رفتن به محتوای اصلی

سامان نسیم اعدام شد
20.02.2015 - 00:01

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، خانواده‌ی سامان نسیم گفته‌اند: «از وزارت اطلاعات تماس گرفته‌اند و به ما خبر دادند که شنبه برای تحویل وسایل سامان به زندان ارومیه مراجعه کنیم.» همزمان منابع دیگری نیز خبر داده‌اند که این زندانى سياسى توسط ماموران اداره اطلاعات اروميه و با حضور شخص دادستان عمومى و انقلاب اروميه در زندان مركزى اروميه اعدام شده است.
سامان نسیم زندانی محبوس در بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه، سپیده‌دم امروز پنج‌شنبه 30 بهمن‌ماه ۱۳۹۳، در حالی به چوبه دار آویخته شد که سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر درخواست توقف فوری حداقل حکم اعدام سامان نسیم را از رهبر و رییس جمهور اسلامی ایران داده بودند.
در این رابطه سامان رسول‌پور روزنامه‌نگار در صفحه رسمی خودش نوشت: «سامان اعدام شد و در حال تدارک مراسم هستیم.» این را یکی از بستگان نزدیک «سامان نسیمی» به من می‌گوید. او می‌گوید «به خانواده سامان گفته شده که لباس‌هایش را در روزهای آینده می‌توانند تحویل بگیرند.» او می‌گوید: «خانواده سامان به شدت تهدید شده‌اند که در این زمینه سکوت کنند.» می‌گوید: «خانواده کاملا پذیرفته‌اند که سامان دیگر زنده نیست.» او اینها را می‌گوید و قبل از اینکه تلفن را قطع کنم می‌گوید: «صبر کن! صبر کن! گوش بده!» صدای مادرِ پیرِ سامان را برایم می‌گذارد که مویه می‌کند. سرود می‌خواند. با صدای بلند گریه می‌کند و می‌خواند. صدایی که تلفن را قطع کرده‌ام؛ اما هنوز در گوشم می‌پیچد.»
از سوی دیگر همچنان از سرنوشت یونس آقایات (آقایان از پیروان اهل حق «علوی»)، حبیب‌الله افشاری (کومله)، علی افشاری (کومله)، سیروان نژاوی (پژاک) و ابراهیم شاپوری (عیسی‌پور، پژاک) پنج زندانی سیاسی محکوم به اعدام دیگر که دیروز همراه با سامان نسیم به مکان نامعلومی منتقل شدند، خبری در دست نیست و نگرانی‌ها در مورد اجرای حکم آنها نیز وجود دارد.
در چند روز اخیر سازمان ملل متحد، عفو بین‌الملل، دیدبان حقوق بشر، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، اتحادیه اروپا و کمیسر حقوق بشر دولت فدرال آلمان، از حاکمان ایران درخواست توقف حکم اعدام سامان نسیم را کرده بودند. این زندانی سیاسی که در زمان بازداشت ۱۷ سال داشت، به اتهام همکاری با "پژاک" و"محاربه" اعدام شد.
به دنبال انتشار خبرهای مربوط به سامان نسیم، اعتراض به اعدام این زندانی نوجوان، واکنش گسترده و قابل توجه فعالان حقوق بشر در شبکه‌های اجتماعی اینترنت را در پی داشت.
گفته شده شماری از بستگان سامان نسیم و همچنین سایر زندانیان، شب گذشته را در مقابل درب زندان مرکزی ارومیه گذرانده‌ بودند، بدون اینکه به آنها پاسخی داده شود.
بر پایه اطلاعات رسیده به «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی»، وزارت اطلاعات چهار روز پیش، از مسوولان زندان ارومیه خواسته بودند حکم اعدام سامان نسیم زندانی سیاسی را متوقف کنند؛ اما آنها پاسخی نداده بودند و این در حالی است که سپاه پاسداران نیز بر اجرای این حکم در تاریخ مقرر اصرار داشت.
سامان نسیم زندانی سیاسی کُرد، در تاریخ ۲۴ تیرماه ۱۳۹۰، در سن ۱۷ سالگی بازداشت شد. وی در شعبه ۱ دادگاه انقلاب مهاباد به اتهام محاربه به اعدام محکوم و حکمش در دیوان عالی کشور تایید شد. 
سامان نسیم متولد شهریورماه سال ۱۳۷۳ و اهل شهر مریوان از استان کردستان است. او در ۲۶ تیرماه سال ۱۳۹۰، در زمانی که ۱۷ سال سن داشته، در جریان درگیری نیروهای سپاه پاسداران با تعدادی از نیروهای پژاک از احزاب کُرد مخالف حکومت، در مرز سردشت بازداشت شد. او به مدت دو ماه در سلول انفرادی حفاظت اطلاعات سپاه در ارومیه، تحت بازجویی و شکنجه قرار گرفت و بعد‌ها به زندان مهاباد منتقل شد. 
او در ‌‌نهایت به اتهام محاربه از طریق عضویت در حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) از سوی دادگاه انقلاب مهاباد به اعدام محکوم شد و این حکم از سوی دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی و شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور در آذرماه ۱۳۹۲، عینا تایید شد. 
سامان نسیم همچنین از جمله زندانیان سیاسی زندان ارومیه بود که به همراه ۲۹ زندانی سیاسی دیگر، از ۲۹ آبان‌ماه سال جاری، در اعتراض به عدم اجرای اصل تفکیک جرایم زندانیان در این زندان، دست به اعتصاب غذا زده بود. اعتصاب آن‌ها پس از ۳۳ روز پایان یافت. مسوولان زندان در آن زمان و پس از آن، بار‌ها زندانیان اعتصاب کننده را به تبعید و اجرای احکام اعدام آن‌ها تهدید کرده‌اند. 
پنج‌شنبه ۳۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۳ - ۱۹ فوریه ۲۰۱۵

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.