رفتن به محتوای اصلی

مزایای آزادی مواد مخدر
04.07.2011 - 17:44

تجربه سالیان دراز جوامع بشری نشان می دهد که ممنوعیت مواد مخدر تا کنون هیچ نتیجه ی مثبتی نداشته و فقط منجر به شکل گیری باندهای مافیایی قاچاق، بی پناهی معتادان، افزایش خطر ابتلا به ایدز (بر اثر استفاده از سرنگ های آلوده) و کشتار انسان ها در نتیجه ی جنگ با باندهای قاچاق می شود. برای این جنگ بی فایده همچنین از نظر مالی باید هزینه هنگفتی پرداخت. در سطح جهانی تا کنون جنگ با باندهای قاچاق هزاران میلیارد (بیلیون ها) دلار خرج برداشته است.

باندهای قاچاق و تولید مواد مخدر در کشورهایی چون مکزیک و افغانستان که جزو صادرکنندگان مواد مخدر هستند، به قدرتی چشمگیر دست پیدا کرده اند و دولت به هیچ شکل نمی تواند مانع فعالیت آنان شود. در جنگ بین نیروهای دولتی با این باندها هر ساله افراد زیادی کشته می شوند - افرادی که جزو هیچ یک از نیروهای درگیر نیستند و تنها گناهشان زندگی در منطقه ای ست که در آن درگیری جریان دارد.

در کشورهایی چون هلند، سوییس، پرتقال و استرالیا که قوانین مربوط به استفاده و فروش مواد مخدر را تعدیل کرده اند و آزادی محدود مواد مخدر در آنجا وجود دارد، بر خلاف انتظارات رایج، استفاده از مواد مخدر نه تنها افزایش نیافته، بلکه با کاهش روبرو بوده است. همچنین نرخ جرائم مربوط به مواد مخدر، اعتیاد و مرگ بر اثر استفاده از مواد مخدر کاهش چشمگیر داشته است.

چندی پیش کمیسیونی متشکل از سران پیشین سازمان ملل و کشورهای اروپایی، آمریکا، برزیل و مکزیک نشستی در نیویورک داشتند و برای اولین بار تابوی آزادی محدود مواد مخدر را شکستند و در این باره با یکدیگر به تبادل نظر پرداختند.

سازمان جهانی آواز چند روز قبل از این نشست در دفاع از آزادی محدود مواد مخدر دست به جمع آوری امضا زده بود. در عرض یک هفته 600 هزار نفر از مردم سراسر دنیا با امضای خود از فراخوان آواز حمایت کردند (جمع آوری امضا همچنان ادامه دارد. اگر مایل به حمایت از فراخوان آواز هستید، اینجا را کلیک کنید). اوائل ماه جون (ژوئن) نماینده سازمان آواز در ملاقاتی با بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، و روسای کمیسیون نامبرده امضاهای گردآورده شده را به آنان تحویل داد و خواهان تشکیل نهادی ویژه در سازمان ملل برای رسیدگی به معضل مواد مخدر و روی آوردن به سیاستی جدید در قبال این مشکل شد.

لازمه ی اینکه سیاستمداران بتوانند سیاستی جدید در این زمینه پیش بگیرند، اطلاع رسانی در سطح وسیع است تا ترس های بیجای مردم از آزادی محدود مواد مخدر برطرف شود. این وظیفه ای ست که بیش از هر چیز بر عهده ی رسانه هاست. ولی هر کدام از ما نیز با صحبت کردن درباره این موضوع با اطرافیان مان می توانیم نقشی مثبت ایفا کنیم. .

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.