رفتن به محتوای اصلی

سرکوب معتریضین در آذربایجان همچنان ادامه دارد
18.09.2011 - 17:55

 

سایت دانشجویان آذربایجان«ؤیرنجی»:

*دستگیری اسکندر علی میرزایی (آراز سولدوزلو) فعال حرکت ملی آذربایجان جنوبی در سولدوز

بنا به اخبار رسیده به سایت اؤیرنجی آقای اسکندر علی میرزایی (آراز سولدوزلو) فعال حرکت ملی آذربایجان جنوبی در شهر سولدوز روز چهارشنبه مورخه 23/06/1390 توسط نیروهای امنیتی در یکی از خیابانهای شهر سولدوز بازداشت شده است. این فعال حرکت ملی هم اکنون در بازداشت بوده و اطلاعی از وضعیت وی در دست نیست.

*احضار، تهدید و تفتیش خانه فعال سرشناس آذربایجان آقای سیامک میرزایی

بنا به اخبار رسیده به خبر گزاری گوناز تی وی، فعال سرشناس آزربایجان آقای سیامک میرزایی مغانلو دیروز پنج شنبه 1390/06/24 برای دومین بار توسط اداره اطلاعات اردبیل از طریق تلفن تهدید و به آن اداره فرا خوانده شده است که این تماسها از طرف آقای میرزایی غیر قانونی تلقی شده و ترتیب اثر داده نشده است.

*اخبار نگران کننده از وضعیت جسمی عباس لسانی

خانم رقیه لسانی همسر عباس لسانی اعلام کرد که همسرش عصر امروز تنها به مدت 2 دقیقه امکان ارتباط تلفنی با خانواده اش را داشته است. بر اساس این خبر، عباس لسانی که از روز جمعه 18 شهریور بطور ناگهانی از سوی ماموران وزارت اطلاعات در اردبیل بازداشت شده است، تاکنون بدون تفهیم اتهام در بازداشت اطلاعات اردبیل بسر می برد.

*روزنامه نگار و فعال سر شناس آذربایجان آقای رحیم غلامی بخاطر معیوب بودن کلیه های خویش ودسترسی نداشتن به داروهای پزشکی روزهای بسیار سختی را همراه شکنجه های جسمی و روانی در بازداشتگاه اداره اطلاعات اردبیل سپری میکند.

گفتی است آقای خالق اکبرزاده برادر فعال سرشناس آذربایجان آقای عسگر اکبرزاده چند سالی است که بخاطر بیماری خون تحت مداوای پزشکی است .ایشان نیز جزو بازداشت شدگان اعتراض به خشکانیده شدن دریاچه اورمو در شهر ادبیل میباشد.

شایان ذکر است که خانواده این دو بازداشت شده چند بار برای رساندن داروهای حیاتی انها به اداره اطلاعات اردبیل مراجعه کرده اند که هر بار با برخورد بد مسئولین مواجه شده و موفق به رساندن داروها نشده و هم اکنون نیز از وضعیت جسمانی عزیزانشان به شدت نگرانند.

*مهدی محمدپور، از فعالین حرکت ملی آذربایجان در دانشگاه صنعتی سهند که روز شنبه مورخ 12/6/90 حین تظاهرات اعتراضی به خشک شدن دریاچه اورمیه از جانب نیروهای امنیتی در تبریز دستگیر شده بود ، روز دوشنبه مورخ 21/6/90 پس از تحمل نه روز شکنجه و بازداشت در بازداشتگاه اطلاعات تبریز به زندان مرکزی تبریز منتقل شد.

*رامین رضایی روز سه شنبه هفته قبل 15 شهریور توسط ماموران اداره اطلاعات تکاب(تیکان تپه) دستگیر وبعد از یک هفته بازداشت، دو روز قبل به اداره اطلاعات اورمیه منتقل شد درحالیکه بازداشت وی وارد دهمین روز خود شد اما خانواده وی اطلاعی از وضعیت وی نداشته و از آنجائیکه رامین از بیماری آسم رنج می برد به شدت نگران فرزند خود می باشند

* سعيد ابراهيمي فعال اهل تبريز به زندان تبریز منتقل شده است.همچنين از وضعيت و مكان نگهداري ديگر فعال آذربايجانی اهل تهران آقاي مرسلي هيچ اطلاعي وجود ندارد. لازم به ذکر است که رژیم آپارتاید بعد از قیام پنجم شهریور آذربایجان در اقدامی وحشیانه اقدام به سرکوب مردم و دستگیری بسیاری از آنان در سه هفته ی گذشته کرده است.

*چهارشنبه ۲٣ شهريور ۱٣۹۰ - ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۱

دیروز ساعت 7 عصر خالق اکبرزاده برادر فعال سرشناس آذربایجان آقای عسگر اکبرزاده در حین رفتن به داروخانه از طرف ماموران اطلاعاتی دستگیر شده و به محل نامعلومی منتقل شده است. این دستگیری در پی تظاهرات روز دوشنبه در اردبیل می باشند. عسگر اکبرزاده و یکی دیگر از برادران وی هم قبلا دستگیر شده و هم اکنون در اداره اطلاعات به سر می برند. خالق اکبرزاده سومین دستگیر شده توسط اداره ی اطلاعات در این خانواده می باشد که هم اکنون بازداشت می باشند.

*خبرگزاری هرانا - عبدالله صدوقی از فعالین مدنی آذربایجان که دوم شهریورماه در جلسه افطاری به همراه سی تن از فعالان دیگر در شهر تبریز بازداشت شده بود، در پی اعتصاب غذای ۱۷ روزه دچار خونریزی معده شده است.

*ماموران امنیتی دوم شهریور با مراجعه به منزل مصطفی عوض‌پور که حدود ۳۰ نفر از فعالین تبریزی برای صرف افطار و مذاکره موضوع رد طرح دوفوریتی آبرسانی به دریاچه ارومیه در آن محل تشکیل جلسه داده بودند، همه افراد حاضر در جلسه را بازداشت کرده‌اند.

*مهدی محمد‌پور، خواهر‌زاده عباس لسانی یکی از چهره‌های سیاسی شناخته شده شهر اردبیل، که در اعتراضات خرداد ماه دستگیر شده و دو ماه بعد آزاد شده بود، برای بار دوم در تبریز دستگیر شد.

به گزارش رهسا نیوز، مهدی محمدپور روز سه شنبه ۲۲ شهریورماه، در شهر تبریز دستگیر شده است و در حال حاضر خانواده مهدی محمد‌پور از وضعیت وی هیچ گونه اطلاعی ندارند.

مهدی محمدپور، ۲۳ ساله و دانشجوی مهندسی دانشگاه سهند می‌باشد و به گفته یکی از نزدیکانش از حق داشتن وکیل نیز محروم مانده است.

*گفتنی است که عباس لسانی، دایی مهدی محدپور نیز در حال حاضر در زندان به سر می‌برد و ممنوع الملاقات است. وی شاعر، نویسنده و فعال حقوق بشر و از زندانیان سیاسی آذربایجانی است که مابین سالهای ۱۳۸۳ و ۱۳۸۶ به اتهامات مختلفی مانند شرکت در مراسم قلعه بابک، شرکت در مراسم سالروز مشروطیت، انتشار تقویم ترکی، قرائت شعر و سخنرانی در مراسم‌ها و شرکت در تظاهرات با اتهامهایی از قبیل تبلیغ علیه نظام، تخریب اموال عمومی و تشویق مردم به شرکت در تظاهرات و فعالیت علیه امنیت ملی روبرو بوده است.

*خبرگزاری هرانا - عبدالله صدوقی از فعالین مدنی آذربایجان که دوم شهریورماه در جلسه افطاری به همراه سی تن از فعالان دیگر در شهر تبریز بازداشت شده بود، در پی اعتصاب غذای ۱۷ روزه دچار خونریزی معده شده است.

ماموران امنیتی دوم شهریور با مراجعه به منزل مصطفی عوض‌پور که حدود ۳۰ نفر از فعالین تبریزی برای صرف افطار و مذاکره موضوع رد طرح دوفوریتی آبرسانی به دریاچه ارومیه در آن محل تشکیل جلسه داده بودند، همه افراد حاضر در جلسه را بازداشت کرده‌اند.

هم اکنون ۱۵ تن از دستگیر شدگان طی دادگاهی، بدون دسترسی به وکیل مدافع به دوسال حبس تعلیقی و ۴ ماه حبس تعزیری محکوم شده‌اند و وضعیت ۱۵ تن دیگر هنوز معلوم نیست.

برادر عبدالله صدوقی در رابطه با اعتصاب غذای برادرش در گفتگو با رادیو فردا می‌گوید: «از دوم شهریور که ایشان دستگیر شدند، در اطلاعات اعتصاب غذای خشک و‌تر کرده بود که منجر به خونریزی معده وی شده است. ماموران امنیتی بعد از خونریزی معده عبدالله و وخامت حال وی، ایشان را به بهداری زندان منتقل کردند.»

بگفته وی، برادرش بعد از خونریزی معده و انتقال به بهداری، نهایتا به اعتصاب خذای خود خاتمه داده، اما در حال حاضر (به خاطر خونریزی معده) قادر به خوردن غذا نیست.

برادر عبدالله صدوقی در ادامه می‌گوید که یک بار با برادرش ملاقات داشته، هم اکنون عبدالله بدون تفهیم اتهام در زندان است و یک ماه قرار بازداشت برای وی صادر شده است.

طبق برخی گزارشات به غیر از آقای صدوقی، حداقل دو فعال آذربایجانی دیگر که در جریان مراسم افطاری بازداشت شده بودند نیز اعتصاب غذا کرده‌اند. «موسی برزین خلیفه لو» وکیل دادگستری که قبلا وکالت تعدادی از فعالین مدنی ایران را برعهده داشته و مهدی حمیدی شفیق.

هادی، برادر مهدی حمیدی شفیق در گفتگو با رادیو فردا می‌گوید: «تاکنون نتوانسته‌ایم بصورت مستقیم با مهدی تماس داشته باشیم و از زبان خود وی نسبت به وضعیتش اطلاعی کسب کنیم، اما دوستانشان که در بازداشت وزارت اطلاعات بودند و به زندان تبریز انتقال داده شدند، گفته‌اند که مهدی اعتصاب غذا کرده بود.»

بگفته وی، در پی گیریهایی که خانواده و خودشان به شخصه از دادگستری، بازپرسی و غیره انجام داده‌اند، اطلاعات دقیقی در ارتباط با وضعیت مهدی حمیدی شفیق داده نمی‌شود.

هادی می‌گوید، به غیر از برادرش، هنوز چهار نفر دیگر در بازداشت وزارت اطلاعات هستند و به زندان منتقل نشده‌اند.

جمشید زارعی، تقی سلحشور و مهندس وحید شیخ بگلو هنوز در بازداشتگاه وزارت اطلاعات هستند و از سرنوشت آن‌ها هیچ اطلاعی به خانواده‌ها داده نمی‌شود.

بگفته وی، یکی از خانواده‌های این افراد از طریق بازپرس‌ها مطلع شده است که قرار بازداشت آن‌ها (در وزارت اطلاعات) تا دو هفته دیگر تمدید شده است.

از ۶ شهریور تا کنون اعتراضات مردمی به خشک شدن دریاچه ارومیه ادامه دارد. به گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر، ماموران امنیتی و انتظامی استانهای آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل تاکنون صد‌ها نفر را دستگیر کرده‌اند.

با شدت گرفتن اعترضات به رد طرح دوفوریتی آبرسانی به دریاچه ارومیه، ۱۷ شهریورماه اعلام کرد که ۹۵۰ میلیون دلار برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص داده است.

دریاچه ارومیه که نیمی از آب خود را از دست داده است و در برخی نقاط آن، آب تا ۱۰ کیلومتر پس روی داشته است، با ادامه این روند تخمین زده می‌شود که تا سه سال آینده خشک شود و بگفته محمدباقر صدوق، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، در اینصورت ۱۰ میلیارد تن نمک بصورت گرد و غبار و طوفان بر سر ۶ میلیون نفر ساکن مناطق اطراف خواهد ریخت.»

منابع رسانه ها

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.