رفتن به محتوای اصلی

خامنه‌ای با جوانان غربی سخن می‌گوید
27.01.2015 - 01:29

آیت الله خامنه‌ای نامه‌ای خطاب به «جوانان اروپا و آمریکای شمالی» نوشته است که بیایید اسلام را با مطالعه قرآن و زندگی پیامبر بشناسید و الاآخر. سلف او آیت الله خمینی به تأسی از پیامبر اسلام به سران کشورها (و از جمله به گرباچف رهبر وقت شوروی سابق) نامه می‌نوشت و آنان را به اسلام دعوت می‌کرد. اکنون خامنه‌ای ترجیح داده با «جوانان» سخن بگوید. او می‌داند که کمتر رهبری در جهان هست که او و حکومتش را نشناسد و نامه‌هایی از این قبیل را جدی بگیرد. علاوه بر این او می‌داند که اگر اسلام او و حکومتش جاذبه‌ای داشته باشد این جاذبه را عمدتا در بین جوانان عاصی و سرخورده و خام‌‍فکر و ماجراجویی می‌توان یافت که هزاران نفر از آنان در یکی دو سال اخیر از نقاط مختلف جهان و به خصوص از اروپا و آمریکای شمالی جذب دولت اسلامی (داعش) شده‌ند! داعش و خامنه‌ای بر سر یک بازار رقابت می‌کنند.

خامنه‌ای در جاهایی از نامه‌اش حدیث نفس می‌کند و آن چه را که در آینه می‌بیند به رهبران کشورهای غربی نسبت می‌دهد. کاری به غرب و رهبران آن نداریم، ولی این صفات در مورد چه کسی بیش از خود خامنه‌ای و «دولتمردان» او [که البته همه مردند] صدق می‌کند؟

«[سیاستمداران و دولتمردان] آگاهانه راه سیاست را از مسیر صداقت و درستی جدا کرده‌اند؛

«از دو دهه پیش تلاشهای زیادی صورت گرفته است تا این دین بزرگ، در جایگاه دشمنی ترسناک نشانده شود؛

«تحریک احساس رعب و نفرت و بهره‌گیری از آن؛

«رفتارهای غیر صادقانه و مزوّرانه‌ی دولتها ... با دیگر ملّتها و فرهنگها؛

«خونریزی‌هایی که به نام مذهب ...... صورت گرفته؛

«چرا در موضوع مهمّی همچون شیوه‌ی برخورد با فرهنگ و اندیشه‌ ...، از شکل‌گیری آگاهی عمومی جلوگیری می‌شود؟

«شما بخوبی می‌دانید که تحقیر و ایجاد نفرت و ترس موهوم از «دیگری»، زمینه‌ی مشترک تمام ... سودجویی‌های ستمگرانه ... است؛

«اجازه ندهید ریاکارانه، تروریست‌های تحت استخدام خود را به عنوان نمایندگان اسلام به شما معرفی کنند؛

«اجازه ندهید با چهره‌پردازی‌های موهن و سخیف، بین شما و واقعیّت، سدّ عاطفی و احساسی ایجاد کنند و امکان داوری بیطرفانه را از شما سلب کنند؛

«اجازه ندهید شما را در مرزهای ساختگی و ذهنی محصور کنند»

اما آن چه که بیش از هر چیز دیگر در این نامه دیده می‌شود تلاش او برای ارائه تصویری از یک اسلام اخلاقی و انسانی است و «بزرگترین تمدّن علمی و فکری جهان» که این اسلام ایجاد کرده است. او می‌گوید: «آموزه‌های انسانی و اخلاقی او [پیامبر] را مطالعه کرده‌اید؟ آیا تاکنون به جز رسانه‌ها، پیام اسلام را از منبع دیگری دریافت کرده‌اید؟ آیا هرگز از خود پرسیده‌اید که همین اسلام، چگونه و بر مبنای چه ارزشهایی طیّ قرون متمادی، بزرگترین تمدّن علمی و فکری جهان را پرورش داد و برترین دانشمندان و متفکّران را تربیت کرد؟» ولی نمی‌پرسد (و در نتیجه پاسخ نمی‌دهد) که تاریخ گذشته و «من آنم که رستم بود پهلوان» به کنار، این حکومت اسلامی که 36 سال بر ایران مسلط بوده و 26 سال آن تحت حکومت مطلق او قرار داشته چه تمدّن علمی و فکری جهان را پرورش داده که در نتیجه آن، بیش از دو نسل «برترین دانشمندان و متفکّران» آن از کشور رانده شده و به مراکز علمی گوشه و کنار جهان پناه برده‌اند.

«اسلام انسانی و رحمانی» ظاهرا از کشفیات اخیر جمهوری اسلامی است. نظامی که به هنگام قساوت و آدم‌کشی از «بسم الله القاصم الجبارین» استفاده می‌کرد، وقتی می‌خواهد چهره دیگری از خود نشان دهد به یاد «بسم‌ الله الرّحمن الرّحیم» می‌افتد. سه هفته پیش هم همان حکومت که برای سرکوب مخالفان خود از «اشداء علی الکفار» نام می‌برد کنفرانسی تحت عنوان «پیامبر رحمت و مدارا» در تهران برگزار کرد و سخنرانان دولتی در آن با آب و تاب از خصوصیات انسانی و رحم و مدارای پیامبر و اسلام سخن گفتتد. اسلام برای اسلام‌گرایان حاکم همانند کشکول ملا علی است که هر رطب و یابسی را که بخواهند و به سودشان باشد می‌توانند از آن بیرون بکشند. مثلا وقتی آیت الله خمینی می‌خواست فرمان قتل عام مخالفان خود را صادر کند از قتل عام یهودیان بنی قریظه در مدینه به فرمان پیامبر سخن راند (به صحت و سقم این واقعه و تعداد کشتگان کار نداریم؛ مسئله، توجیه قتل عام از سوی خمینی با توسل به این داستان است) در آن جا رحمت و مدارا هیچ محلی از اعراب نداشت - و اکنون همان حکومت وفادار به «امام راحل» از «مدارا» در اسلام خود سخن می‌گوید.

نامه خامنه‌ای خطاب به جوانان کشورهای غربی از عمق جهالت و بیگانگی او از نسل جوان و تصویر خود او در جهان غرب حکایت می‌کند. آیا او نمی‌داند که انگیزه فرار میلیون‌ها جوان ایرانی به خارج کشور و مهاجرت به کشورهای غربی چیست و چرا غالب آنان برای رسیدن به این هدف خود را به آب و آتش می‌زنند و جان و زندگی خود و همسر و فرزندان خویش را در دریا و خشکی به خطر می‌اندازند؟ آیا اگر موعظه‌های او برای جوان امروزی در غرب جاذبه‌ای داشت، نباید در درجه اول و به طریق اولی جوان ایرانی که زبان او را می‌فهمد مجذوب این سخنان می‌شد و آرزوی فرار از ایران را از سر بیرون می‌کرد و در بهشت ساخته و پرداخته جمهوری اسلامی باقی می‌ماند؟ خامنه‌ای که تا کنون خود را ولی فقیه مسلمانان جهان (و نه فقط شیعیان یا ایرانیان) می‌دانسته اکنون به صرافت آن افتاده است که «امپراتوری مجازی» خود را به جهان نامسلمان غرب نیز توسعه دهد و این کار را از نامه نویسی به جوانان غربی شروع کرده است.

از قدیم گفته‌اند که آرزو بر نوجوانان عیب نیست، و از خامنه‌ای که در کار امپراتوری سازی و جهانخواری نوجوانی بیش نیست این بلندپروازی‌ها را می‌توان نادیده گرفت...

 


 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

حسین باقر زاده
ایران امروز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.