رفتن به محتوای اصلی

وکیلِ مُستقل، دادبانِ آزادی‌ است / گفت‌ و شنود با محمد رضا روحانی در باره کانون وکلا
19.02.2015 - 11:13

 

 
این گفت و شنود به تاریخچه حرفه وکالت، تحولات قوانین مربوط به وکالت، کانون وکلا و تنظیم رابطه نظامهای استبدادی شاه و شیخ با وکلای مستقل که به حق دادبان آزادی هستند، می‌پردازد.
...
از مجادلات در خصوص حضور وکلای دادگستری در فرودگاه مهرآباد به هنگام ورود آیت‌الله خمینی به ایران که بگذریم، وکلای دادگستری در دو تاریخ زیر با ایشان دیدار کردند.
۱- جلسه اول ۱۸ بهمن ۱۳۵۷ در مدرسه علوی
۲- جلسه دوم ۷ اسفند ۱۳۵۷
در دیدار نخست که حدود سیصد نفر از وکلا و قضات دادگستری حضور داشتند، آیت‌الله خمینی گفت: من از جهتی باید اظهار تاسف بکنم و از جهتی باید اظهار شادمانی.
آنکه موجب اظهار تاسف است این است که طبقات ملت ایران به واسطه فعالیت های اجانب همچون از هم دور شدند که ما در تمام عمر مواجه با این وجوه کریمه نشدیم و هرکدام -هر صنفی- در یک طرف واقع شدند.
دانشگاهی در یک طرف بود، روحانی در یک طرف بود، قضات دادگستری در یک طرف بودند،علمای روحانی در یک طرف بودند و وکلای دادگستری همین طور. و این دستی بود که از اجانب در این مملکت فعالیت می‌کرد. آنچه اسباب خوشحالی است این است که این نهضت اسلامی ایران موجب شد که این اختلافات رو به نقصان گذاشت و رو به نابودی. الان این مجلسی که از آقایان قضات و آقایان وکلای دادگستری هست، هیچ وقت برای ما نبوده است. ما حالا با شما مواجهیم و درد دل ها را با شما می‌خواهیم بکنیم. ما زیاد درد دل داریم آقا و آن درد دلی است که شما ها دارید. ما پنجاه سال است که هیچ چیز آزاد نداشتیم. همه شما می‌دانید از آن وقتی که رضا شاه آمد تا الآنی که من این جا نشسته ام، ما غیر از این که حالا اخیرا شده است، ما هیچ چیز آزاد نداشته ایم. نه مطبوعات آزاد داشتیم، نه یک دادگستری مستقل داشتیم، نه یک کانون وکلای مستقل. همه اش آنها تصرف داشتند...»

در دیدار دوم وکلای دادگستری مورخ ۷ اسفند ۱۳۵۷ نماینده وکلای حاضر در نشست، گفت: «ما هیچ وقت در خدمت دیکتاتوری نبوده ایم و از امام استدعا داریم همان گونه که در تخریب رژیم فاسد سهمی داشته ایم اجازه دهند در بازسازی نیز سهم خود را اداء کنیم. تقاضای وکلا این است که ترتیبی داده شود همان طور که گفته اید دادگستری از بیخ و بن تغییر یابد، وکلا به مانند یک سرباز فداکار در این نوع تحول و دگرگونی شرکت فعالی داشته باشند.» 
آیت‌الله در پاسخ چنین اظهار نمود: «... باید اغراض شخصی را کنار گذاشت چون شیاطین در کمین هستند بنابر این همه باید دست به دست هم بدهیم و هر کس در طبقه خودش کوشش کند البته وکلای دادگستری باید بنشینند و درباره دادگستری که فجیعه بود فکر بکنند.» (دادگستری باید از شرع اسلام استفاده کند...)

چند ساعت بعد بیانیه‌ای بمناسبت سالروز استقلال کانون منتشر شد که در آن آمده بود: «استقرار حاکمیت واقعی مردم محتوای کلیه قیام ها و جنبش هایی است که ملت قهرمان ما از صد سال پیش تا کنون نهال آنرا با خون بهترین و دلیر ترین فرزندانش آبیاری کرد...

کانون وکلای دادگستری بی مناسبت نمی‌داند که وفاداری خود را به اصول عالیه‌ی دفاع از حق و آزادی و استقرار حاکمیت مطلق ملت قاطعانه اعلام دارد و همچنین دفاع از احیای افتدارات کامل محاکم عدلیه و قوه قضاییه مستقل و قوی را بار دیگر وجهه‌ی همت خود و عموم وکلا و علاقمندان به ‌آزادی و عدالت قرار دهند. »
روزنامه کیهان. شماره ۱۰۶۴۸ مورخ ۸ اسفند ۱۳۵۷ صفحه ۳.
ـــــــــــــ
پانویس
در تاریخ ۷ اسفندماه ۱۳۳۱، دکتر محمد مصدق، که دکترای حقوق و نیز پروانه وکالت در محاکم سوییس داشت، به استناد لایحه اختیارات که اخذ کرده بود، لایحه استقلال کانون وکلاء را تنظیم کرد.
...
سایت همنشین بهار 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

همنشین بهار

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.