رفتن به محتوای اصلی

گزارش تفصیلی نقض حقوق بشر - ویژه بهمن ماه ۸۹
21.02.2011 - 16:23

 

علی رغم تلاش‌های گستردهٔ واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گزارشی پیش رو به دلیل شرایط سخت جمع آوری اخبار به هیچ عنوان گزارشی مفصل نیست و تنها روایتی حداقلی از نقض حقوق بشر در ایران در بهمن ماه سال ۸۹ در کشور است. ذکر این نکته نیز ضروری است که محتمل است زمان وقوع برخی اخبار آمار ذیل مربوط به گذشته باشد و تنها انتشار آن مربوط به محدودهٔ زمانی فوق الذکرباشد.

در بهمن ماه سال جاری دستکم ۱۲۱۲۲ نقض موردی حقوق بشر در کشور رخ داده و از سوی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، به ثبت رسیده است.

در طول ماه گذشته، بیش از ۷۹۶۸ مورد نقض حقوق کارگران، ۱۱۵ مورد نقض حقوق دانشجویان، ۷۸۰ مورد نقض حقوق فعالین سیاسی و مدنی در حوزهٔ آزادی اندیشه و بیان، ۶۶ مورد صدور، تایید یا اجرای حکم اعدام، ۱۳۰۳ مورد شکنجه و نقض حقوق زندانیان سیاسی و عادی در زندان‌ها، دست کم ۱۷۶۴ مورد بازداشت شهروندان به دست نیروهای انتظامی، ۴۴ مورد بازداشت و نقض حقوق اقلییت‌های ملی، ۶۰ مورد بازداشت و نقض حقوق اقلییت‌های مذهبی را شاهد بوده‌ایم.

زندانیان

در طی یک ماه گذشته مسئولان امنیتی در زندان رجایی شهر کرج با انتقال تمامی زندانیان سیاسی به کم امکانات‌ترین بند این زندان، به تشکیل بندی امنیتی روی آوردند و ایشان را از حقوق اولیهٔ خود محروم ساختند.

علاوه بر ایشان ده‌ها زندانی سیاسی در دیگر زندان‌ها نیز از حق تماس تلفنی و ملاقات با خانواده‌های خود ممنوع شدند و دستکم ۵ زندانی در اعتراض به وضعیت خود و همبندیانشان مجبور به اعتصاب غذا‌های طولانی مدت شدند.

زندانیان بیمار همچنان از حق درمان در زندان و خارج از زندان منع شدند و عدم رسیدگی پزشکی به این زندانیان سیاسی همواره ابزاری برای سرکوب و شکستن روحیه ایشان به کار گرفته شد.

هم چنین ده‌ها تن از زندانیان سیاسی به دلایل مختلف به سلول‌های انفرادی منتقل شده و ده‌ها تن مورد ضرب و شتم و تهدید و توهین قرار گرفتند.

اندیشه و بیان

در ۲۵ بهمن ماه، تجمعات مسالمت آمیز مخالفان دولت در تهران، اصفهان، شیراز، بابل و... با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد و دستکم ۳ نفر در تجمعات تهران به ضرب گلولهٔ مستقیم ماموران امنیتی کشته و تعدادی نیز زخمی شدند.

از سویی جدا از فضای امنیتی بسیاری از شهرهای کشور عموما و تهران خصوصا، صد‌ها تن از شهروندان به صورت فله‌ای بازداشت شدند.

هم چنین در طی یک ماه گذشته دست کم ۱۵۱ تن از فعالین سیاسی و مدنی در حوزه آزادی اندیشه و بیان بازداشت شدند و ۱۴ تن از فعالین به احکام حبس طولانی مدت محکوم شدند و دست کم ۱۹ تن احضار و مورد تهدید و بازجویی قرار گرفتند.

در تدوام اعمال فشار بر فعالین سیاسی و به اتهام دعوت مردم برای برپایی راهپیمایی آرام در حمایت از مردم منطقه، میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد حصر خانکی شده و بسیاری از نیروهای لباس شخصی بار‌ها به تجمع و ایجاد رعب و وحشت در برابر منزل مهدی کروبی پرداختند.

هم چنین ده‌ها وب سایت خبری از سوی کمیته فیلترینگ جمهوری اسلامی فیل‌تر و از دست راس کاربران خارج شد.

کارگران

در ط. ول ماه گذشته ده‌ها تجمع اعتراضی از سوی کارگران کارخانه‌ها و صنایع کشور به علت عدم دریافت حقوق برگزار شد و دست کم ۶۳۰ کارگر از کار اخراج شدند.

بر اساس اخبار پوشش داده شده، دستکم ۳۴ کارگر به دلیل عدم ایمنی کامل در حین کار جان خود را از دست داده و یا مجروح شدند که ۱۷ مورد از این رقم مربوط به حادثهٔ پرحرف و حدیث در کارخانهٔ ایران خودرو می‌باشد.

رسانه‌های مستقل و دولتی از عدم پرداخت حقوق ده‌ها تولیدی و کارخانه به کارگران خبر دادند و تعطیلی ده‌ها کارگاه تولیدی موجب بیکاری کارگران کشور شده و از سوی دیگر صد‌ها کارگر از حق بیمه برخوردار نبوده‌اند.

دانشجویان

در طی بهمن ماه دستکم ۶۰ فعال دانشجویی بازداشت شدند و دست کم سه تن از ایشان از سوی دادگاه‌های انقلاب با احکام حبس و جریمه نقدی مواجه شدند.

هم چنین هم زمان با به خشونت کشیده شدن تجمعات مردمی در روز ۲۵ بهمن ماه، مسئولان امنیتی و حراست دانشگاه به ضرب و شتم دانشجویان دانشگاه شریف، دانشگاه هنر تهران، دانشگاه نوشیروانی بابل، دانشگاه فردوسی مشهد و بسیاری دیگر از دانشجویان پرداختند.

هم چنین در روز تشییع جنازهٔ صانع ژاله (دانشجوی کرد دانشگاه هنر تهران) نیروهای لباس شخصی و بسیج به ضرب و شتم و محبوس کردن دانشجویان در دانشگاه به منظور عدم شرکت در این مراسم، نمودند.

اقلییت‌های مذهبی

در طی بهمن ماه ده‌ها تن از شهروندان بهایی، مسیحی، اهل سنت و دروایش گنابادی توسط وزارت اطلاعات بازداشت شدند.

در تداوم آزار و اذیت شهروندان اهل سنت و ایجاد محدودیت مسجد جامع شهر تایباد پلمپ شد و یک نمازخانه اهل سنت در تهران نیز بسته شد.

شانزده تن از دراویش گنابادی به اداره اطلاعات و دادگاه انقلاب احضار و مورد تهدید قرار گرفته و هفت دیگر از ایشان در دادگاه‌ها محاکمه شدند.

زنان

در طی این ماه دو تن از فعالین حقوق زنان به نامهای هومن فخار مقدم و فاطمه مسجدی از اعضای کمپین یک میلیون امضا بازداشت شدند.

هم چنین سمیه فرید از فعالین حوزه زنان به دو سال حبس تعزیری محکوم شد.

بر اساس رای وحدت رویه دیوان عالی کشور حق طلاق زنان در صورت اثبات عدم تمکین از زن گرفته می‌شود.

اقلییت‌های قومی

در طی بهمن ماه دست کم ۳۵ تن از شهروندان و از اقلییت‌های قومی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و روانه بازداشتگاه‌ها شدند.

سه تن از شهروندان مرزنشین در طی مبارزه با قاچاق کالا و سوخت توسط نیروهای امنیتی به ضرب گلوله کشته شدند.

اعدام

در بهمن ماه و در ادامه موج اعدامهای بی‌مهابانه حکومتی دست کم ۴۷ نفر به اتهامهای قاچاق موارد مخدر، قتل و تجاوز و یا با اتهام سیاسی اعدام شدند.

جعفر کاظمی و محمد علی حاج آقایی به همراه زهرا بهرامی سه تن از زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین بودند که در طی این ماه تنها به دلیل ابراز عقیده اعدام شدند.

هم چنین دستگاه قضایی برای ۱۹ تن از شهروندان به اتهامهای مختلف که مجازات مرگ را در پی دارد حکم اعدام صادر کرده است.

سه تن از اعدام شدگان سیاسی به صورت مخفیانه و در محلهای دور دفن شدند.

برای دانلود گزارش تفصیلی اینجا را کلیک کنید

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.