رفتن به محتوای اصلی

فضای مذاکرات اتمی در لوزان بار ديگر بدبينانه شد
18.03.2015 - 23:17

این شبکه در باره آخرین نتایج مذاکرات هسته ای گفت: بر خلاف فضای مثبت مذاکرات سه روز گذشته، فضای نشست های صبح امروز بین دو هیئت ایرانی و آمریکایی متشنج بود. بدون شک این تنش مربوط به پیشرفت نکردن در مسئله تعیین سازوکار لغو تحریمهاست. دو طرف بر موضع خود تاکید دارند.

جمهوری اسلامی خواهان لغو فوری تحریمها پس از امضای توافقنامه نهایی یا دستکم تعیین جدول زمانی کوتاه و مشخصی در این باره است. اطلاعات ما نشان می دهد تهران برای موافقت با حداکثر مهلت شش ماهه درباره لغو تحریمها آمادگی دارد. اما طرف آمریکایی اصرار دارد نباید هیچ زمانی برای لغو تحریمها تعیین شود و لغو آنها مشروط به اطمینان یافتن از پایبندی حکومت ایران به توافقنامه نهایی است.

از نظر آمریکا و اروپا، حکومت ایران همچنین باید پروتکل الحاقی پیمان منع اشاعه سلاح های هسته ای (بازرسی های سرزده از تاسیسات اتمی) را هم بپذیرد تا صلح آمیز بودن برنامه هسته ایش تضمین شود.

گزارشگر این شبکه افزود: اگر در چند روز آینده اختلاف بر سر سازوکار لغو تحریمها حل نشود، شاهد فروپاشی مذاکرات خواهیم بود.

احتمال رسیدن به توافق در لوزان سوییس کم است

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه رژیم ایران امروز اعلام کرد احتمال رسیدن به توافق در لوزان سوییس کم است.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه رژیم ایران نیز گفت تا زمانی که طرف های مذاکره بر سر همه موضوعات به توافق نرسند، توافق هسته ای به دست نخواهد آمد.

مرضیه افخم در پاسخ به این پرسش که آیا در روزهای آینده توافقی حاصل خواهد شد گفت: این مذاکرات بسیار پیچیده است و در مرحله مهمی قرار دارد.

پیش بینی کاخ سفید

سخنگوی کاخ سفید گفته بود: برای باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بخت رسیدن به توافق درباره پرونده هسته ای رژیم ایران 50 - 50 است.

جاش ارنست، در پاسخ به سئوالی درباره اظهارات یک مقام رژیم ایران (صالحی) مبنی بر اینکه دو طرف درباره 90 درصد مسائل فنی به توافق رسیده اند، گفت: برای ما این احتمال همچنان 50 به 50 است.

سخنگوی کاخ سفید در ادامه گفت شانس توافق هسته ای تغییر نکرده چرا که رژیم ایران باید اجازه بازرسی‌های سرزده از برنامه هسته‌ایش را بدهد.

وی تاکید کرد برای اینکه این مذاکرات به نتیجه برسد، مقامات رژیم ایران از جمله کسانی که بر سر میز مذاکراه حاضر نیستند باید این توافقنامه را امضا کنند.

وی افزود: حقیقت این است که پیش بینی دقیق نتیجه مذاکرات دشوار است و این یک موضوع ناشناخته در مذاکرات به حساب می آید.

به گفته سخنگوی کاخ سفید، رژیم ایران باید تعهدات بسیار ویژه و بسیار دشواری را برای پاسخگویی به نگرانی های جامعه بین المللی درباره برنامه هسته ای خود به عهده بگیرد و همچنین بازرسی های فوق العاده وسیع را بپذیرد.

وی همچنین گفت توافق هسته‌ای با رژیم ایران تنها در صورتی که این رژیم اجازه این بازرسی‌ها را بدهد محقق خواهد شد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

سمانه گرمرودی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.