودای آزادی دارند و اهالی مبارزه هستند، مردانگی و غیرت به خرج بدهند و جای فحاشی به مقدسات مردم و جعل تاریخ و… پایشان را به تهران بگذارند. کم نیستند در ایران کسانی که خواهان رفورم هستند و در ایران ماندند و پای حرفشان ایستادند. استخوان لای زخم، سال هاست ایستادند، پای حرفی که زدند. نه برنامه ای دارند، نه کانال تلوزیونی و نه… حتی نشریه هایشان را هم به محاق توقیف می برند. اما انقدر غیرت و مردانگی و دارند که چون پیشوایان ما هستیم، نباشند. که به ترس و بزدلی به آن سوی آبها پناه ببرند که روز در کاباره ها به عیش و طرب بگذارنند و شب از سر سرمستی و شکم پری پشت دوربین بنشینند و فریاد رفورم سر بدهند و جماعت را جلو بندازند و در سنگر ایشان آگهی برای تلویزیون هایشان بگیرند و جیب برای عیش فردا پر کنند!

مخاطبان ناآگاه و ساده دل برنامه های ایشان که متصورند هر که فحشی نثار جمهوری اسلامی کرد برای آزادی آمده در غیاب روشنفکر و نمایندگان واقعی اپوزوسیون ایران که سخن گفتن در خصوص آنها را کسر شان می داند، فریب خوردند و دل به وعده های آنان بستند. ایا فعالان جامعه مدنی، فعالان دانشجویی و… هر آنکه به طور علمی، واقعی و با سطح ادراک و شعور خود در ساختار سیاسی-اجتماعی جامعه ایرانی حضور موثر دارد در مقابل فریاد های دانشجویان در ۱۸ تیر و سالگردهای آن مسئول نیست. که ۱۸ تیر را هم جنبش خواندند و ما هستیم را نیز. ۱۸ تیر کجا و ما هستیم کجا. ۱۸ تیری که جماعت آن نه با دیوار نوشته که با خون خود و فریادهای خود غریو ما هستیم سر داده بودند کجا، ۱۸ تیری که بنیان های فکری آن به امثال بشیریه می رسید کجا و ما هستیمی که به مدد چند سلطنت طلب شیاد و پول پرست که در فهم اولیه ترین اصول و مبانی جامعه شناسی و علوم انسانی کُمیتشان لنگ است ادعای رهبری آن را دارند کجا.

عزیزانی که همگی فرهیخته و دانشمند هستند، همه می دانند که این غائله و مبانی فکری و تشکیلاتی آن مبتذل تر از آن است که بتوان بر آن نام جنبش نهاد؛ اما: سکوت جامعه دانشجویی و فعالان مدنی و اساتید، به آنجا می انجامد که مغرضان از ناآگاهی ملت استفاده کرده و بر این غائله مبتذل نام جنبش می گذارند و چه بسا عده ای نیز به دنبال آن بیافتند. برخی وبلاگر ها در وبلاگ های خود نسبت به این اقدام موزیانه و شیادانه اعلام خطر می کنند و در مقابل عده ای فریب خورده و عده ای پاک روان که دل به تغییر و رفورم با هزینه یک قوطی اسپری و خریدن دو-سه قرص نان سنگک دل خوش کردند، در بخش نظرات وبلاگ این عزیزان، به لجن پراکنی و فحاشی می پردازند. زدن اتهام «عملگی رژیم» و «جاسوسی» و «مزدوری» برای جامعه وبلاگستان فارسی که برای حضورش هزینه هایی مثل میر صیافی پرداخت کرده و چندین فقره بازداشت و احضار و …. آیا سنگین نیست؟ چه کسی به این عزیزان فحاشی می کند.

به عزیزانی که باوجود اتهاماتی چون عملگی رژیم و… رسالت قلم خود را در آگاهی دادن فراموش نکردند و کمر به افشای نا لایقی و نافهمی این جماعت بستند، کسانی که باید به سرپنجه آنان بوسه زد، که نام خود را در گرو شرافت خود گذاشتند. چه کسی به این عزیزان فحاشی می کند؟ آنان که از بیم نان به پناهندگی تن در دادند و حتی در کشوری دیگر جرات افشای نام واقعی خود را ندارند، به کسانی اینگونه بی حرمتی روا می کنند که با نام خود، در کشور خود، ایستادند و از حق ابراز عقیده و بیان اندیشه خود دفاع می کنند و با صدای بلند و شجاعت با وجود انواع و اقسام ممانعت ها و … فریادشان را به نام و با شرافتشان امضا کردند.

آیا بر شما سنگین و گران نیست که به وبلاگر، روزنامه نگار، یا اصلاح طلب داخلی که برای گفتن حرف خود، هزاران خطر را به جان می خرد، تهمت عملگی رژیم بزنند، فقط چون خواسته به رسالت خود یعنی آگاهی بخشیدن به مخاطبان خود عمل کند. اما خواستشان چیست؟ در آستانه انتخابات، با تقبیح جریان های داخلی یقینا درصد دیگری را به رای های خاموش اضافه خواهند کرد و حاصل، انتخاب احمدی نژادی دیگر و تشدید برخوردها با وبلاگر ها و روزنامه نگاران و دگر اندیشان و دادن هزینه های سنگینی چون میرصیافی ها.

در نهایت نیز، آنان پول آگهی ها و کمک های مردمی مردم ساده دل را به جیب خواهند زد و رئیس جمهور ایران هرکه باشد به حال آنان، کیلومترها دور تر از ایران در مملکتی دیگر فرقی نخواهد کرد. ما که به تنهایی توان ایستادگی در برابر این نا ملایمات و اتهامات را نداریم، اما هر بار که چنین غائله ای طرح می شود، وجدانم درد می گیرد، ای وای که چه خیانتی می کنیم، که گردانندگان این غائله نام جنبش بر آن گذاردند. که کجا هستند، آنان که قلمی دارند و خزانه ای از علم و دانش، که چنین تبهکارانی را که از خون دل مردم مستضعف ماهی می گیرند را رسوا کنند. اگر ۱۸ تیر و کمپین یک میلیون امضا جنبش بود و ما هستیم هم جنبش است. اگر دانشجویان و نخبگان محروم از تحصیل هم عضو جنبشی اجتماعی هستند و عیاشان کاباره تهران و وابستگان رژیم پیشین هم فعال و لیدر جنبشند.

اگر آنها که در بلوار کشاورز، کوی دانشگاه، امیر آباد و… نعره شان که حاصل فهم و خودآگاهی بود و نه کونیاک و ودکای روسی با مشت و لگد پاسخ داده می شد هم معترضند و خریداران نان سنگک هم. اگر امثال سحابی ها، زید آبادی ها، کدیور ها، آغاجری ها، گنجی ها و باقی ها متفکر و امثال شهرام همایون هم متفکر و لیدر جریان های فکری و اجتماعی هستند.

اگر قرار است، پیش بیافتند و اصلاح طلبان را جاسوس، روزنامه نگاران را عمله رژیم، روزنامه نگاران را خود فروخته و سازشکار و… بنامند، و همه اهل خرد در برابر این فحاشی ها ساکت بنشینند. بگویید تا سنگ قبر هر آنچه جنبش در ایران است بتراشیم و بر مزارش گریه سر دهیم. اما آیا شهیدان و زخم خوردگان راه آزادی، همان ها که در وصفشان گفت«به چرا مرگ خود آگاهانند»که با غرور و درک و فهم گام در راهی نهادند، ما را خواهند بخشید که به بهانه ابتذال غائله ای با حداقل هزینه، یعنی نوشتن خاموش بودیم، ما و آنانکه می توانستند بنویسند و بگویند و خاموش نشستند؟

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
http://1mynotes.blogfa.com/

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.