رفتن به محتوای اصلی

مسعود بهنود و ترتيب اسامى در عيد نوروز
18.03.2009 - 16:57

مسعود بهنود در يكى از نوشته هاى اخير خود كه در آخرین شماره سال روزنامه اعتماد به چاپ رسيده و در سايت شخصى ايشان نيز قابل دسترسى است از اين امر بر آشفته شده اند كه چرا در يك اطلاعيه نام تركها قبل از ايرانى ها آمده است. ايشان از روزنامه نگاران با سابقه فارس زبان هستند كه به ظرافت هاى دنياى سياست و فرهنگ آشنايى خوبى دارند و در نوشته اخيرشان نيز با تيزبينى خاصى در حال كشيدن مو از ماست مى باشند. آقاى بهنود كه از سوى دوستدارانشان استاد خطاب مى شوند شكايت دارند كه چرا در مورد عيد نوروز كه به زعم ايشان "ما" يعنى ايرانى ها "بنيادگذار اين روز و کاشف اين تقويم فلکي" هستند اسمشان بعد از تركها آمده و نه قبل از آن.

نقل قول از مقاله ايشان *:

"در دعوتنامه نام مليت ها به همين ترتيب آمده حتي نه به ترتيب الفبا که در آن صورت هم باز اول ايرانيان مي بودند و بعد عراقي ها بعد کرد و ترک. اما چنين نشده است.ترک ها اين موقعيت را که نام شان در رديف دوم نوروزيان و جلوتر از نام ايرانيان قرار گيرد، در اولين سالي به دست آورده اند که دولت اسلامگرا اعلام کرده از امسال يک روز براي نوروز در اين کشور تعطيل خواهد بود. اما ما ايرانيان که بنيادگذار اين روز و کاشف اين تقويم فلکي هستيم، و نخستين قومي که اول بهار طبيعت را اول سال خود گرفته ايم، به کدام بهانه غايب مانده ايم."

داستان از اين قرار است كه شهردارى لندن تصميم به برگزارى مراسمى به مناسبت عيد نوروز در ميدان ترافالگار شهر شامل موزيك و رقص نموده است. در اطلاعيه چنين آمده **:

Head to the centre of London for the first ever Newroz festival at Trafalgar Square in March 2009. Drawing on the traditional new year festivities as celebrated by Turks, Kurds, Iranians, Iraqis and other groups across the Middle East and Central Asia.

حتى اگر بخواهيم خوش بين بمانيم و فرض بگيريم كه منظور ايشان از "تركها"، تركهاى تركيه بوده اما با اين حال ايشان نمى توانند ندانند كه بخش بزرگى از مردم كشور ايران ترك هستند و جشن عيد نوروز را هم مدت هاى بسيار مديدى است كه جشن مى گيرند.

ايشان نمى توانند ندانند كه عيد نوروز همانگونه كه در اطلاعيه آمده تنها در ايران جشن گرفته نمى شود و همانگونه كه شهردارى لندن به دور از حب و بغض اعلام كرده اين جشن متعلق به مردم منطقه خاور ميانه و آسياى مركزى است. آقاى مسعود بهنود كه تسلط كافى به تاريخ معاصر ايران دارند هم چنين نمى توانند ندانند كه بر سر منشا اينگونه مراسم سنتى اختلاف نظر هاى زيادى وجود دارد و به انحصار در آوردن اين گونه سنت ها و خدمت به اختلافات قومى و ملى برازنده ايشان نيست. ايشان نه تنها بايد از گشاده دلى و تلرانس مقامات لندن خوشحال شوند بلكه حتى اگر اختلاف نظرى هم در مورد منشا نوروز وجود داشته باشد آن را به تاريخدانان سپرده و در ميدان جشن حاضر شده و سرى نيز به غرفه تركها بزنند.

با تاسف بسيار آقاى بهنود كه با ذره بين خاص خود از شهر لندن وقايع ايران را بدقت دنبال مى كنند تاكنون در مورد مسيله ملى مهر سكوت بر لب زده و تاكنون كلمه اى در اين مورد بر زبان نرانده اند. حتى در تظاهرات بزرگ خرداد سال ۵ ٨ در آذربايجان يك كلمه ننوشتند. با تاسف بسيار تكه هاى پازل سكوت سال هاى گذشته و خشم اخير ايشان بتدريج تصوير نسبتا قابل رؤيتى از ذهنيت انحصارى ايشان را به نمايش مى گذارد.

بخش ياد شده مقاله ايشان، آشكارا اختلاف بر انگيز و تفرقه انداز است. در خدمت باورهاى نادرست و پيشداورى هاى كوچه و بازار است. خود بزرگ بينى و حقارت ديگران در زير ذره بين بردن ترتيب اسم ها در يك بيانيه انگليسى زبان در شأن روزنامه نگارى نيست كه خودرا ايرانى مى نامد و به ظاهر از وجود مليت هاى غير همزبان خود كه اكثريت كشور را تشكيل مى دهند بى خبر است.

هديه نوروزى ايشان متاسفانه تلخ و غيرقابل هضم است. اميد كه سال نو با بينش تازه اى براى ايشان نسبت به مسائل ملى همراه باشد.

* http://masoudbehnoud.com/2009/03/blog-post_17.html

** http://payvand.com/1388/?p=1674

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
اویرنجی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.