رفتن به محتوای اصلی

توطئه خزنده برای تسخیر مجلس
27.10.2011 - 16:40

با همراهی مردان احمدی نژادـ مصباح یزدی

هم‌زمان با ادامه اختلافات میان جبهه پایداری ـ– که توسط برخی وزاری سابق احمدی‌نژاد و با محوریت مصباح یزدی ـ– تشکیل شده با گروه 7+8 اصول‌گرایان با محوریت مهدوی‌کنی، رسانه‌ها خبر از تشکیل دومین جبهه حامی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات، با محوریت برخی وزرای کابینه دادند.

این تشکل در حالی فعالیت مجدد خود را آغاز کرده که از یک سو ردپای مصباح یزدی در تشکیل بسیاری از این گروه‌ها قابل رد یابی است و از سوی دیگر حضور نامرئی احمدی نژاد.

این تشکل جدید "جبهه دانشگاهیان ایران" نام دارد که با سخنرانی افرادی چون سید محمد حسینی وزیر ارشاد، كامران دانشجو وزیر علوم، شهاب الدین صدر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و غلامحسین الهام مشاور حقوقی احمدی‌نژاد کار خود را آغاز کرده است.

گرچه این تشکل در سال 81 تاسیس شده اما نخستین گردهمایی اعضای آن به مدت سه روز در آبان ماه سال 88 در هتل پارس مشهد برگزار شد. امسال نیز دانشگاه شهید بهشتی میزبان سومین كنگره این تشكل بود. اعضای این گروه در روز اول آبان هم به دیدار احمدی‌نژاد رفتند تا با وی "تجدید بیعت" كرده باشند. اعضای این تشكل نیز اكثراً جزو مدیران و معاونان دو وزارتخانه علوم و ارشاد هستند.

اعضای این تشکل در نخستین گام موضع خود را پیرامون اصول‌گرایان حاضر در انتخابات این‌گونه بیان کرده‌اند: "كمیته 8+7 را قبول داریم، ولی اشكال در مورد شكل و سازوكار تشكیل این كمیته است. برخی از جریان‌هایی كه در حال حاضر حضور دارند، دارای وزن لازم برای حضور در این كمیته نیستند. اصل تشكیل این كمیته و وحدت اصولگرایان در قالب این كمیته و ذیل منشور اصول‌گرایی مورد قبول كانون بوده، ولی تركیب 8+7 باید اصلاح شود؛ به طوری كه افراد حقیقی بطور جداگانه در آن سهمی نداشته و تشكل‌هایی كه در آن حضور دارند باید متناسب با وزن شان در كمیته سهم داشته باشند".

مواضع این گروه، شباهت بسیاری با مواضع سیاسی جبهه پایداری دارد. جبهه پایداری هم یکی از گروه‌های اصول‌گرای حاضر در انتخابات است که تحت نظر مصباح یزدی و با حمایت مالی صادق محصولی تشکیل شده است. اعضای این گروه هم از وزرا و اطرافیان سابق احمدی‌نژاد و همچنین برخی نمایندگان حامی وی در مجلس هستند. روح‌الله حسینیان، مرتضی آقاتهرانی، غلامحسین الهام، صادق محصولی، باقر لنکرانی، علی‌اصغر زارعی، حمید رسایی، مهدی کوچک‌زاده، کوثری و ... از جمله اعضای این تشکل هستند.

عضویت صادق محصولی در کمیته 7+8 و حذف نمایندگان علی لاریجانی و محمدباقر قالیباف از این کمیته از جمله شروط جبهه پایداری برای حضور در اتحاد اصول‌گرایان اعلام شده بود. این شروط از سوی مهدوی کنی مورد تایید قرار نگرفت و به همین جهت اعضای این جبهه از همکاری با کمیته ۷+۸ خودداری کردند.

پیش از این غلام‌حسین الهام، جبهه پایداری را جبهه "طرفداران دولت" نامیده و گفته بود: " با توجه به گروه ۷+۸، جبهه پایداری یک ظرفیت ویژه به حساب می آید... در مجلس هشتم اصولگرایان به همراه قدرت و ظرفیت دولت که در راس گفتمان آن آقای احمدی نژاد بود توانستند پیروز انتخابات شوند. امروز گروه ۷+۸ دولت را کنار گذاشته در حالی که دولت هنوز هم در نظرسنجی های انتخاباتی رای بالایی دارد واگر این ظرفیت وقدرت دولت از دید جبهه اصولگرایان مغفول واقع بماند شرایط ویژه ای را برای گروه های مقابل به وجود خواهد آورد".

اعضای جبهه پایداری که طرف مقابل را به مخالفت با دولت احمدی‌نژاد متهم می کنند و آنان را "ساکتین فتنه" می‌نامند، درباره کمیته 7+8 هم گفته اند: "ما با افراد شکست خورده و وصله پینه خورده نمی‌توانیم موفق باشیم. دیگر باید ریش سفیدهای ما کنار بروند و حتی خود را فدای نظام کنند تا گارد مدیریت کشور باز شود".

در این گروه‌ها ردپای مصباح یزدی دیده می شود؛ کسی که از جمله روحانیون حامی احمدی‌نژاد در انتخابات سال 84 بود و وی را "پدر معنوی" دولت می خوانند.

هم اکنون در بسیاری از تشکل های سیاسی و فرهنگی مصباح یزدی یا شخصا حضور دارد یا این تشکیلات توسط شاگردان نزدیک وی اداره می شود. "موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی"، "انجمن فارغ‌التحصیلان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی"، "دفتر پژوهش‌های فرهنگی"، "کانون طلوع"، "قرارگاه فرهنگی عمار" و اکنون جبهه پایداری از جمله این تشکل‌ها هستند.

از جمله افراد فعال در این تشکل ها می توان به نام‌هایی چون مرتضی آقاتهرانی، سید احمد رهنمایی، قاسم روانبخش، محمدناصر سقای بی‌ریا، حسین جلالی، علی و مجتبی مصباح یزدی، محمود دهقانی، ابوالحسن حقانی، سید محمود نبویان و .... اشاره کرد. نشریه پرتو نیز به عنوان یکی از بازوهای رسانه‌ای مجموعه فعالیت دارد. علیرضا پناهیان، سعید قاسمی، وحید جلیلی، محمدمهدی ماندگاری، مهدی کوچک‌زاده، حمید رسایی، نادر طالب‌زاده، حسین یکتا، حسن عباسی، ‌علی ثمری، سعید حدادیان، حسین الله‌کرم، حسن عباسی، غلام حسین الهام، محمدباقر ذوالنور، مهدی طائب و ... دیگر نیز از جمله افراد فعال در این تشکل‌ها هستند.

بسیاری از این تشکل ها وابسته به "موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی" هستند. در اساس‌نامه آن‌ها نیز آمده است که تمامی تصمیمات آن باید به تایید ریاست موسسه (مصباح یزدی) برسد تا اجرایی شود.

با ایجاد این تشکل ها نگرانی اصول گرایان از حضور اطرافیان احمدی‌نژاد در انتخابات افزایش یافته و باعث شده حملات دوطرفه این دو گروه به یکدیگر هر روز افزایش پیدا می‌کند.

تشکیل جبهه پایداری در همان ابتدای کار، با واکنش منفی دیگر اصول‌گرایان مواجه شد و برخی آن را "مسجد ضرار اصول‌گرایان" نامیدند و برخی دیگر خبر از آن دادند که این جبهه "تبدیل به فرقه‌ای خطرناک" خواهد شد.

محسن غرویان از شاگردان مصباح یزدی نیز نگاه اعضای این جبهه را "افراطی، تند و خشن" دانست و حمیدرضا کاتوزیان نماینده مجلس، آن را "جبهه مشایی" نامید: "واقعیت این است که جبهه پایداری جریان آقای مشایی است و وی در لایه‌های میانی با این جریان مرتبط است. جبهه پایداری‌‌ همان رایحه خوش خدمت است چرا که ما نمی‌توانیم آقای احمدی‌نژاد و مشایی را از هم تفکیک کنیم و این تفکیک اشتباه است".

رایحه خوش خدمت نام تشکلی بود که در انتخابات شوراهای سوم و مجلس هشتم پا به عرصه انتخابات گذاشت و از سوی نزدیکان محمود احمدی‌نژاد تشکیل شده بود. اما این ائتلاف نتوانست در این دو انتخابات موفقیتی کسب کند.

اوایل هفته جاری، مرتضی اقاتهرانی، معلم اخلاق سابق کابینه و دبیرکل جبهه پایداری، خطاب به دیگر اصول‌گرایان گفته بود: "اگر واقعا بنا دارید یک آدم خوبی به مجلس برود، رأی ندزدید، رأی نخرید و تقلب نکنید. به قول فوتبالی‌ها جر نزنید. رفوزه شدن مردانه خیلی بهتر از این است که آدم دروغکی قبول شود".

این سخنان آقاتهرانی در حالی بیان شده است که پیش از این اصول‌گرایان، محمود احمدی‌نژاد و اطرافیان وی را متهم کرده بودند که قصد دخالت در انتخابات به نفع خود را دارند.

این اختلافات از زمان خانه‌نشینی یازده روزه احمدی‌نژاد و عدم توافق وی با رهبر جمهوری اسلامی بر سر عزل یا ابقای حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات شدت بیشتری گرفت.

محمود احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم‌مشایی تاکنون هرگونه حضور یا دخالت در انتخابات را تکذیب کرده‌اند. احمدی‌نژاد پیش از این اعلام کرده بود که دولت حتی موعد برگزاری انتخابات را نمی‌داند و رحیم‌مشایی نیز حضور خود در انتخابات مجلس را منتفی اعلام کرده بود.

این در حالی است که پیش از این برخی اصول‌گرایان اعلام کرده بودند احمدی‌نژاد و مشایی قصد دارند حداقل 150 کرسی مجلس را به دست آورند. همان زمان مصباحی مقدم در این زمینه گفته بود: "رئیس‌جمهور به صورت غیر رسمی جریانی را برای ورود به انتخابات راه‌اندازی کرده که هدفش به کرسی نشاندن حامیان رئیس‌جمهور در مجلس آینده است".

اسدالله بادامچیان، قائم مقام حزب موتلفه اسلامی و از اعضای متنفذ فراکسیون اصولگرایان نیز بر این نگرانی تاکید و اعلام کرده بود: "ممكن است برخی اطرافیان دولت همچون استانداران، فرمانداران و بخشداران دخالت غیرمجاز در انتخابات انجام دهند. دولت و بخصوص نزدیكان رییس‌جمهور باید از هرگونه فعالیتی كه شائبه تاثیرگذاری در انتخابات مجلس نهم را داشته باشد، پرهیز نمایند."

در ماه‌های گذشته تغییر استانداران و فرمانداران در نقاط مختلف کشور هم در این راستا ارزیابی و باعث انتقاد اصول‌گرایان شده؛ آن‌ها این تغییرات را به نفع "جریان انحرافی" و دخالت آن در انتخابات می دانند.

این مسایل باعث شد که چند ماه پیش کمیته‌ای با هدف جلوگیری از دخالت غیرمجاز دولت در انتخابات مجلس، توسط برخی نمایندگان تشکیل شود؛کمیته ای که هیچ گاه خبری از آن به بیرون درز نکرد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
روز آنلاین

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.