رفتن به محتوای اصلی

سرقت اب کارون سبب مرگ نخلستان های اروندرود( شط العرب) شده
25.12.2010 - 12:12

بارها نوشتیم که سرقت اب کارون از سرچشمه های ان با زدن کانالهایی با نام کورنگ 1 ،2 و 3 و همچنین سدهای مختلف بر رودخانه و سرقت ابهای ان به مناطق مرکزی ایران سبب کم ابی تا بیش از 70% از ابهای رودخانه کارون شده، این سیاست ضد مردمی و نژاد پرستانه باعث شده که سطح اب شط العرب کم شود و ابهای شور خلیج وارد ان شود، و باعث مرگ تدریجی نخیل واقع شده در ساحل و در عمق زمین های اطراف ان شود و کشاورزی منطقه ایی که هزاران سال به اب شیرین و تلخ شط العرب و کارون به بقای خود ادامه داده است و با فرهنگ و روح مردم عرب اقلیم عرب عربستان خو گرفته، رو به نابودی رود.

سرقت ابهای کارون(کرخه که ار مدتها قبل تقریبا خشک شد)حتی از دید مسئولین محیط زیست و نماینده اقلیم اقای مطوری در مجلس پنهان نماند و سر به شکایت برد.

روزنامه مردمسالاري: استاندار اهواز( خوزستان) گفت: در صورت ادامه بي توجهي به تالاب هاي(حورها) خوزستان اين تالاب ها از عرصه وجودي حدف مي شوند که اين موضوع مضرات فراواني براي استان به همراه دارد. به گزارش مهر، سيد محمدجعفر حجازي

کار گروه تالاب هاي استان از تصويب کليات برنامه مديريت جامع تالاب(حور) فلاحیه (شادگان)، خبر داد و افزود: دستگاه هاي عضو کارگروه تالابها از جمله منابع طبيعي، سازمان آب و برق، شيلات و مرکز تحقيقات شيلات استان ظرف هفته آينده نظرات خود را به صورت کتبي به محيط زيست استانداری به عنوان دبيرخانه کارگروه اعلام کنند. حجازي در پاسخ به کساني که از طرح هاي انتقال آب از

سرشاخه رودخانه هاي استان حمايت مي کنند(دولت احمدی نژاد و فرمانده هان سپاه) و بدون درک ارزش تالابها معتقدند آب رودخانه هاي استان در گودال جمع(کدام گودال) و تبخير شده، به هدر مي رود، اظهار داشت: سرسبز کردن يک کوير(استانهای کرمان و اصفهان) به قيمت تبديل شدن يک آبادي(استان اهواز) به کوير هنر نيست.

این اواخر حتی انتقادات سرقت ابهای کارون و روانه شدن فاضلابهای منازل و صنایع نیشکر که به مرگ انواع ماهی و الودگی وحشتناک رودخانه انجامیده،در سایت سبز پرس که درباره محیط زیست و مهار بیابانها فعالیت دارد، امد و سبب فیلتر شدن ان از طرف دولت احمدی نژاد شد، وبلاگ سبز پرس که مسئولیت ان با اقای محمد درویش است، در مورد پروژه پارک ابی در شهر قم که روی سرقت ابهای اقلیم اهواز(عربستان) سرمایه گذاری کرده است، نوشت.

محمد درویش از مسئولان استان قم خواسته بود: «وقتی آب سرشاخه های دز به استان تان رسید، لطفاً آن آب گرانبها را که به قیمت خیز معکوس(برگشت اب) آب در خلیج و نابودی نخلستان های شط العرب به دست آمده است، برای ساخت بزرگترین دریاچه مصنوعی مصرف نکنید! ممنون..»

محمد درویش، عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع است که از فروردین ۱۹۸۴ وبلاگ مهار بیابان زایی را ایجاد کرده و از آن زمان تا کنون به صورت مرتب، روزانه چند مطلب درباره محیط زیست ایران، اتفاقات ناخوشایند این حوزه، نظرات کارشناسان و فعالیت‌های فعالان محیط زیست را در این وبلاگ قرار می‌دهد.

حال با این وضعیت اسفناک که رژیم در صدد نابودی محیط اکولوژی و کشاورزی منطقه عربستان ایران است، مردم به کجا شکایت ببرند، وقتی که اعتراضات مسالمت امیز انان با نام نامی محارب و جاسوس سرکوب میشوند، اقلیمی که نظام ایران به ان نگاه امنیتی دارد و تنها اکتفا به سرقت نفت و گاز ان نکرد، و حالا نوبت نابودی رودخانه های ان است، پروژهایی که بیش از 10 سال پیش کلید خورد.

23 دسامبر 2010

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.