رفتن به محتوای اصلی

کشف 10 اختلاس دیگر در بانک های ایران!
04.10.2011 - 07:30

اقتصادی - پس از خروج سئوال برانگیز محمودرضا خاوری، مدیر عامل بانک ملی از ایران و ماندن وی در کانادا، وضعیت اختلاس در کشور، به شرایط ویژه ای رسیده است.

به گزارش انتخاب، اکنون مسئولان پلیس می گویند باندهای متعدد اختلاس در بانکهای کشور، فعال شده اند و فساد مالی فراوانی را به وجود آورده اند. در آخرین اخبار مربوط به اختلاسها و مفاسد مالی، اکنون استان کوچکی مانند گیلان، درگیر 10 پرونده بزرگ اختلاس شده است. رئیس پلیس آگاهی این استان، امروز اعلام کرده تنها در شش ماه نخست امسال، 10 باند اختلاس از بانکهای متعدد گیلان کشف و اعضای آن، دستگیر شده اند.

این در حالی است که پیش از این نیز پلیس آگهی استان خوزستان اعلام کرده بود پس از اعلام فساد مالی بزرگ در بانک صادرات شعبه فولاد این استان، چند اختلاس میلیاردی دیگر در بانکهای این استان کشف شده که گفته می شود در یکی از این اختلاسها، مدیر یک شعبه بانک در بندر ماهشهر، با پولهایی که از ملت ربوده، کشور را ترک کرده است.

این گونه که به نظر می رسد به جز محمود رضا خاوری، مدیر عامل بانک ملی که قرار بود با دریافت احضاریه قوه قضائیه برای رسیدگی به تخلفات مالی شعبه این بانک در کیش، برای پاسخگویی در دادگاه حاضر شود، ولی سر از لندن و کانادا درآورد، اکنون مدیران اختلاسگر دیگر، راه خروج از کشور را یاد گرفته اند و پیش از آنکه در چنگال قانون اسیر شوند، مرزهای ایران را پشت سر می گذارند.

با این حال، وضعیت اختلاس در نظام بانکی کشور، به نقطه بحران رسیده. اینگونه که عبداله کریمی، رئیس پلیس آگاهی گیلان می گوید در شعبات بانکهای متعدد این استان، باندهای اختلاس، تشکیل شده و حداقل در 10 پرونده، عاملان اختلاس، دستگیر و مبالغ هنگفتی از آنان کشف و ضبط شده است.

به گفته این مقام انتظامی، در شش ماه نخست امسال، در مجموع مبلغ 66 میلیارد و 212 میلیون ریال ارتکاب به اختلاس از بانک‌ها مشخص شد و تکمیل پرونده صورت گرفته است.

باندهای اختلاس، جریانهای اختلاسگر

با کشف باندهای متعدد اختلاس در کشور، اکنون، مقامام انتظامی و قضایی به تکاپو افتاده اند تا به هر روش ممکن، از درگیر شدن کارمندان بیشتر در اختلاسهای آب و نان دار، جلوگیری کنند. در این بین، برخی از مقامات بلندپایه قضایی نیز تاکید کرده اند اختلاسهای عظیمی مانند فساد مالی بزرگ در بانکهای صادرات و ملی موسوم به پرونده اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی، توسط رانتهایی که اختلاسگران با افراد دولتی و غیر دولتی داشته اند، به وجود آمده.

آیت اله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه در سفر به زنجان با تاکید بر اینکه فشارهای متعدد و تخریب دستگاه قضایی در پیگیری مفاسد مالی همچنان ادامه خواهد یافت، با انتقاد از رئیس جمهور احمدی نژاد، گفت: "فهرستی که به قوه قضائیه از مفسدان اقتصادی ارائه شده، یک کار تبلیغاتی و غیر مستند بود، زیرا که افراد ذکر شده در این فهرست، از قبل در قوه قضائیه پرونده داشته، یا بعضا بدهکار بانکی بوده اند، نه مفسد مالی. برخی نیز محکوم شده اند و تعدادی نیز پرونده هایی در دست بررسی دارند."

پیش از وی نیز غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور از غیر واقعی بودن فهرست اعلامی مفسدان اقتصادی از سوی رئیس جمهور انتقاد کرده بود.

محمدجعفر منتظری، رئیس دیوان عدالت اداری نیز فساد مالی عظیم در بانکهای کشور را مربوط به "یک جریان" دانسته بود. جریانی که به نظر می رسد در مفساد مالی بزرگ دست دارد و سایر مفاسد مالی کوچکتر، متعلق به باندهای محفلی اختلاس در بانکهای متعدد کشور است.

گزارش از

24onlinenews

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.