رفتن به محتوای اصلی

احمدی نژاد از خط قرمز نظام عبور کرد!
25.10.2011 - 19:39

چندروز پیش محسن رضایی فرمانده سابق سپاه و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در مصاحبه با تلویزیون حزبالله لبنان (المنار) گفت که سوریه، لبنان و حماس خط قرمز ما هستند. این اظهار نظر رضایی نکته جدیدی در خود نداشت زیرا ارتباط و در آمیختگی حکومت ما با سیاست های پشت پرده در سوریه، حزب الله لبنان و تا حدی با حماس بیشتر از آنست که سقوط این محورهای استراتژیک برای رژیم تهران قابل تحمل باشد. لذا میتوان اظهار نظر رضایی را موضع کل نظام تلقی کرد.

حال روزنامه دیلی استار امروز لبنان مینوسید که بعلت اظهار نظر احمدی نژاد با «سی ان ان» که بنحو غیر قابل انتظاری کشتار در سوریه را محکوم کرد، موجب گردید تا سوریه سفر چند روزه وزیر خارجه ایران به آن کشوررا کنسل کند. و سفر او به لبنان هم که قرار بود در ادامه همین سفر انجام شود نتیجتاً لغو شد. در این سفر قرار بود که علی اکبر صالحی وزیر خارجه دولت احمدی نژاد با میقاتی نخست وزیر، عدنان منصور وزیر خارجه ومیشل سلیمان رئیس جمهور لبنان نیز دیدار کند که آنها برای خود برنامه شرکت در مراسم ختم ولیعهد عربستان را قرار دادند. خودِ اینکه به بهانه مسافرت، آنها از پذیرایی صالحی طفره بروند نیز معنی دار است چون آنها یک روز پیش یا پس از سفر خود میتوانستند ملاقات مقرر شده را انجام دهند. و تازه میتوان پرسید اگر رهبر ایران هم بمیرد آیا همه هیئت رهبری لبنان دسته جمعه به مراسم ختم وی می آیند؟

دیلی استار به نقل از مصاحبه احمدی نژاد در اشاره به سوریه می نویسد: « هیچ کس حق ندارد کس دیگری را بکشد نه حکومت و نه مخالفین».

یک مقام دیپلماتیک به نشریه دیلی استار میگوید: « دمشق از مجاری دیپلماتیک به وزیر خارجه ایران اطلاع داده است که در سفر پیش روی وی به منطقه، دولت دمشق مایل به پذیرایی از وی نیست».

«هیلال خاشان» استاد علوم سیاسی دانشگاه امریکایی بیروت به دیلی استار میگوید:« این واکنش سوریه تعجب آمیز نیست چون بسیار محتمل مینمود که سوریه پس از چنین اظهار نظری دعوت خود را پس بگیرد.

کامنت:

دو فرضیه در مورد موضع گیری احمدی نژاد میتوان تصور کرد :

1 ـ فرضیه نخست اینکه او بقول معروف گز نکرده پاره کرده و ناخود آگاه این سخنان را پرانده است که در این صورت میتوان گفت او جو و برداشت درون دولت خود را ناخود آگاه بیان داشته است ولی اگر چنان نگاهی به مسئله دردرون دولت احمدی نژاد وجود نمیداشت برزبان آمدنش قدری غیر منطقی مینمود. نگاهی که با خط سیاسی رهبری جمهوری اسلامی که مخالفین بشاراسد را تروریست، عامل کشتار و فتنه اسرائیل و آمریکا میداند در تباین مطلق است.

2 ـ اگر وی آگاهانه چنین موضع ضد سوری گرفته باشد که وضع باز هم بدتر میشود و بمعنای اینست که احمدی نژاد با این موضع گیری، روی مسئله ایی که واجد اهمیت راهبردی و استراتژیک برای حاکمیت ایران است خط خود را از خط رهبری و سیاست اصلی نظام که محسن رضائی از آن بعنوان خطوط قرمز نظام نام برده بود جدا کرده است

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.