رفتن به محتوای اصلی

دعوت از اهل قلم آذربايجان جنوبي برای شرکت در كنگره مؤسس انجمن قلم آذربایجان
05.06.2011 - 12:14

دعوت از اهل قلم آذربايجان جنوبي برای شرکت در كنگره مؤسس "انجمن قلم آذربایجان جنوبی (ایران) در تبعید"

اطلاعیه شماره (1) 2 ژوئن 2011

دوستان عزیز

ایران کشوری است که در آن ملیت های مختلف با زبان ها، ادبیات، فرهنگ و آداب و سنن مختلف زندگی می کنند. سابقه اختناق و خفقان دو رژیم ایران، هم سلطنتی پهلوی و هم جمهوری اسلامی ایران معروف حضور همه شما و کلیه سازمان های حقوق بشر، بویژه انجمن قلم جهانی است.

گام هائی که انجمن قلم جهانی و شعبه های مختلف آن در اروپا و آمریکا و کانادا برداشته اند، جان تعداد بیشماری از نویسندگان و شاعران و روزنامه نگاران ایران را از مرگ حتمی نجات داده و در بسیاری موارد به تسهیل زندگی مشقت بار آنان در زندان ها یاری رسانده اند.

اما در کشور ما ایران، خفقانی از نوع دیگر نیز وجود دارد که گرچه حضور وهن آمیز آن مدام در برابر جهانیان بوده است، اما به ندرت درباره آن اقدامی جدی و درخور اهمیت ذاتی مسئله به عمل آمده است. ایران کشوری است کثیر المله که در آن فقط یک زبان، یعنی زبان فارسی، که زبان مادری کمتر از یک سوم جمعیت کشور را تشکیل می دهد، به رسمیت شناخته می شود. در واقع طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، فارسی زبان رسمی همه مردم ایران است. زبان های ترکی آذربایجانی، کردی، ترکمن، لری، بلوچی و عربی و... به رسمیت شناخته نمی شوند و صاحبان این زبان ها باید تحصیلات خود را به یک زبان، یعنی زبان فارسی سر و سامان دهند. ظلمی که بر بیش از دو سوم جمعیت ایران تحمیل می شود تقریبا در هیچ کشوری سابقه ندارد.

آمار دولت جمهوری اسلامی ایران و آمار سازمان های بین المللی آذربایجانی های ایران را بین 20 الی 35 میلیون ذکر می کنند که برابر با یک سوم جمعیت ایران است، ولی با این وجود، آنها از حق آموزش به زبان مادری خود محروم اند. شاعران و نویسندگان و منتقدان و روزنامه نگاران آذربایجان ایران (آذربایجان جنوبی) در کشور خود ایران در تبعید کامل فرهنگی و هویتی زندگی می کنند. تعداد بیشماری از آنان در خارج از ایران، در اروپا، ترکیه، جمهوری آذربایجان، کانادا و آمریکا به سر می برند و آثار خود را به زبان های مختلف می نویسند و منتشر می کنند.

ما نویسندگان، شاعران، منتقدان، و روزنامه نگاران تبعیدی آذربایجانی در خارج از ایران، به هر زبانی که آثار خود را می نویسیم با پذیرفتن کامل مفاد منشور و اساسنامه انجمن قلم جهانی، که فعالیت خود را بر راستای اعلامیه جهانی حقوق بشر قرار داده است، با متمرکز کردن فعالیت خود بر راستای منشور جامع انجمن قلم جهانی، می خواهیم با ایجاد سقفی برای فعالیت های صنفی، ادبی و فرهنگی خود از حقوق نویسندگان، شاعران، محققان و روزنامه نگاران آذربایجان جنوبی (ایران) در سراسر جهان دفاع کرده و در جهت اعتلای فرهنگ و ادبیات خود کوشش کنیم.

برای نیل به این مقصود، یعنی تاسیس "انجمن قلم آذربایجان جنوبی (ایران) در تبعید" و پیوستن به خانواده انجمن قلم جهانی از همه همکاران قلمزن آذربایجانی خود در تبعید دعوت می کنيم تا با حضور در "كنگره مؤسس" در پروسه تأسيس انجمن قلم آذربایجان جنوبی فعالانه شرکت كنند.

با احترام،

هیئت مؤسس "انجمن قلم آذربایجان جنوبی (ایران) در تبعید":

سودابه اردوان، علیرضا اصغر زاده، رضا براهنی، اسماعیل جمیلی، علیرضا جوانبخت قولونجو، سیف الدین حاتملویي، هاشم خسروشاهی، ماشالله رزمی، هادي سلطان القرائي، هدایت سلطان زاده، حسین سلیمان اوغلو، سویل سلیمانی، یونس شاملی، ضیاء صدر الاشرافی، فرزاد صمدلی، صدیقه عدالتی، فرهاد قابوسی، علی قره جه لو، لیلا مجتهدی، ناصر مرقاتی، علیرضا مظفر (میانالی)، محمدرضا هیئت، احمد یزدانی.

هیئت هماهنگی كنگره مؤسس:

1. رضا براهنی: baraheni@yahoo.com

2. صدیقه عدالتی: s.adalati@googlemail.com

3. علیرضا اصغر زاده: asgharzadeh8@gmail.com

4. علی قره جه لو:.a_ghara@hotmail.com

5. علیرضا اردبیلی، alirza.g@gmail.com

6. محمد آزادگر: m.azadgar@gmx.net

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.