رفتن به محتوای اصلی

عرب ها و عید نوروز در ایران
22.03.2015 - 01:49
 
برخی از دوستان سال نو شمسی را به من تبریک می گویند با تشکر از این دوستان و با شادباش این مناسبت به همه مللی که آن را جشن می گیرند باید به اطلاع دوستان برسانم که عید نوروز گرچه در بهترین وقت سال و هنگام آغاز رویش طبیعت قرار دارد اما عید ملی ملت عرب در ایران نیست. این به معنای آن است که از نظر تاریخی، فرهنگی و آداب و رسوم، این عید جایی در میان عیدها و جشن های ملی و مذهبی مردم عرب در ایران ندارد. در دهه های اخیر که اختلاط میان ملل ایران فزون تر و فرهنگ مسلط از طریق رسانه های دیداری و شنیداری بیشتر شد، معدودی از خانواده های عرب در اقلیم عربستان ایران (خوزستان) نیز برای خوشایند کودکان خود یا احترام به دوستان فارس شان اهتمامی در این زمینه نشان می دهند اما اکثریت مردم عرب این گونه نیستند. در واقع عید فطر مهمترین و اساسی ترین عید ملی و مذهبی ملت عرب در ایران است که با شکوه هر چه تمامتر برگزار می شود . ضمنا همواره چندین ملیون عرب در جنوب و جنوب غرب ایران نسبت به  تنها یک روز تعطیلی عید ملی - مذهبی شان ابراز نارضایتی کرده اند. از همه اینها بی پایه تر کسانی هستند که برگزاری شب یلدا، چهارشنبه سوری و عید نوروز را نشانه "روح ایرانی" واساس "ملت ایران" به شمار می آورند یا طی نود سال گذشته کوشیده اند با نوعی توتالیتاریزم آن را بر همه مردمان ابران تعمیم و تحمیل کنند. این تعریف کاملا اشتباه است زیرا اگر اینها اساس "ملت ایران" باشند، مردم عرب جنوب و جنوب غرب ایران جایی در این بین ندارند، چون این مناسبت ها جزو فرهنگشان نیست. بنابراین باید به دنبال تعریف مدرن وجدید و دموکراتیکی از جامعه ایران باشیم که براساس برابری همه ملیت های ایران باشد. باید بگویم، من تا زمانی که برای تحصیلات دانشگاهی به تهران آمدم سفره هفت سین ندیده بودم. ضمنا اگر مراسم چهارشنبه سوری در برخی مناطق اهواز  انجام می گیرد از آن اقلیت غیر عرب در این محله هاست که می دانیم سلطه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی استان اساسا در دست آنان است، وگرنه تا قبل از سال 1925 وسقوط آخرین حاکم عرب این اقلیم، شما شاهد چنین مراسمی نبودید. یعنی اگر تاریخنگاران و سفرنامه نویسان فرنگی و ایرانی از برگزاری چنین مراسمی در بروجرد یا خرم آباد یاد کرده اند هیچ سخنی در باره مراسم برگزاری عید نوروز یا چهارشنبه سوری در محمره (خرمشهر کنونی)، اهواز،حویزه، عبادان، فلاحیه (شادگان کنونی)، خلفیه (رامشیر کنونی)، شوش و دیگر شهرها و روستاهای عربستان آن روز نکرده اند. با توجه به ضعف جامعه شناسی ملل ایران، طرح این بحث به قصد شناخت بیشتر یکی از این ملل انجام می گیرد، چون براین باورم که بسیاراند کسانی که از این مسایل بی اطلاع وناآگاه اند.  

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یوسف عزیزی بنی طرف

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.