رفتن به محتوای اصلی

آیا کاندیداتوری اعلمی میتواند فاز جدیدی در نهضت ملی به وجود بیاورد؟
01.04.2009 - 19:57

در اولویت قرار داشتن منافع ملی در حرکات دموکراتیک سیاسی امری است بدیهی که زبانزد عام و خاص است . همچنین هر حرکت سیاسی با توجه به موقعیت موجود و برعکس حرکات ایدئولوژیک و انقلابی منافع خویش را تعقیب میکند. حرکت ملی آذربایجان که خط مشی خود را برمبانی دموکراتیک نهاده است بایستی در حین استفاده از تمامی امکانات موجود در سطح جهانی اعم از دادگاه حقوق بشر اروپا، سازمان ملل وغیره از فرصتهای پیش آمده در داخل کشور که عبارت است از تأسیس انجمنها، مؤسسات، نشریات و ... بهره مند گردد.

انتخابات محلی و یا ملی موجود در هر جامعه فرصتی بس مغتنم و طلایی است جهت رسیدن گروههای مورد تبعیض به امتیازات مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی که با به خرج دادن کمی عقلانیت میتواند موجبات بسیاری از آزادیها را فراهم کند. در این میان کاندیداتورها اکبر اعلمی نماینده پیشین شهرستان تبریز و حومه در مجلس شورای اسلامی که بنا به تعبیری جنجالی ترین نماینده مجلس شورأی اسلامی بوده و همچنین از محبوبیت زیادی در میان ملت آذربایجان برخوردار است این روزها گفتمان جدیدی را ایجاد کرده است که امید است با قلم فرسایی روشنفکران و مفسران حرکت ملی آذربایجان مقرون به صرفه ترین راه به همفکران توصیه خواهد شد . این بار حرکت ملی آذربایجان با وحدت فکری و وحدت عملی کامل وارد عرصه خواهد شد.

اکبر اعلمی به عنوان شخصی که سالیان دراز مسؤولیتهای بسیاری را در درون حاکمیت عهده دار بوده در سالهای آخر و اخیر به عنوان نماینده تبریز کارنامه نسبتاً شفافی دارد که با بررسی و آنالیز افکار و کردار او طی هشت سال آخیر میتوانیم به نتیجه گیری برسیم. او تنها نماینده ای است بحث عملی شدن اصل 15 قانون اساسی را برای اولین بار در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد. همان کسی که در قیام یک خرداد 85 صدا به صدای ملت آذربایجان داد. او درحالی که بعضی هم رده های سیاسی اش مثل فرهنگی که به آشکار حمایت خود از اعدام پان ترکیست ها را اعلام میکرد و یا مثل بقیه -به اصطلاح- نمایندگان مجلس که بعضا سکوت اختیار کرده و بعضا سکوت خود را نه به نفع مردم خود بلکه به نفع حاکمیت میشکستند سینه آمده و با قاطعیت تمام به دفاع از ملت خویش برخاست و به رغم تمامی هشدار و نارواهایی که از جانب رقیبانش به او نثار شد از راه خود غافل نشد. تا آنجا پیش رفت که حاکمیت با رد صلاحیت وی رسما کارت قرمز را به رخش کشید. او همان کسی است که به رغم تمامی تهدیدها به دیدار با فعالان دربند حرکت ملی آذربایجان در اوین شتافت. برای پشتیبانی از حرکت به حق آذربایجانیان و جلوگیری از برخورد غیر قانونی با مراجعه کنندگان به قلعه بابک شخصا در سالگرد بابک در آن مکان حاضر شد. با پیگیری و به استیضاح کشیدن دو وزیر دولت و مقامات استانی مانع حذف سردرب های ترکی مغازه ها در آذربایجان گردید و بسیار خدمات ارزنده دیگر که ایشان در کارنامه خود به ثبت رسانیده اند و ذکر یکایک آنها در حوصله این نوشته نمیگنجد.

منتقدانی هم هستند که به نظر ایشان اعلمی مورد تأیید صلاحیت واقع نمیشود و در صورت تأیید صلاحیت وی و حتی کسب بیشترین آراء در مراحل آخری امکان نشستن بر مسند ریاست جمهوری را به او نمیدهند. حتی به نظر برخی از دوستان حاکمیت در صورت لزوم با ترور اکبر اعلمی وی را برکنار میکند. در مقابل این تفکر باید این را در نظر داشت که در یک انتخابات برنده میدان فقط کسی نیست که تأیید صلاحیت شده و یا آرای بیشتری را به خود اختصاص داده بلکه واژه برنده واژه ای نسبی است که ارزش آن در مقایسه با تجربه های قبلی آشکار میشود. به عنوان مثال در انتخابات اخیر شورای شهر در ترکیه حزب حاکم به رغم کسب بیشترین آراء در میان رقیبان خویش در نظر بیشتر مفسران ترک به عنوان مغلوب انتخابات خطاب شد، زیرا در مقایسه به دور گذشته آرای کمتری کسب کرده و میدان را برای حزب رقیبش گشوده است. باز بنا به نظر مفسران و تحلیلگران امکان از دست دادن اقتدار حزب عدالت و توسعه در انتخابات آینده بسیار زیاد میباشد. لذا با در نظر گرفتن چنین مسائلی حرکت ملی آذربایجان بایستی حمایت بی چون و چرای خود را از کاندیداتوری اکبر اعلمی اعلام کند. در پایان نیز از برخی دوستان که عقاید خود را در این خصوص ابراز میدارند تمنا دارم در ابراز نظرات خود بسیار بااحتیاط باشند زیرا علاوه بر حساسیت و سرنوشت ساز بودن موضوع، امکان آزرده خاطر شدن اعلمی و افرادی مثل او که بدون هیچ چشمداشتی نظر خدمت به ملت خویش دارند، موجود میباشد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
اویرنجی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.