رفتن به محتوای اصلی

بیانیه دو نهاد حقوق بشری در خصوص خطر اعدام قریب‌الوقوع سامان نسیم
14.02.2015 - 22:31

حکم اعدام سامان نسیم فورا متوقف شود
بیانیه دو نهاد حقوق بشری در خصوص خطر اعدام قریب‌الوقوع سامان نسیم

سامان نسیم زندانی سیاسی کُرد، در تاریخ ۲۴ تیرماه ۱۳۹۰، در سن ۱۷ سالگی بازداشت شد. وی در شعبه ۱ دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده و حکمش در دیوان عالی به تایید رسیده است.
بنابه گزارش‌های موثق، مسوولان زندان ارومیه به این زندانی سیاسی اعلام کرده‌اند حکم اعدام وی در روز ۳۰ بهمن‌ماه اجرا خواهد شد. همچنین خانواده این زندانی از طریق وکیل وی، از اجرای حکم اعدام در این روز مطلع شده‌اند.
سامان نسیم متولد شهریورماه سال ۱۳۷۳ و اهل شهر مریوان از استان کردستان است. او در ۲۶ تیرماه سال ۱۳۹۰، در زمانی که ۱۷ سال سن داشتهف در جریان درگیری نیروهای سپاه پاسداران با تعدادی از نیروهای مخالف حکومت، در مرز سردشت بازداشت شد. او به مدت دو ماه در سلول انفرادی حفاظت اطلاعات سپاه در ارومیه، تحت بازجویی و شکنجه قرار گرفت و بعدها به زندان مهاباد منتقل شد.
او در نهایت به اتهام محاربه از طریق عضویت در حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) از سوی دادگاه انقلاب مهاباد به اعدام محکوم شد و این حکم از سوی دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی و شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور در آذرماه ۱۳۹۲، عینا تایید شد.
سامان نسیم همچنین یکی از جمله زندانیان سیاسی زندان ارومیه بود که به همراه ۲۹ زندانی سیاسی دیگر، از ۲۹ آبان‌ماه سال جاری، در اعتراض به عدم اجرای اصل تفکیک جرایم زندانیان در این زندان، اقدام به اعتصاب غذا زده بود. اعتصاب آنها پس از ۳۳ روز پایان یافت. مسوولان زندان در آن زمان و پس از آن، بارها زندانیان اعتصاب کننده را به تبعید و اجرای احکام اعدام آنها تهدید کرده‌اند.
سامان نسیم نیز در بند ۱۲ (بند سیاسی) زندان مرکزی ارومیه (دریا) نگهداری می‌شود و پرونده وی جهت اجرای حکم به اجرای احکام فرستاده شده و هر لحظه احتمال اعدام وی حتی پیش از تاریخ اعلام شده وجود دارد.
از این رو ما به عنوان نهادهای مدنی و مدافع حقوق بشری از کلیه نهادها و مجامع بین‌المللی مدافع حقوق بشر خواهان مداخله‌ی موثر، فعال و فوری هستیم. همان‌گونه که روزبه‌روز بر آمار فعالین محکوم به اعدام افزوده می‌شود و دستگاه قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی، در پی اعدام یکایک این فعالان می‌باشد، بر این اساس، مداخله‌ی موثر، حمایت تمامی انسان‌های آزاده و مجامع بین‌المللی در مقطع حساس کنونی از زندانیان سیاسی و مدنی، مانع از وقوع هر فاجعه و تراژدی دیگری می‌باشد .
ما همچنین از گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد، به خصوص گزارشگر ویژه اعدام، گزارشگر ویژه استقلال قضات و نیز گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران می‌خواهیم تمامی اقدامات لازم برای لغو اجرای حکم اعدام این زندانی سیاسی و اخذ اطمینان از رسیدگی قضایی به موضوع و پاسخگو شدن مقامات مسوول در اخذ اعترافات تحت شکنجه از این زندانی را انجام دهند.

كمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی
کوردوساید واچ (چاک کمیته شرق کردستان)
جمعه ۲۴ بهمن‌ماه ۱۳۹۳ - ۱۳ فوریه ۲۰۱۵

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.