رفتن به محتوای اصلی

جنگ تبلیغاتی- روانی بر سر شمارِ تظاهرکنندگان “پِگیدا” در آلمان
26.01.2015 - 18:36

Missing media item.

تجمع هواداران "لِدیگا" در لایپزیک قبل از شروع حرکت و تظاهرات

از اکتبر ۲۰۱۴ هر هفته دوشنبه‌ها جنبش نوظهوری با نام اختصاری “پِگیدا- PEGIDA» که مخفف عنوان آلمانی «میهن‌پرستان اروپا علیه اسلامی شدن مغرب زمین» است در شهر دِرِسدِن در شرق آلمان تظاهراتی برگزار می‌کند. گزارش‌های رسانه‌های مختلف در آلمان حکایت از آن دارد که سازمان‌دهندگان این تظاهرات اغلب با گروه‌های نئونازی در ارتباط هستند و انگیزه اصلی آنها خارجی‌ستیزی و مقابله حتا خشونت‌آمیز با مهاجران است.

این تظاهرات نخست با چند صد نفر شروع و در هفته‌ها و ماه‌های بعد شمار شرکت‌کنندگان در آن به هزاران نفر رسید. درصد بالائی از تظاهرکنندگان “پگِیدا” مردم عادی هستند که اغلب از سیاست‌های جاری در آلمان سرخورده و از احزاب سیاسی اصلی روی‌گردان شده‌اند. در بزرگ‌ترین تظاهرات «پگیدا» نزدیک به ۲۵هزار تن شرکت داشتند. این موضوع بلافاصله مورد توجه رسانه‌ها و احزاب سیاسی آلمان قرار گرفت. آنها بر این تاکید می‌کنند که گروه‌های راست افراطی و راستِ پوپولیست در تلاش هستند تا با سوءاستفاده از نارضایتی لایه‌های معینی به ویژه در شرق آلمان که بازمانده از «جمهوری دمکراتیک آلمان» است، مردم بیشتری را به خود جلب کرده و انگیزه نژادپرستانه خود را در پناه همین مردم عادی پنهان کنند.

در حال حاضر، علاوه بر شهر دِرِسدِن، تظاهرات و گردهمایی‌های دیگری از طرف گروه‌هایی با نام‌های مشابه که خواسته‌های “پِگیدا” را در شهرهای مختلف آلمان منعکس می‌کنند نیز انجام می‌شود که شمار شرکت‌کنندگان در آنها چشمگیر نیست.

رسانه‌ها اما به ویژه بر روی تظاهرات در شهر دِرِسدِن و اخیرا نیز در شهر لایپزیگ در شرق آلمان متمرکز شده‌ اند. به نظر می‌رسد سازمان‌دهندگان این تظاهرات و حتی پلیس عمد دارند تا تعداد شرکت‌کنندگان را بیش از حد واقعی نشان دهند. رسانه‌های آلمان نیز ضمن انتشار ارقام رسمی که از سوی پلیس اعلام می‌شود، هر بار به کم یا زیاد شدن تعداد شرکت‌کنندگان هر تظاهرات نسبت به هفته قبل اشاره کرده و در کنار آن به تعداد تظاهرات مخالفان- که اغلب بیشتر هستند- نیز اشاره می‌کنند.

حساسیت بر سر جمعیت برای چیست؟

رسانه‌ها به روشنی بر سر شمار شرکت‌کنندگان در تظاهرات «پگیدا» حساسیت نشان می‌دهند. اما چرا؟ به این نمونه توجه کنید: در آخرین تظاهراتی که شاخه “پِگیدا” در لایپزیگ بنام “لِگیدا- LEGIDA” در تاریخ ۲۱ ژانویه سازمان‌دهی کرده بود، این گروه از قبل اعلام کرده بود قرار است تا ۶۰٫۰۰۰ نفر در این تظاهرات شرکت کنند. کمی بعد این رقم به حدود “۳۰ تا ۴۰ هزار نفر” تغییر داده شد. در پایان تظاهرات، پلیس رقم ۱۵٫۰۰۰ شرکت‌کننده را اعلام نمود.

پلیس در پاسخ به سوال “اشپیگل آنلاین” که از کجا به عدد ۱۵٫۰۰۰ شرکت‌کننده رسیده است، پاسخ داد که به دو روش اقدام به ارزیابی از جمعیت کرده است. یکی، از طریق هلی‌کوپتر از بالا در چند نقطه از جمعیتِ در حالِ تجمع عکس‌برداری و میزان تراکم جمعیت را در چند نقطه اندازه گرفته است. در روش دیگر، تراکم جمعیت در صف تظاهرکنندگان را اندازه‌گیری و بر اساس تعداد ردیف‌های شرکت‌کننده در تظاهرات، کلِ جمعیت را ارزیابی کرده است. پلیس اطلاع داده است که با ارزیابی حد متوسط این دو روش، به عدد تقریبا ۱۵٫۰۰۰ نفر رسیده است.

سایت “اشپیگل آنلاین” اما به یک بررسی تطبیقی جالب توسط خبرنگارانی استناد می‌کند که مطابق آن تعداد شرکت‌کنندگان در تجمع و تظاهرات “لِگیدا” در شهر لایپزیگ را حداکثر ۴٫۲۷۰ نفر برآورد کرده‌اند.

بر اساس این بررسی، چند خبرنگار که اغلب از تظاهرات و تجمعات انسانی عکس‌برداری می‌کنند از بالای یک ساختمان ۱۳ طبقه مُشرف به محل تجمع تظاهرکنندگان از آنها عکسبرداری کرده‌اند. آنها سپس در محل کار خود عکسی مربوط به پرتجمع‌ترین ساعت را انتخاب کرده و تمام محوطه‌ای را که تظاهرکنندگان در آنجا بوده‌اند در چهارخانه‌های مساوی تقسیم‌بندی می‌کنند. تعداد این چهارخانه‌ها ۱۲۲ عدد بوده است. سپس آنها با رنگی کردن کله‌ی تعداد افراد موجود در هر چهارخانه به این نتیجه می‌رسند که در هیچ یک از این چهارخانه‌ها بیش از ۳۵ نفر وجود ندارد. به این ترتیب، برآورد این عکاسان چنین است که تعداد شرکت‌کنندگان در این تجمع حداکثر ۴٫۲۷۰ نفر بوده است. این روش توسط کارشناسان علمی از سوی دانشگاه لایپزیگ کنترل و تائید شده و آنها نیز اعلام کرده‌اند حداکثر تعداد شرکت‌کنندگان ۵۰۰۰ نفر بوده است.

یک پروفسور دانشگاه برلین که برروی تجمعات و اعتراضات انسانی کار پژوهشی می‌کند از رقم اعلام شده توسط پلیس در مورد تعداد شرکت‌کنندگان در تجمع  و تظاهرات “لِگیدا” در لایپزیگ ابراز تعجب کرده و اشاره می‌کند که افراد تیم او نیز تظاهرات قبلی در شهر دِرِسدِن را ارزیابی کرده و به رقم ۱۸٫۰۰۰ شرکت کننده رسیده‌اند، حال آنکه پلیس تعداد آن جمعیت را ۲۵٫۰۰۰ نفر اعلام کرده بود.

یکی از سازمان‌دهندگان “لِگیدا” در شهر لایپزیگ در مورد اهمیت تعداد شرکت‌کنندگان اعلام کرده بود، رقم ۱۰٫۰۰۰ تظاهرکننده در لایپزیگ برای ما یک عدد تعیین‌کننده است زیرا اگر ما بتوانیم این تعداد یا بیشتر را در لایپزیگ به خیابان‌ها بکشانیم دیگر برای همه مثل روز روشن خواهد بود که تظاهرات “پِگیدا” در دِرِسدِن فقط پدیده‌ای مختص و محدود به این شهر نیست. آن وقت می‌توان در بقیه شهرهای شرق آلمان تا ۱۰۰۰ نفر یا بیشتر را به خیابان‌ها کشانید.

http://www.hanifhidarnejad.com



منبع: اشپیگل آنلاین؛ ۲۳ ژانویه ۲۰۱۵

 Legida in Leipzig: Die Mär von den 15.000 Teilnehmern

http://www.spiegel.de/politik/deutschland/legida-zweifel-an-leipziger-demonstrationszahlen-a-1014692.html

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.