رفتن به محتوای اصلی

قطار بیکاری ترمز ندارد
27.03.2009 - 18:57

بهار زیبا مژده تغییر و دگرگونی در طبیعت را به نمایش می گذارد. پیدایی هر بهاری از دل زمستان امید بهار در زندگی اجتماعی و امید به «جهانی دیگر» را در جان انسانها زنده می کند. سال 1388 و عید نوروز را به کارگران و مزدبگیران ایران و فعالان کارگری و به ویژه خانواده های زندانیان سیاسی و خانواده های فعالان کارگری زندانی تبریک می گویم. بدون شک در کنار هفت سین نوروزی فعالان کارگری و کارگران و مزدبگیران ایران «س» بزرگ سرنگونی رژیم ضد کارگری حاکم بر ایران جای شایسته خود را دارد.

سالی که گذشت مبارزه کارگران برای دستیابی به حقوشان ابعادی سازمان یافته تر پیدا کرد و در تقابل با جنبش کارگری، رژیم ولایت فقیه به سرکوبی، آزار، حبس و شکنجه بیشتر در مورد فعالان کارگری روی آورد.

در سال گذشته سندیکای کارگران شرکت هفت تپه شکل گرفت. این سندیکا علیرغم همه تهدیدهای ماموران امنیتی و توطئه های نهادهای دولتی همچون «خانه کارگر» و «شوراهای اسلامی»، مجمع عمومی خود را برگزار کرد و از حمایت وسیع کارگران ایران و جهان برخوردار شد. کارگران شرکت هفت تپه برای این حرکت خود هزینه زیادی پرداختند. تعدادی از آنان به بیدادگاههای رزیم احضار شدند، تعدادی دستگیر شدند و زیر فشار قرار گرفتند. اگر روزی شوراهای اسلامی کار و خانه کارگر سلطه خود را با خوش خدمتی به قدرت حاکم نشان می دادند، سندیکای هفت تپه و تداوم کار سندیکای کارگران اتوبوسرانی شرکت واحد، پوچی این قدرقدرتی را نشان داد. پایداری و همبستگی کارگران ایران انعکاس وسیعی در سطح جهان به ویژه در میان تشکلهای کارگری داشت. در سال گذشته فعالان کارگری همبستگی خود را با دانشجویان اعلام و سرکوب دانشجویان را محکوم کردند. شکل گیری کمپین جمع آوری امضا برای افزایش حقوق، با توجه به شرایط سرکوبگرانه حاکم، حرکتی در خور توجه بود. در سال گذشته مبارزه کارگران و مزدبگیران با سرکوب رژیم حاکم روبرو می شد و از این جنبه جنبش کارگری بعد سیاسی داشت. دولت به مثابه کارفرمای بزرگ نقش خودش را در سرکوب کارگران و مزدبگیران بیشتر نشان داد.

در روزهای پایانی سال 1387، شورای عالی کار پایه حقوق کارگران را برابر با 263 هزار و 520 تومان تعیین کرد. این رقم در حالی تعیین شد که برخی از کارگزاران رژیم خط فقر را بیشتر از 800 هزار تومان اعلام کردند. خبرگزاری دولتی فارس روز سه شنبه ۲۰ اسفند از قول حسن راغفر تدوینگر نقشه جغرافیایی خط فقر در کشور گزارش داد که:«با احتساب تورم ۳۵ درصدی و افزایش قیمتها در سال ۸۸ خط فقر مطلق برای یک خانواده ۵ نفره در تهران رقمی بالاتر از ۸۵۰ هزار تومان پیش‌بینی می‌‌شود»

شورای عالی کار، متشکل از نماینده کارفرمای بزرگ (دولت)، نماینده کارفرمایان و یک نماینده غیر انتخابی از طرف کارگران است. این نهاد دولتی، برای جلوگیری از چالشهای پیش روی، فریبکارانه اعلام کرد که بعد از 6 ماه حداقل دستمزد را مورد بازبینی قرار خواهد داد. شورای عالی کار قبلا میزان دستمزد را برابر با 274 هزار و 500 تومان اعلام کرده بود که به دنبال اعتراض بانک مرکزی، این رقم کاهش پیدا کرد. بانک مرکزی در نامه ای به شورای عالی کار وعده کاهش نرخ تورم در سال آینده را داد و به این دلیل واهی خواهان کاهش حداقل حقوق شد. نرخ تورم اعلام شده توسط بانک مرکزی نزدیک به 26 درصد است. این در حالی است که نهادهای بین المللی نرخ تورم را بسیار بیشتر از این ارزیابی می کنند. با این وجود بانک مرکزی با وعده رساندن نرخ تورم به 17 درصد خواستار کاهش حقوق کارگران و مزدبگیران شد و شورای عالی کار هم به خواست ضد کارگری تن داد. در اقتصاد بیمار ایران که از یک طرف با کسری بودجه دولت به میزان حدود 50 در صد روبرو است و از طرف دیگر بر ساختار رانتخواری و چپاولگری بی حد و مرز سوار است، کاهش نرخ تورم حرف پوچی است که کارگزاران رژیم برای جلوگیری از اعتراضهای کارگری، چنین وعده های موهوم را می دهند. وعده هایی که حتی توسط کارشناسان حکومتی مورد تمسخر قرار می گیرد.

دستمزد تعیین شده، با خط فقر و نرخ واقعی تورم ناهمخوان است.

تصمیم شورای عالی کار بر اساس منافع کارفرمایان و دولت به عنوان کارفرمای بزرگ گرفته شده و بار دیگر عمیق شکاف بین ثروت و فقر در جامعه ایران را به نمایش گذاشت. دستمزدهای تاکنونی تهیدستی را بر زندگی کارگران و مزدبگیران تحمیل کرده است. میزان دستمزدی که برای سال 88 نعیین شده است، به لشکر فقیرانی متشکل از کارگران و مزدبگیران رسمیت بیشتر می دهد.

در رابطه با تعین حداقل دستمزد، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و اتحاد آزاد کارگران ایران، با جمع آوری بیش از 10 هزار امضای کارگران واحدهای مختلف، خواستار افزایش دستمزدها به میزان یک میلیون تومان شدند. امضا کنندگان این طومار مزد تعیین شده توسط نهاد دولتی را «محکوم کردن خانواده های» کارگران «به مرگ تدریجی از گرسنگی دانستند.» اعلام کردند.

وزیر کار رژیم اعتراف کرد که «قطار بیکاری در کشور در ریل نیست و ترمز هم ندارد و هدایت این قطار بسیار دشوار است.» کارگران و مزدبگیرانی که حقوقشان را ماهها دریافت نکرده اند، به مراتب با زندگی دشوارتری روبرو هستند. گفته های وزیر کار رژیم، چشم اندازی بسیار سخت تر در برابر کارگران و مزدبگیران قرار می دهد. تنها اتحاد، سازمانیابی و همبستگی در مبارزه می نوان با شگردهای چپاولگرانه و استثمارگرانه رژیم مقابله کرد.

Zinat_mirhashemi@yahoo.fr

برخی از مهمترین حرکتهای اعتراضی کارگران در اسفند 1387

*به گزارش کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل کارگری، درپی عدم پرداخت حقوق دی و اسفند ماه سال 1387، کارگران واحد یک و واحد جوجه کشی «کشت و صنعت مهاباد» روز 29 بهمن درمقابل دفتر شرکت در سه راه وفای شهرستان مهاباد، تجمعی اعتراضی را راه انداختند. در این تجمع 25 نفر از کارگران اخراجی شرکت کشت و صنعت نیز حضور داشتند که آنان نیز نسبت به عدم پرداخت حقوق و مزایای چند ماه اخیرشان معترض بودند.

*کارگران کارخانه نوشابه سازی ساسان روز چهارشنبه 30 بهمن در مقابل مجلس در تهران تجمع كردند. به گزارش سایت سلام دمکرات، مأموران سركوبگر یكان ویژه و لباس شخصیها در وحشت از اوجگیری این حركت اعتراضی، كارگران را محاصره كرده و به تهدید آنان می پرداختند.

*روز دوشنبه 5 اسفند تجمع 300 تن از کارگران «چيني بهداشتي مينا» وارد هفتمين روز خود شد.

به گزارش ايلنا کارگران این کارخانه از يک هفته پيش پس از مواجه شدن با حکم اخراج و تعطيلي کارخانه مقابل کارخانه اقدام به تجمع کرده اند.

*بيش از 150 تن از کارگران بازنشسته تامين اجتماعي روز شنبه 10 اسفند با تجمع در مقابل مجلس خواستار هماهنگي حقوق اين قشر با بازنشستگان کشوري شدند.

به گزارش خبر گزاری دولتی مهر تجمع کنندگان با شعارهايي از قبيل «تبعيض چرا؟»، «هماهنگي افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي آري، تبعيض هرگز» و «کارگران بيدارند از تبعيض بيزارند» روي پلاکاردهايي در دست خواستار توجه مجلس به درخواست کارگران بودند.

*به گزارش روز يكشنبه 11 اسفند اتحادیه آزاد کارگران ایران بیش از سیصد تن از کارگران صنایع فلزی شماره 2 از کارخانه خارج شده و با در دست داشتن پلاکاردهایی به سوی دادگستری یافت آباد راهپیمایی کردند.

بنا براین گزارش روز شنبه 10 اسفند دادگاه یافت آباد به دلیل آن چه که گروگانگیری کارفرما توسط کارگران نامیده شده است حکم بازداشت 6 نفر از این کارگران را صادر کرد و کارگران کارخانه با شنیدن این خبر به شدت خشمگین شدند. روز یکشنبه یازدهم اسفند در اعتراض به این احکام شروع به راهپیمایی به طرف دادگستری یافت آباد کردند.

*كارگران كارخانه توليدي لا‌ستيك دنا در شیراز به دليل عدم پرداخت مزاياي معوقه و حقوق خود همچنان به اعتراضهای‌شان ادامه مي‌دهند.

روز دوشنبه 12 اسفند ایسنا به نقل از یکی از کارگران اعلام کرد که، اعتراض كارگران كارخانه لا‌ستيك دنا تنها به دليل مشكلا‌ت صنفي و عدم پرداخت معوقه مزايا است و چيزي به جز حق قانوني خود نمي‌خواهيم.

در اين تجمع بيش از يك‌هزار كارگر دست به اعتراض زده‌اند و خط توليد اين كارخانه را متوقف كرده‌اند و خواستار رسيدگي هرچه سريع‌تر به اين موضوع هستند.

كارخانه توليدي لا‌ستيك دنا 2 هزار کارگر و کارمند دارد و بیش از 10 هزار نفر به طور غیر مستقیم در ارتباط با این کارخانه قرار دارند.

*روز دهم اسفند اعتصاب نمادین کارگران ذوب آهن اصفهان از طریق عدم دریافت غذای کارخانه از قسمتهای مختلف این کارخانه منجمله کارگاههای نورد 650، نورد 500 و نورد 300 بخش فولادسازي- به ويژه كارگاه ريخته گري - مديريت آبرساني و رستوران 7 و 8 و سایر قسمتها آغاز شد. از روز یازدهم اسفند ماه بخشي از كاركنان آزمايشگاه مركزي، هدايت فني راه آهن و ... نيز به اعتصاب پيوستند. روز 12 اسفند در حالی که اعتصاب کارگران در قسمتهای فوق با قدرت ادامه داشت كارگران كوره بلند نیز با جمع آوري ژتونهاي غذا، آنها را پاره كرده و به همکاران اعتصابی خود در سایر قسمتها ملحق شدند.

به گزارش روز سه شنبه 13 اسفند اتحادیه آزاد کارگران ایران، در این روز کارگران راه آهن نیز همراه با سایر کارگران از دریافت غذای کارخانه خودداری کردند و بدین ترتیب اعتصاب نمادین کارگران ذوب آهن اصفهان با پیوستن تدریجی بسیاری از بخشهای کارخانه به اعتصاب، ابعاد و دامنه هر چه بیشتری پیدا کرد.

*کارگران کارخانه نوشاب در تهران از روز دو شنبه 12 اسفند در اعتراض به عدم پرداخت عیدی و 5 ماه از دستمزدهایشان دست به اعتصاب زدند. اعتصاب کارگران این کارخانه در روز سه شنبه 13 اسفند هم ادامه داشت.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران این واحد تولیدی در جریان اعتصاب، در پشت درهای کارخانه با در دست داشتن پلاکاردهایی تجمع اعتراض آمیز برگزار کرده و خواهان رسیدگی به خواستهای خود شدند.

*روز سیزدهم اسفند کارگران نساجی خامنه در اعتراض به عدم تحقق وعده های مسئولان استانداری آذربایجان شرقی مبنی بر پرداخت مبلغ پانصد هزار تومان علی الحساب به کارگران، در مقابل این استانداری دست به تجمع اعتراضی زدند.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران نساجی خامنه در اعتراض به این وضع پس از تجمع در مقابل کارخانه به سوی شهر تبریز حرکت کرده و از ساعت 10 صبح با در دست داشتن پلاکاردهایی در مقابل استانداری آذربایجان شرقی دست به تجمع اعتراضی زدند.

لازم به یادآوری است کارگران نساجی خامنه 20 ماه است دستمزدی دریافت نکرده اند و علیرغم صدور حکم بازگشت به کار کارگران توسط هیات حل اختلاف اداره کار تبریز کارفرما از راه اندازی کارخانه خودداری می کند و حاضر به پرداخت دستمزدهای معوقه آنان نیست.

*نزديک به 200 تن از کارگران سد زولا سلماس، مدت سه ماه است که حقوقي دريافت ننموده اند.

به گزارش روز شنبه 17 اسفند آژانس ايران خبر کارگران اين سد به منظور ابراز نارضايتي از عدم پرداخت حقوق معوقه ي خود بيش از 10 روز است که در اعتصاب به سر مي برند.

*به گزارش کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل کارگری، کارگران کارخانه کنف کار از روز شنبه 17 اسفند تا چهارشنبه 21 اسفند در مقابل استانداری گیلان تجمع کردند و خواستار حقوق معوقه خود شدند.

*صبح روز سه شنبه 20 اسفند جمعی از کارکنان لوله سازی اهواز جهت بر طرف شدن مشکلات خود اعتصاب نموده و از مسئولان امر تقاضای بر طرف کردن این مشکل شدند .

به گزارش آژانس ايران خبر در این تجمع که حدود 500 نفر بودند ماموران نیروی انتظامی به کنترل جمعیت پرداخته و از گرفتن هر گونه فیلم و عکس جلو گیری و با افراد مذکور برخورد و گوشی یا دوربین آن افراد را ضبط می کردند .

*کارگران کارخانه آردل صبح روز چهارشنبه 21 اسفند در اعتراض به دریافت نکردن چهارماه حقوق و عیدی و پاداش خود مقابل این شرکت واقع در خیابان توانیر تجمع کردند.

به گزارش ایلنا این کارگران روز دوشنبه 19 اسفند نیز تجمعی اعتراض آمیز مقابل دفتر سهامدار اصلی این کارخانه واقع در ضلع شرقی خیابان مصلی برگزار کرده بودند.

*روز چهارشنبه 21 اسفند کارگران نساجی خاور در مقابل استانداری گیلان واقع در رشت خیابان معلم تجمع کردند و خواستار مطالبات و رسیدگی به حقوق خود شدند. این تجمع با بی اعتنایی استانداری و حضور نیروهای انتظامی مواجه شد.

به گزارش کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل کارگری، حدود سه هفته پیش از این حرکت، کارگران نساجی خاور در مقابل کارخانه تجمع کردند و خواستار رسیدگی به وضعیت خود شدند. کارگران در آن تجمع سه راه خاور را بستند و مانع عبور و مرور وسایل نقلیه شدند. در آن مورد نیزکارگران با سرکوب نیروهای انتظامی و اطلاعاتی رو به رو شدند

*حدود 700 تن از کارگران کارخانه سبلان پارچه اردبیل در اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه 9ماهه قبل خود صبح روز دوشنبه 26 اسفند مسیر ورودی کارخانه سبلان پارجه را مسدود کردند.

به گزارش آژانس ايران خبر نیروهای یگان ویژه پلیس که در طول مسیر حرکت اعتراض کنندگان حضور داشتند چندین بار قصد داشتند كه مانع حرکت این کارگران به جاده شوند که با مقاومت نجمع کنندگان روبرو شد ند.

*صبح روز دوشنبه 26 اسفند صد ها تن از کارگران اخراجی کارخانه لوله سازی اهواز برای سومین روز در مقابل درب کارخانه لوله سازی اهواز دست به تجمع زدند .

به گزارش واحد کارگری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نمایندگان کارگری طی بیانیه ای اعلام کردند تا زمان بازگشایی کارخانه و بازگشت به کار کارگران اخراجی به تجمع خود ادامه خواهند داد اما این تجمع با تهدید نیروی انتظامی پایان یافت.

*طی اعتراضهای فراوان کارگران شرکت صنایع اراک در سال گذشته و همچنین اعتراض شدیدشان در جلوی اداره کار استان، روز چهارشنبه 21 اسفند به این تجمعهای اعتراض آمیز كه با خشونت بيشتر همراه بود ادامه دادند. به گزارش آژانس ايران خبر تجمع این کارگران منجر به چند درگیری بین نمایندگان کارگری و شرکت صنایع شد.

*روز شنبه 24 اسفند 300 نفر از کارگران شهرداری آبادان تجمع اعتراض آمیز کردند. به گزارش ایلنا این کارگران چهار ماه حقوق و عیدی و پاداش سال گذشته خود را دریافت نکرده اند.

*روز چهار شنبه 28 اسفند بيش از 150 نفر از كارگران وكاركنان شركت نيكو فر در جلوي فرمانداري شاهرود تجمع كرده وخواستار گرفتن پولهايي كه براي خريد سهام داده بودند شدند. به گزارش آژانس ايران خبر مسئولان فرمانداری به کارگران اعلام کردند که شركت با كمبود پول و بحران اقتصادي روبرو شده و فعلا پاسخگوي درخواست كارگران وكاركنان نيست.اين پاسخ خشم کارگران را برانگيخت و تجمع اعتراضی با دخالت نيروهاي انتظامي سركوب شد.

جنبش کارگری در نیشکر هفت تپه

به گزارش سایت هفت تپه روز یکشنبه 4 اسفند اعضای سندیکای کارگران هفت تپه با انتشار اطلاعیه، همبستگی خود را با کارخانه لوله سازی اهواز اعلام کردند.

در این اطلاعییه از «مطالبات و خواسته های به حق» لوله سازی اهواز که «دربرگیرنده ابتدایی ترین حقوق کارگر یعنی دریافت دستمزد در مقابل کار است، حمایت» شده است.

روز دوشنبه 5 اسفند رحیم بوستاق، عضو هیات مدیریه‌ی سندیکای شرکت کشت و صنعت هفت تپه پس از احضار به ستاد خبری بازداشت شد.

روز شنبه 10 اسفند، علي نجاتي رئيس هيأت مديره‌ سنديكاي كارگران شركت كشت و صنعت هفت تپه و رضا رخشان مسئول روابط عمومي اين سنديكا، توسط مأموران امنيتي اداره‌ اطلاعات شهرستان شوش بازداشت شدند.

روز سه شنبه 13 اسفند 1387 دو نفر از اعضای هیات مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه به نامهای محمد حیدری مهر و قربان علیپور توسط اداره اطلاعات شوش بازداشت شدند.

اداره اطلاعات شوش به اعضای سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه و سایر کارگران اعلام کرده است که به طریق، حتی با ده نفر کارگر، شورای اسلامی کارخانه را بر پا خواهد کرد.

روز شنبه 17 اسفند تعدادی از كارگران شركت كشت و صنعت كارون مقابل مجلس رژیم تجمع كردند و خواستار حق بيمه كامل و سنوات كارگران در فصل بيكاري شدند.

روز يكشنبه 18 اسفند علی نجاتی، رئیس هیات مدیره‌ی سندیکای کارگران شرکت کشت و صنعت هفت بعد از یک هفته آزادی دوباره بازداشت شد.

سرکوب، آزار، پرونده سازی، دستگیری، شکنجه و محاکمه فعالان کارگری در ایران را به شدت محکوم می کنیم.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.