رفتن به محتوای اصلی

درگيري لفظي پرز و اردوغان و_ شكوه سكولاريسم
01.02.2009 - 16:57

نشست داووس و درگيري لفظي پرز و اردوغان گويي اسبابي را فراهم كرد تا تازه‌ترين نمايش ‏دوگانگي هويتي و رفتاري دستگاه قدرت را به تماشا بنشينيم. قابل پيش‌بيني بود كه اردوغان مسلمان و "سكولار" ‏به فوريت در تريبون‌هاي دستگاه قدرت بدل به قهرماني "بنيادگرا" شود و از اين سياست‌مدار موفق ترك، چهره‌اي ‏به دور استي و درستي بسازند

د اما به شكلي كنايه‌آميز فرياد "زنده‌باد رجب طيب اردوغان" دقيقن در زماني سر ‏داده مي‌شود كه نه تنها هم‌چنان سكولاريسم در ايران قلمرويي "ممنوعه" است كه دستگاه قدرت تاب نوانديشي ديني ‏را هم از دست داده و از برگزاري مراسم نكوداشت "مهدي بازرگان" به رسم سالانه‌ي خود نيز جلوگيري مي‌كند.‏

اين دوگانگي رفتار آن‌جا پررنگ‌تر مي‌شود كه به بنيان كار نخست‌وزير تركيه توجه داشته باشيم. آن‌چه كه ‏اردوغان در داووس به نمايش گذارد، داراي هيچ نسبتي با سياست‌هاي ضداسراييلي دستگاه قدرت ايران نيست. ‏حاكميت ايران از جايگاهي "ديني" و به سبب منافعي سياسي دشمني با اسراييل را برگزيده اما اردوغان تاكيد ‏داشت كه انتقاد او به معناي "دشمني با اسراييل يا دفاع از حماس" نيست و كار شايسته‌ي او نيز نه به دليل ‏باورمندي به اسلام كه از جايگاه يك انسان و دفاع از "حقوق بشر" بود. اردوغان در نقش نخست‌وزيري سكولار و ‏منهاي جايگاه سياست‌مداري مسلمان، خشونت عليه مردم فلسطين را به باد انتقاد گرفت و به همين سبب است كه ‏هزاران ترك لائيك نيز به فرودگاه مي‌آيند تا از نخست‌وزير خود تقدير كنند، نه رهبري اسلام‌گرا. آن‌چه كه رجب ‏طيب اردوغان انجام داد را مي‌توان پيامد و نتيجه‌ي يك سيستم سكولار دانست كه در آن مرداني رشد كرده‌اند با ‏باور كامل به دين اما متوجه نقش سياسي منهاي دين. "شكوه سكولاريسم" در همين نهفته؛ مردي مسلمان بر مسند ‏قدرت كشوري باورمند به لايتيسه مي‌نشيند و نه باور او خدشه بر‌مي‌دارد و نه ارزش‌هاي قانون اساسي كشورش.‏

بد نيست از دستگاه قدرتي كه مهدي بازرگان را هم نمي‌‌پسندد اما براي سكولاري چون رجب اردوغان غريو ‏افتخار سر كشيده، پرسيد؛ اگر رجب طيب ايراني بود، اكنون در كدام زندان زندگي خود را مي‌گذارند؟ سياسي منهاي دين. "شكوه سكولاريسم" در همين نهفته؛ مردي مسلمان بر مسند ‏قدرت كشوري باورمند به لايتيسه مي‌نشيند و نه باور او خدشه بر‌مي‌دارد و نه ارزش‌هاي قانون اساسي كشورش.‏

اما ماجرا چگونه آغاز شد!

:

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه پس از یک درگیری لفظی با رئیس جمهور اسرائیل در اجلاس داووس، این همایش را ترک کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، طیب اردوغان، در میزگردی در حاشیه همایش جهانی اقتصادی داووس، با عصبانیت خطاب به رئیس جمهور اسرائیل گفت: «وقتی نوبت کشتن می‌رسد شما خیلی خوب این کار را بلدید.»

در میان این گفت‌وگوها که روز پنج‌شنبه برگزار می‌شد، شیمون پرز رئیس جمهور اسرائیل با صدایی بلند سخنانی در دفاع از حمله کشورش به نوار غزه بیان کرد. نخست‌وزیر ترکیه نیز خطاب به او گفت: «این صدای بلند شما نشانه یک وجدان گناه‌کار است.»

به نقل از وال‌استریت ژورنال، شیمون پرز خطاب به اردوغان گفت: «اگر راکت‌ها هر شب به جای اسرائیل، استانبول را هدف قرار می‌داد آقای نخست‌وزیر ترکیه چه می‌کردند؟»

رجب طیب اردوغان در این تنش لفظی گفت: «شما مردم را می‌کشید. من کودکانی را به خاطر دارم که در ساحل دریا کشته‌شدند.» وی افزود: «من دو نخست‌وزیر پیشین اسرائیل را به خاطر می‌آورم که از این‌که توانستند سوار بر تانک وارد فلسطین شوند بسیار احساس خوشحالی کردند.»

عصبانیت رجب طیب اردوغان از جایی آغاز شد که مدیر میزگرد صحبت‌های وی را قطع کرد. پس از این‌که از او خواسته شد صحبت‌هایش را متوقف کند، اردوغان با عصبانیت این نشست را ترک کرد. در این نشست بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل و عمر موسی، دبیرکل اتحادیه عرب نیز حضور داشتند.

اردوغان سپس اعلام کرد که «هیچ‌گاه به داووس باز نخواهد گشت.»

همایش جهانی اقتصادی داووس از روز چهارشنبه در شهر داووس سوئیس آغاز شده‌است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، :

شیمون پرز که هیجان زده به نظر می رسید در جریان صحبت کردن رجب طیب اردوغان را مورد خطاب قرار داد و گفت:«چرا انها(حماس) با ما می جنگند؟ آنها چه می خواهند؟ حتی یک روز قحطی در غزه نبود.»

رويارويی رجب طيب اردوغان و شيمون پرز در جريان اين ميزگرد زمانی شدت گرفت که رييس جمهوری اسرائيل از عمليات نظامی ۲۲ روزه اين کشور در غزه حمايت کرد و حمله به اين منطقه را حق کشور خود دانست.

اين در حالی بود که شيمون پرز در زمان صحبت خود با بلند کردن صدای خود با انگشت رجب طيب اردوغان را مورد خطاب قرا داده بود.

در جريان حمله ۲۲ روزه اسرائيل به غزه، به گفته منابع فلسطينی دست کم يک هزار و ۳۰۰ نفر کشته شدند که تعداد زيادی از کشته شدگان کودکان و غير نظامی ها بودند.

رجب طيب اردوغان در پایان این میزگرد از ديويد ايگناشيس، نويسنده روزنامه واشينگتن پست و مجری ميزگرد، در خواست کرد تا يکبار ديگر صحبت کند.

ديويد ايگناشيس با موافقت با در خواست رجب اردوغان گفت:«فقط يک دقيقه.»

رجب طيب اردوغان گفت:«من به ياد می آورم دو نخست وزير پيشين کشور شما (اسرائيل) گفته بودند، وقتی که تانک های آنها قادر شدند وارد مناطق فلسطينی شوند، خيلی خوشحال شدند.»

آقای اردوغان افزود: «اين اندوهناک است که مردم برای آنچه که شما گفتيد دست بزنند. بسياری از مردم کشته شدند. اين بسيار اشتباه و غير انسانی است.»

رجب طيب اردوغان همچنين اسرائیل را متهم کرد که «راه کشتن کودکان را خيلی خوب می داند.»

در همين حال ديويد ايگناشيس با قطع سخنان آقای اردوغان گفت: «ما زمان کافی نداريم و نمی توانيم از اول بحث را آغاز کنيم.»

رجب طيب اردوغان خطاب به ديويد ايگناشيس گفت: «خواهش می کنم بگذاريد من حرفم را تمام کنم.»

ديويد ايگناشيس بارديگر تکرار کرد: «الان شام برای مردم آماده است.»

رجب طيب اردوغان در پاسخ گفت: «رييس جمهوری(شيمون پرز) ۲۵ دقيقه حرف زد و من فقط نيمی از وقت او را فرصت داشتم که حرف بزنم.»

نخست وزير ترکيه سپس گفت: «خيلی ممنون، خيلی ممنون، خيلی ممنون. فکر نمی کنم بعد از اين من به داوس برگردم.» وی سپس جلسه را ترک کرد.

در حالی که بن کی مون، دبير کل سازمان ملل متحد، عمرو موسی، دبير کل اتحاديه عرب در اين ميزگرد حضور داشتند اما وقت کافی به رجب طیب اردوغان داده نشد.

پس از خروج رجب طيب اردوغان از سالن ميزگرد، وی در يک نشست مطبوعاتی گفت که اعتراض وی به نحوه خطاب قرار گرفتن توسط شيمون پرز و اجازه پاسخ ندادن به او بوده است.

رجب طيب اردوغان گفت: «در جريان سخنرانی خود (شيمون پرز) برخی لحظات بر می گشت و من را مورد خطاب قرار می داد که در خور فضای بحث هايی که در داووس می بينم نبود.»

رجب طيب اردوغان همچنين گفت: منظور وی از «بربريت» و کشتار «کودکان»، شخص شيمون پرز يا مردم اسرائيل نبوده است.

نخست وزير ترکيه تاکيد کرد که خطاب حرف های او عليه يهوديان نبوده و ضدیت با يهوديت را جنايت عليه بشريت می داند.

در همين حال خبرگزاری آناتولی گزارش داده است که پس از پايان ميزگرد، شيمون پرز در تماس تلفنی با رجب طيب اردوغان از وی نسبت به انچه که در میزگرد گذشت عذر خواهی کرده است.

ترکيه از معدود کشورهای اسلامی است که با اسرائيل روابط ديپلماتيک دارد و طی سال های اخير کوشيده است تا نقش ميانجيگری بين اسرائيل و سوريه ايفا کند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.