رفتن به محتوای اصلی

زندان قرچک رنجی برای تمام فصول!
07.03.2015 - 11:20

گزارش شیوا گنجی، روزنامه نگار و فعال حقوق زنان از زندان قرچک

ساختمان زندان قرچک پیش تر مرغداری بوده و پس از آن تا اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۰ این مکان تبدیل به کمپ ترک اعتیاد شده است، از اردیبهشت سال ۱۳۹۰ انتقال زنان زندان رجائی شهر و اوین به قرچک شروع شد، در مجموع این زندان شامل ده سالن نگهداری زندانیان است، این زندان‌ به دو بخش تبدیل شده است: بخش اول اندرزگاه است که زیر نظر خود سازمان زندان ها اداره می شود و بخش دوم قسمت مشاوره است، قسمت اندرزگاه شامل چهار سالن است که بدترین سالن های زندان قرچک به شمار می روند!

سالن یک - سالن مجرمان مربوط به مواد مخدر با حبس های طویل المدت و سنگین که حکمشان از ۱۵ سال به بالا می باشد در آنجا نگهداری می شوند.

سالن دو - سالن مجرمان مربوط به مواد مخدر با حبس های کوتاه مدت و سبک است، زندانیان آن زیر ۱۵ سال حکم دارند. محبوسین این سالن به تازگی بازداشت و هنوز محکوم نشده اند و حکمی ندارند، این گروه از زندانیان در سالن دو بلاتکلیف هستند.

سالن سه - سالن ویژه محکومین با جرائم قتل، سرقت، خانه های فساد، رابطه نامشروع، جعل و کلاهبرداری است، زندانیان این سالن همگی محکوم شده و حکم دارند.

سالن چهار - به اصطلاح به سالن بلاتکلیف ها مشهور است، آن دسته از زندانیانی که حکم ندارند و بلاتکلیف هستند (به جز زندانیان مربوط به جرائم مواد مخدر) در این سالن نگهداری می شوند، سالن چهار بدترین سالن زندان است و سالن ویژه ورودی های جدید است، ۹۰ درصد زندانیانی که به این سالن وارد می شوند اعتیاد دارند. تعداد زندانیان این سالن نزدیک به ۲۶۰ تا ۲۷۰ نفر است ولی تعداد تخت های موجود در این سالن ۹۰ تخت است، بیشتر زندانیان این سالن کف خواب هستند! در سالن یک تا چهار برای سیگار کشیدن، خودزنی و خلاف های زندان ممانعتی وجود ندارد و زندانیان اجازه انجام این کارها را دارند! از سالن چهار به بعد سالن مشاوره است که با یک درب چوبی از هم جدا می شوند، سالن های مشاوره جزو سازمان های زندان ها است اما سالن زیر نظر محمد قالیباف اداره می شود.

سالن پنج - سالن زندانیان بلاتکلیف است اما تفاوت زیادی با سالن چهار دارد، از لحاظ بهداشت و تمیزی بسیار بهتر و از لحاظ گروه بندی زندانیان نیز با محبوسین سالن چهار بسیار متفاوت است، زندانیان این سالن نباید کارهای خلاف زندان داشته باشند، اجازه خودزنی ندارند، نباید سیگار بکشند، در نهایت زندانی در این سالن باید از فیلترهائی رد بشود تا بتواند وارد قسمت مشاوره بشود.

سالن شش و هفت - سالن محکومین قطعی است، زندانیانی که حکم های سبک دارند و مختلط هستند.

سالن هشت - بند مادران است که سی مادر زندانی در آن نگهداری می شوند، ده نفر از زندانیان این سالن هم اکنون باردار هستند! بیست کودک دو یا سه روزه تا سه ساله در این بند زندگی می کنند، به بچه های کوچک نیز هفته‌ ای یک تا دو بار شیربرنج می دهند و روزهای پنجشنبه به مادر و کودک نفری یک عدد شیرینی دانمارکی داده می شود، سالن هشت با یک درب آهنی جدا می شود،

دو سالن دیگر نیز در این زندان به نام مشاوره اصلی وجود دارند، یک سالن مربوط به زندانیانی است که محکوم به اعدام هستند و حکم اجرا دارند، بیشتر آنها به اتهام قتل زندانی و در دادگاه به قصاص محکوم شده اند و شامل شصت و سه نفر هستند، مسئولان زندان اگر بخواهند کسی را اذیت و یا از سایر زندانیان جدا کنند یا به هدف این که زندانی با کسی حرف نزند و یا به صورت مداوم تحت نظر باشد شخص را به این سالن انتقال می دهند، هر دو سالن یک هواخوری دارند، رابطه زندانیان اندرزگاه و سالن مشاوره اصلا خوب نیست!

سالن یک و دو، سه و چهار، پنج و شش یک هواخوری دارند، سالن هفت تنها سالنی است که خودش یک هواخوری مجزا دارد، سالن هشت نیز به دلیل وجود بچه ها مقداری مرتب تر از بقیه هواخوری های دیگر است، کف تمام سالن ها با موکت پوشیده شده و رنگ موکت ها بیشتر روح و روان را عذاب می دهد! در هر سالن چهارده اتاق وجود دارند، اتاق ها را با تخت ها از هم جدا می کنند، در هر اتاق دوازده نفر می توانند باشند، شامل چهار تخت سه طبقه ای است طوری که فضائی برای نشستن و غذا خوردن وجود ندارد! در این زندان آب لوله کشی وجود ندارد و با تانکر آب وارد می شود! آب را با کلر درصد بالا تصفیه می کنند که وقتی لباس با این آب شسته می شود رنگ لباس کاملا از بین می رود! آب شیرین وجود ندارد! اصولا در هر دو سالن یک دستگاه آب سردکن وجود دارد که در حقیقت محتوای مخزن آن همان آب شور هست ولی چون خیلی خنک می شود کمتر مزه شوری و تلخی آن احساس می شود، نود درصد زندانیان توان مالی برای خریدن آب‌ معدنی را ندارند و از همان آب شور زندان برای شرب استفاده می کنند!

آب گرم جهت استحمام در بیشتر مواقع وجود ندارد و باید زندانی با آب سرد سر و بدنش را شستشو دهد! برای حمام رفتن باید تعداد زندانیان به حد نصاب برسد و گرم کردن آب بستگی به پرسنل شیفت دارد، سالن یک تا هشت در مجموع هشت حمام دارد، سالن مشاوره با این که تعدادشان کم است و در مجموع هفتاد نفر هستند اما چهار حمام دارد، تمام سالن ها در مجموع دوازده سرویس بهداشتی دارند، سرویس ها از لحاظ نظافتی بسیار کثیف و غیر بهداشتی هستند و در آنها به هیچ عنوان نظافت رعایت نمی شود!

وضعیت تغذیه، برنامه غذائی و ساعت تقسیم غذا

شنبه - ماکارونی با سویا

یکشنبه - عدس پلو

دوشنبه - قیمه با لپه و سیب زمینی

سه شنبه - استانبولی (معروف به غذای شاهانه) که همیشه به اندازه کافی نیست و زندانی سیر نمی شود!

چهارشنبه - استانبولی

پنجشنبه - قرمه‌ سبزی (بدترین غذای هفته)

جمعه - قیمه (عدس پلو)

در برخی اوقات پیش آمده که سه ماه هر روز عدس پلو وعده های غذائی زندانیان بوده است، مسئولان هر بار اعلام می کنند به دلیل نبود بودجه فقط عدس پلو داده می شود، شب ها: سیب زمینی و تخم مرغ، عدس (گاهی پیش آمده در داخل آن سوسک دیده شده است!) پوره سیب زمینی، لوبیا و آش رشته (حبوبات نپخته و خام است!) لبنیات در زندان اصلاً وجود ندارد! صبح ها ساعت شش صبح از آشپزخانه بزرگ آب جوش می آورند، ظهرها از ساعت دوازده و نیم تا دو و نیم نهار پخش می شود، زمان پخش غذا شب ها از ساعت چهار و نیم شروع می شود و تا ساعت پنج و نیم تمام می شود، ساعت پنج تا شش مجددا آب جوش می آورند، ساعت بیست و دو خاموشی شب اعلام می شود البته با چراغ روشن! زندانی در زندان مجبور است غذاهای زندان را بخورد چون فروشگاه چیزی برای خوردن ندارد و تنها تن ماهی برای فروش دارد! گاهی پیش آمده است که تاریخ مصرف این تن ماهی ها گذشته و باعث مسمومیت شده است!

چاقو، قیچی و لیوان شیشه ای جزو موارد خلاف و ممنوع زندان محسوب می شود اما در کمال ناباوری همه این وسائل ممنوع در زندان یافت می شوند! در ورود به زندان باید قاشق و لیوان پلاستیکی از فروشگاه زندان تهیه شود ولی با شرایط بهداشتی زندان عملاً استفاده‌ از قاشق و لیوان پلاستیکی سخت است و برای زندانی چاره ای نیز وجود ندارد، چاقو و قیچی با قیمت دویست تا سیصد هزار تومان در داخل زندان خرید و فروش می شود! آوردن و تحویل لباس از طریق خانواده به شخص زندانی ممنوع می باشد! در این زندان انواع مواد مخدر به وفور یافت می شود مخصوصا سالن یک تا چهار که در آن مواد مخدر بیشتر به فروش می رسند! در زندان بیشتر زندانیان شیشه مصرف می کنند و پس از مصرف بی خوابی دارند، عصبی می شوند و گاهی درگیری فیزیکی بین زندانیان پیش می آید، نگهبان ها نسبت به وقوع دعوا، درگیری و مسائل اخلاقی در میان زندانیان بی تفاوت هستند و در آن دخالت نمی کنند! لوازم آرایش در داخل زندان ممنوع می باشند ولی به وفور می توان لوازم آرایش را بین زندانیان پیدا کرد!

زندانی در بدو ورود به زندان به شدت مورد بازرسی بدنی قرار می گیرد و به مدت چهار شب قرنطینه می شود، ملاقات حضوری به برخی از زندانیان داده می شود که پس از آن مجدداً مورد بازرسی بدنی قرار می گیرند، بیشتر زندانیان ارتباطشان با دنیای بیرون قطع شده و تمام دنیایشان در همان قسمت تخت خوابشان خلاصه شده است! بیماری های ایدز و هپاتیت در داخل زندان بیداد می کنند! بدترین سالن، سالن چهار است که سالن ویژه ورودی ها است و سالن یک مشاوره که سالن اجرائی هاست.

زندانی هائی که در سالن یک مشاوره در انتظار اجرای حکم هستند قرص مصرف می کنند و بیشتر طول روز را در خواب بوده و در ساعتی هم که بیدارند بی حال هستند، این سالن به سالن مرده ها مشهور است! قرص هائی که زندانیان مصرف می کنند از جمله داروهائی هستند که به سگ ها داده می شوند! بهداری زندان هیچ گونه رسیدگی به وضعیت زندانی نمی کند، زمانی که یک زندانی دچار مشکل می شود باید ثبت نام کند تا نوبتش برسد و دکتر وی را ویزیت کند! دکتر دندانپزشک سه ماه یک بار و دکتر چشم پزشک شش ماه یک بار به زندان مراجعه می کنند! هزینه درمان با زندانی بیمار است و زندانی باید با ثمین کارت خود مبلغ ویزیت و درمانش را پرداخت کند.

همه سالن ها تلویزیون دارند، ال – سی - دی ۲۱ اینچ در آنها نصب شده است اما به دلیل این که سالن بسیار شلوغ و پر سر و صداست صدای این دستگاه ها قابل شنیدن نیست! زندان قرچک زمستان هائی سرد و تابستان هائی گرم و سوزان دارد! زمان تماس تلفنی با خانواده ها ۵ یا ۱۰ دقیقه است! آرایشگاه زندان قرچک "گیسو" نام دارد، این آرایشگاه در واقع اتاقی شش متری با دیوارهای کرم رنگ، دو صندلی معمولی و دو آینه قدی است، زندانیان تنها در برابر این آینه ها است که می توانند به صورت تمام قد خود را ببینند، در آرایشگاه زندان قرچک اصلاح صورت، ابرو، کوتاهی مو و رنگ کردن (البته رنگ روشن اجازه ندارند) انجام می شوند، دستمزد برای کوتاه کردن مو از بیست تا صد هزار تومان است! نرخ پیرایش بستگی به مدل و اندازه مو دارد.

★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★

shivaganji-780

 

garchak-780

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تبریزی
http://www.melli.org/1393/12/15/%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D8%B4%DB%8C%D9%88%D8%A7-%DA%AF%D9%86%D8%AC%DB%8C%D8%8C-%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87%E2%80%8C%D9%86%DA%AF%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%81%D8%B9%D8%A7%D9%84/

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.