رفتن به محتوای اصلی

آیا جنگ سعودي هاعليه مردم يمن ،جنایتکارانه و تجاوزكارانه نیست؟
ایا سعودی ها و حکومت اسلامی هر دو متجاوز اند؟
29.03.2015 - 09:13

 ایران را تحریک کردند که از انان حمایت نمایند .بهر حال هر دو کشور عربستان و ایران در امور داخلی یمن دخالت کرده اند ولی این کجا و ان کجا؟ اما سئوالاتی می ماند که : ایا ایران در ست در حساس ترین زمان مذاکرات هسته ای به دام توطئه مشترک عربستان و اسرائیل نیفتاد؟ ویا اینکه شدت و حدت جنگ داخلی موجب اقدام تجاوز کارانه عربستان و متحدانش در امور داخلی یمن شد؟بعبارت دیگر اسرائیل وعربستان جهت بر هم زدن مذاکرات هسته ای ابتدا دست خوثی ها را باز گذاشتند که بسوی عدن حرکت نمایند و سپس یمن را مورد بمباران هوایی قرار دهند و بگونه تحریک آمیز پای ایران را از مذاکرات هسته ای بریده وبه جنگ یمن کشیده شوند و سرانجام اسرائیل به کمک عربستان تاسیسات اتمی ایران را نابود نماید و یا که نه ؛ سیر حوادث یمن به اینجا کشیده شده است و سئوال دوم این است که نقش و سیاست نظامی سعودی ها پس از یمن چیست؟ 

 

 Missing media item.

کیانوش توکلی 

بمباران يكصد جنگده سعودي، عليه مردم يمن أشكارا غير قانوني ، تجاوزكارانه ومحكوم است، سعودي ها حتي يك تيرعليه داعش شليك نكرده اند ،اين ها ،همه را با پول خريده اند.جنگ داخلي در يمن ،ریشه داخلی دارد.

اقبال اقبالی 

رژیم سعودی و حکومت اسلامی هر دو متجاوز اند! از زمانی که حکومت اسلامی سازماندهی گروههای شیعه را در دستور کار قرار داد، مسئله داخلی یمن به جنگ شیعه و سنی سقوط کرد و منطقه ای شد.
وظیفه نیروهای مترقی هر کشور، برگرداندن سلاح ها علیه رژیم خودی می باشد و نه تبدیل شدن به آلت دست حاکمان و رفتن در قتلگاه هائی که آنها تدارک می بینند. نیروهای دو سوی جنگ یمن (آخوندهای ایران و عربستان) هیکدام حقانیت ندارند و سیاست درست، محکوم کردن هر دو می باشد!

Missing media item.

 آ.ائلیار

این شتر ممکن است دم در ایران هم بخوابد:
(سیاست غرب در خاورمیانه: «جنگ داخلی -دخالت خارجی»:
یک جامعه وقتی به علت عقب ماندگی نتواند مشکلات خود را «مسالمت آمیز» حل کند، دخالت «نیروهای خارجی» آغاز میشود. و کشور به ویرانه تبدیل میگردد.مثل لیبی و سوریه و غیره . و اکنون نوبت یمن است. هیچ بعید نیست که فردا یا در فرداها نوبت ایران باشد. چرا که ایران هم یک کشور و جامعه ی جهان سومی ست با جریانهای سیاسی بیشتر عقب مانده. که در شرایط عدم اتوریته اختلافات میتواند «شکل جنگ داخلی» بخود بگیرد. اکنون این جنگ در «کامنتها» جریان دارد و نشان میدهند که سطح درک مسایل خیلی پایین است. امید است جامعه ی ما مسایل خود را مانند چک و لاواکی ها حل کند نه مثل یوگسلاوی.
اما باید بهوش بود که عدم مسالمت زمینه را برای دخالت بیگانگان فراهم میکند.

مهم این است که زمینه ی دخالت خارجی را نباید فراهم کرد . که در غیر این صورت دریای خون و تلی از خاکستر تحویلت خواهند داد.
در چنین شرایطی «کسی را محکوم کنی یا نکنی، کسی صلح بخواهد یا جنگ؛ قاتل باشد یا مقتول» مشکلی را حل نمی کند. درست گفته اند «علاج واقعه را باید پیش از وقع جست». وقتی خون و کشتار شروع شد دیگر توان توقف اش ممکن نیست. تا اینکه همه چیز و کس را نابود کند.

غولهای جهانی بر زمینه ی مناسب «عقب ماندگی» و خشونت موجود در جوامعی مثل افغانستان-عراق- لیبی-سوریه-یوگسلاوی -اوکرایین دخالت سیاسی- نظامی خود را سازمان دادند و مشکلات را به جنگ داخلی و تلهای خاکستر و رودهای خون تبدیل نمودند. 
این تجربه ها برای جامعه ی ایران آموزنده است.

حکومت ایران اکنون یکی از نیروهای خارجی ست که درفلسطین و سوریه-عراق-یمن دخالت میکند. از سوی دیگر صف مخالف نیز قد علم کرده است و دارد خاکستر به مردم تحویل میدهد.
در حقیقت جبهه ی خلیج و امریکا و اروپا- و روسیه و چین در مقابل هم صف کشیده اند.
هدف هر دو طرف کسب «قدرت و منافع» است. و نابود شدگان مردم فقیر و کودکان بدبخت.

احتمال اینکه این صف بندیها فردا پیرامون ایران هم پدید آید زیاد است. 

اگر مشکل هسته ای و تحریمها حل نشود احتمال اینکه دخالتهای ایران در کشورهای خارجی و تضاد با عربستان و غیره زمینه ای شود برای کوبیدن ایران از سوی صف مخالف- به ویژه که جنبش داخلی هم اوج بگیرد- بعید نیست.این موقعیت زمینه ی مساعدی میتواند فراهم کند برای نفی حکومت ایران و احتمالا تجزیه ی کشور. و ایجاد جنگ داخلی. و تبدیل ایران- از این راه- به سوریه. با هدایت و سازماندهی غولهای جهانی. در چنین شرایطی ما با صف بندیهای چین و روسیه- از یک طرف و از سوی دیگر امریکا و خلیج و اروپا رو برو خواهیم شد. 

نیروهای دموکرات و تغییر طلب ایران لازم است آمادگی قبلی برای مواجه با جنین شرایطی را داشته باشند. 
و سیاست مسالمت در حل مسایل داخلی-بین مردمان ایران و عدم دخالت نیروی خارجی را پیش ببرند. 
غرب در خاورمیانه از سیاست «جنگ داخلی -دخالت خارجی»پیروی میکند.

درست است که وضع بخشی از روشنفکران و سازمانهای سیاسی از زاویه ی پای بندی به سیاست و اخلاق و برخورد دموکراتیک نومید کننده است ولی این قسمتی از واقعیت موجود جامعه ی ماست. بخش دیگر چنین نیست به و یژه در داخل که حکومت را 36 سال است از نزدیک تجربه میکند و تاتوانسته از « آخوند گرایی سکولار و مذهبی» و ارزشها و رفتار هایش خود را رها کرده و به ارزشهای دموکراتیک توجه میکند.
من مطمئن هستم تشکلهای مدنی و سیاسی که در فضای باز سیاسی خود را نشان خواهند داد- تشکلهای صنفی زحمتکشان جامعه، فرهنگی ها، دانشجویان و زنان و غیره آن کیفیت دموکراتیک را خواهند داشت که امید ایجاد کنند و نوید بهار جامعه را بدهند. 
نباید کل جامعه را با روشنفکران و جریانهای سیاسی قدیمی یکی گرفت. 
در فضای باز نیروی جوان و دموکرات به این عقب ماندگان خواهند خندید.
جامعه ایران گرچه جهان سومی ست. گرچه روشنفکران عقب مانده

دارد ولی نیروی جوان دموکرات در همه ی بخشهای خود کم ندارد. 
در میان اندکی نومیدی بسیار امیدها هست. اکثریت جامعه ی جوان ایران امید انگیز است و با بخش عقب مانده فاصله ی بسیار دارد.
چند مقاله نویس و کامنت نویس و سایت کل جامعه ایران نیست.
درست است که باید این بخش یاس انگیز را نقد کرد ولی نباید کل جامعه را با آنها عوضی گرفت و نومید شد.

Missing media item.

کیانوش توکلی 

دخالت در أمور داخلي كشور هاي ديگر ،مبدل به جوك بي مزه اي شد ،يادش بخير بوش پسر از ان سر دنيا أمده بود، عراق رابا خاك يكسان كرده بودو صدام را بر داشت و دولتي متحد خود را در عراق بر سر كار أورد ، همين كه جمهوري أسلامي خواست در مسايل عراق دخالت كند، مورد اعتراض أمريكا قرار گرفت كه ايران در أمور داخلي عراق دخالت مي كند!!!!!!، عربستان با يك چك ١٢ ميلياردي به جنرال السيسي ، دولت منتخب مصررا سر نگون ساخت، تركيه بشدت به عربستان اعتراض كرد، حالا ،عربستان سه شب و روز است مردم يمن را بمباران مي كند، اردوغان ايران را به دخالت در أمور ديگران متهم مي كند، خودش يادش رفته بود كه در مسايل سوريه دخالت كرده بود ،،،،،،پس دخالت در أمور داخلي ديگر كشور ها به يك امر عادي در جهان گلوبال مبدل شده است، مهم نتيجه و چگونگی دخالت است و گرنه امروز همه در مسایل همدیگر دخالت می کنند.

روسيه كريمه را پس گرفت و به جداي خواهان روس كمك كرده است،غرب ، با تحريم روسيه را به خاك سياه كشانده است ولي عربستان روز روشن اين چنين بي شرمانه در يمن دخالت نظامی مي كندولي اردوغان تنها ايران را محكوم مي كند، اين دو مين اشتباه اردوغان است أولي ً: كوباني جلوي چشمان جهانيان عليه داعش در مبارزه مرگ و زندگي بود ولي تركيه عملا در كنار داعش قرار گرفت و حاضر نمي شد كه كمك به كرد هاي كوباني برسد ،،تركيه مدرن و سكولار - دمكرات در كنار ارتجاعي ترين حكومت هاي جهان كه سني مذهب است ،قرار گرفته است و اين از چشمان مليون ها ترك اذربايجاني شيعه مذهب دور نمي ماند...

وجدان آگاه

جناب توکلی عزیز و گرامی‌، میفرمایید حمایت ترکیه از سنی‌های منطقه از چشمان ترک‌های شیعه ایران دور نخواهد ماند، ترک‌های شیعه روزی که رژیم فارس ایران، از ارمنستان در جنگ با همان آزربایجان شیعه حمایت کرد، حساب دستشان آامد، رژیم فارس ایران، در جنگ ارمنستان با آزربایجان، دست کم می‌توانست بی‌ طرف بماند ولی‌ از ارمنستان حمایت کرد. در جریان زلزله نیز، رژیم فارس ایران، گروه‌های امدادی از ترکیه و همان آزربایجان شیعه را به ایران راه نداد ولی‌ آب سرطان زای ارمنستان را در آزربایجان جنوبی پخش کرد. 

کیانوش توکلی 

دوستان گرامی / لطفا بیایئم در این مسئله مشخص (یمن) به صحرای کربلا نزنیم ، به اقدام مشخص عربستان و متحدان اش در اقدام تجاوز کارانه در بمباران یمن و پی امد های ان تمرکز کنیم و حرف در دهان کسی نگذاریم. و بگذاریم هر کدامان آزادنه نظر خود را بدون کم و کاست و بدون ترس از هم اشکارا بیان کنیم .شخصا سر رشته و تخصصی در مورد یمن ندارم و به تحلیل گران ایرانی و عرب هم اعتمادی نیست. اما در چند هفته اخیر، نظر کار شناسان غربی در مورد یمن را مطالعه کرده ام . حاصل جمع بند این نظرات چنین است : 1- اختلافات و جنگ داخلی در یمن عمدتا ریشه های داخلی دارد2_ هر دو کشور عربستان و ایران سعی کرده اند که بسود منافع خود اقدام نمایند.3_ اقدام عربستان و متحدانش ؛ آشکار ترین شکل دخالت در امور داخلی کشور دیگر است و هدف این اقدامات روی کار آوردن گروه کوچکی بر سرقدرت در یمن است که منافع عربستان را

را تامین نماید در حالی که چهل درصد یمنی ها شیعه مذهب اند4_ کشورهای خلیج حامی بخشی از سنی های یمنی هستند در حالی که شیعان خوثی حامی بجز ایران در منطقه ندارند و این خوثی ها بودند که ایران را تحریک کردند که از انان حمایت نمایند .بهر حال هر دو کشور عربستان و ایران در امور داخلی یمن دخالت کرده اند ولی این کجا و ان کجا؟ اما سئوالاتی می ماند که : ایا ایران در ست در حساس ترین زمان مذاکرات هسته ای به دام توطئه مشترک عربستان و اسرائیل نیفتاد؟ ویا اینکه شدت و حدت جنگ داخلی موجب اقدام تجاوز کارانه عربستان و متحدانش در امور داخلی یمن شد؟(مناطق بمباران شده نشان می دهد که نقشه حمله نظامی به یمن از قبل گرفته شده بود) بعبارت دیگر اسرائیل وعربستان جهت بر هم زدن مذاکرات هسته ای ابتدا دست خوثی ها را باز گذاشتند که بسوی عدن حرکت نمایند و سپس یمن را مورد بمباران هوایی قرار دهند و بگونه تحریک آمیز پای ایران را از مذاکرات هسته ای بریده وبه جنگ یمن کشیده شوند و سرانجام اسرائیل به کمک عربستان تاسیسات اتمی ایران را نابود نماید و یا که نه ؛ سیر حوادث یمن به اینجا کشیده شده است و سئوال دوم این است که نقش و سیاست نظامی سعودی ها پس از یمن چیست؟ (بودجه نظامی عربستان 500 میلیارد است در حالی که بودجه نظامی ایران یک میلیارد دلار محاسبه شده است) ایا امریکا منطقه را برای یک تازی عربستان باز گذاشته است ؟ ویا این کشور در جهت توازان قوا بین سنی ها و شیعیان منطقه است؟ واقعیت این است که ملیت 90 در صدد از تروریست هایی که علیه غرب و امریکا در ده سال گذشته اقدام کرده است، کشور های عرب سنی بود . حتی یک شیعه ویا ایرانی در بین آنان نبوده است و بنظر می رسد که غربی ها متوجه شده اند اسلام سلفی پایه فکری تروریستهای تند رو اسلامی است و سعودی ها پشتیبان چنین اسلام سلفی می باشند.

بی نام

آقای توکلی , اگر این کامنت شمارا نمودار تفکرات شما بدانیم, الزاما نتیجه میگیریم: شما طرفدار بشار اسد در سوریه هستید که واقعا باعث نابودی سوریه شده, زیرا: اگر از همان اوایل گردن به نیمه دموکراتی کردن سوریه رضایت میداد, کار به اینجا نمیکشید که به حرف ملتش نه ولی به حرف آخوندهای ایران بلی گفت. مضافا شما طرفدار مرسی در مصر هستیید که کپی جمهوری اسلامی در مصر بود. من نمیدانم شخصی چون شما چگونه نوع حکومت مرسی دینی را به حکومت سکولار السیسی ترجیه میدهید؟ به نظر شما حکومتی که حوثیها در یمن میخواهند تشکیل دهند و صد درصد NC مشابه حکومت ملا ها در ایران خواهد شد, از حکومت قبلی یمن بهتر خواهد شد؟

کیانوش توکلی 

کامنت گذاری که نخواست نامش را بنویسد از اینجانب سئوال کرد:1- «ایاشما طرفدار بشار اسد در سوریه هستید ؟»2_«آیا شما طرفدار مرسی در مصر هستیید که کپی جمهوری اسلامی در مصر بود..چگونه نوع حکومت مرسی دینی را به حکومت سکولار السیسی ترجیه میدهید؟ .؟» صفحات ایران گلوبال و همچنین کامنت ها و نوشته هایم درارشیو سایت موجودند که اینجانب از بهار عربی که از تونس آغاز شد، مصر و سوریه را در نوردید، قاطعانه از مخالفین بشار اسد دفاع کرده بودم تا جایی که یک روز ویدئویی بدستم رسید که نشان می داد که مخالفین سوری جلوی چند تریلی راگرفته بودند و سپس از آنان خواستند که نماز بخوانند تا متوجه شوند که راننده ها، کدامشان شیعه ویا سنی هستند و سپس راننده های زحمت کش سوری را که شیعه مذهب بودند را به رگبار بستند ویدئودوم نشان می داد که یکی از جنگجویان مخالف بشار اسد

 قلب سرباز را شکافت وان را جلوی دوربین خورد؛از ان تاریخ ،حالم از هر چه مخالف بشار اسد است ،بهم خورد. آری اسد سکولار و تحصیل کرده می توانست پس از پدر دست به اصلاحات سیاسی بزند ولی با این وجود، جو سوریه و منطقه بشدت تحت تاثیر اسلام سلفی و اخوانی قرار داشت و هر زمان که اسد کنار می کشید، هیج امیدی نبود که سکولار دمکرات ها در سوریه به قدرت می رسیدند. حالا که نگاه می کنم که پس از برکناری شاه ایران، صدام حسین و قذافی سکولار و سوریه چه بر سر منطقه امده است ؟ ایا بهتر نبود که غربی ها و امریکایی ها بجای حمله نظامی بشکل تحریم و فشار های سیاسی ، سکولار های مستبد را بر سرغقل می اوردند و انان را به پیش گرفتن رویه ای اصلاح طلبانه تشویق می کردند؟ . مگر سیاست غربی ها نسبت به عربستان سعودی ؛کشوری که نیمی از جمعیت ان یعنی زنان فاقد هویت اند و بطور مثال آنان از حق رانندگی محرومند ولی غربی ها سالهاست که دندان روی جیگر گذاشته اند که اتوموبیل های بدون راننده مشکل رانندگی زنان را حل نمایند ولی چرا به اسد ، صدام ، قذافی فرصت اصلاحات نداند ؟ صدام را به دلیل وجود سلاح های کشتار جمعی سرنگون کردند ، قذافی و اسد را به دلیل دیکتاتوری مورد حمله قرار دادند .نتیجه ویرانی لیبی ؛ عراق و سوریه ..میلیونها نفر کشته ، معلول و آواره شده اند و زیرساختار های این سه کشور نابود شده اند ودر منطقه کشورهای بدون دولت در حال گسترش است . واقعیت این است که این سه کشور در مدار کشورهای گوش به فرمان غرب نبودند و نسبت به اشغال اراضی فلسطینی و عربی توسط اسرائیل موضع سختی داشتند و هیمن موضوع دلیل دشمنی غربی ها با انان بود وگرنه چه چیزی می توانست سیاست یک بام و دو هوای غربی را در خاورمیانه را توجیه نماید.. اما در مورد پرسش دوم :««شما طرفدار مرسی در مصر هستیید که کپی جمهوری اسلامی در مصر بود..چگونه نوع حکومت مرسی دینی را به حکومت سکولار السیسی ترجیه میدهید؟ .؟» متاسفانه اکثر سکولار _ دمکراتهای ایرانی چشم بسته از جنرال جنایتکار مصر بعنوان یک سکولار حمایت کرده اند .امریکا و برخی از کشور های غربی در همان زمان کودتای السیسی را محکوم کرد، امریکا کمک نظامی خود به مصر را کاهش داد. ترکیه و قطر از سعودی ها بخاطر سرنگونی اخوانی ها رنجیدند و اختلافات ما بین انان شدت گرفت و تا قطع رابطه سیاسی پیش رفت تا اینکه سر دشمنی با شیعه های خوثی و اقدامات ایران مجدا بهم رسیدند. اینجانب در همان زمان نوشتم که دولت مرسی ، دولتی متخب مردم مصر بود در این انتخابات زیر نظارت مجامع بین الملی و بطور کاملا ازاد برگزار شد و نیمی از رای دهندگان به مرسی رای دادند . اما السیسی با تقلب و بدون رقیب در انتخابات فرمایشی پیروز انتخاب شد. درست یک روز پس از کودتا ، چک 12 میلیاردی سعودی ها را دریافت کرد .اقدام تا کنونی او نشان می دهد که او دیکتاتورجنایتکاری بیش نیست . دیدگاه پرسش کنند، همچون دیدگاه شناخته شده ای است که فکر می کند که اسلام سیاسی اردوغان ، اخوانی ها ، قطری ها ، سعودی ها ، خمینی ، بارزگان ، رجوی ، خاتمی ، موسوی ، کروبی و ..با داعش فرقی ندارند واستراژی انان نا بودی هر گونه اسلام سیاسی است و هر سکولار جنایتکاری بهتر ازاسلام سیاسی این اقایان است .در حالی اخوانی های مصر به ترکیه و قطر نزدیک بودند ، با امریکایی ها و غرب مناسبات حسنه ای داشتند و قرار داد های صلح ما بین حسنی مبارک با اسرائیل مورد پذیرش دولت محمد مرسی بود. میزان دمکراسی زمان دولت مرسی بسیار فراگیر بود در حالی که در دولت جنرال السیسی ، حتی از ازادی های زمان حسنی مبارک هم خبری نیست ، جامعه مصر دو شقه شده است و جنرال سیسی مشروعیت خود را بطورکامل از دست می دهد. بنابراین شما و دیگر سکولار _ دمکراتهای ایران در بی خبری از او.ضاع مصر قرار دارید.

وجدان آگاه

جناب توکلی عزیز و گرامی‌ در کامنت آخرشان می‌‌فرمایند اکثر کسانی‌ که با آمریکا سر جنگ دارند سنی‌ها هستند، این طرز تفکر مشکل کلان دیگری را از دیدها پنها نگاه میدارد و آن این است که ( هیچ دولت سنی نه تنها خواهان خروج غرب از منطقه نیست بلکه پایگاه‌های آمریکا در کشور‌های سنی قرار دارند. همچنین اکثر سربازان امریکائی در عراق، توسط تروریست‌های المهدی، بدر و سایرین کشته شدند که سلاح‌هایشان توسط دولت ایران تهیه شده بود، نزدیکی‌ چپ‌ها و کمونیست‌ها به دولت‌های شیعه از همین واقعیت نشأت می‌گیرد، درست به همین دلیل نیز، کشور‌ها با اکثریت شیعه، در پیشرفت اقتصادی، از کشور‌های سنی عقب میمانند. این واقعیت را نیز تا حالا هیچ جامعه شناس روستای فارسی‌ به شما‌ها نگفته بود. ( البته جمهوری آزربایجان به دلیل ساختار سکولار از این قاعده استثنأ است.)پ

کیانوش توکلی 

وجدان آگاه گرامی / شما درست می گوئید که دولت های سنی مذهب اکثرا روابط خوبی با کشورهای غربی وبطور مشخص با امریکا دارند و همین سیاست درست موجب پیشرفت های چشمگیر این کشور ها شده است بطور مشخص قطر 250 هزار نفری در عرصه بین الملی و منطقه ای از ایران 75 میلیونی ثایر گذار تر می باشد. همین طوردولت های عربستان ، ترکیه ، مصرو ...از سوی دیگر بر کسی پوشیده نیست القاعده ، بوکی حرام ، طالبان ، داعش و...تماما سنی مذهب و تابعیت دولت هایی را دارند که دولت هایشان متحدان دیرینه و نزدیک غربند در حالی که عموم مردم در ایران از ترک ، کرد ،فارس ، گیلک ، مازندرانی و... خواهان دوستی با غرب و بطور مشخص امریکا هستند و شب و روز دارند دعا می کنند که مذاکرات هسته ای به نتیجه برسد تا انان بتوانند همچو ن دیگر مردمان جهان گلوبال از پیشرفت و توسعه سهم گیرند.

اگر بر فرض همین امروز انتخابات آزادی در عربستان و ایران صورت گیرد ؛ داعش برنده انتخابات ازاد در عربستان و سکولار ها برنده انتخابات در ایران خواهند بود برای اینکه مذهبی و اسلامی ها در ایران بسیار گند زده اند .بنابراین منظور من دولت های سنی نبود، بلکه شهروندان عرب (که در فضای اسلام وهابی و سلفی تربیت شده اند) مد نظر بود. یک نکته بسیار مهم در اینجا باید توضیح بدهم که جمهوری اسلامی پس از سالها شعار مسخره « مرگ بر امریکا» متوجه شده است این شعار در واقع «مرگ جمهوری اسلامی» را فراهم کرده است و اکنون بدنبال رابطه حسنه با امریکا ست و برنامه دولت روحانی دقیقا همان سیاست دولت های ترکیه ؛ عربستان و قطر می باشد. به همین دلیل کشورهای سنی مذهب بسیار نگران عادی شدن رابطه ایران با دنیای غرب است . آنان بخوبی می دانند که ایران شیعه مذهب نباید در روند گلوبال توسعه و پیشرفت سهم گیرد. امریکا .و غرب بدون سر وصدا دارند، به سمتی می روند که این آرزوی ایرانیان را متحقق نمایند. عصبانیت ترکیه و سعودی ها دقیقا همین است وگرنه دخالت ایران در عراق با موافقت امریکا بوده است و اتئلاف ضد داعش امریکایی شامل حال کشورهای سنی مذهب نیست و سعودی ها با این توان نظامی که در یمن از خود نشان داده اند براحتی توانایی آن را دارند که ترتیب داعش را طی یک هفته بدهند ولی عملا سعودی ها برای داعش پیغام فرستاده که بسمت ایران، شیعه و کردها اقدام نمایند و....

بی نام

آقای توکلی عزیز, شما در روی داد ها و سیاستهای منطقه مسائل را بهم قاطی میکنید و نتیجتا تحلیل روشنی بدست نمیدهید.مثلا تحلیل شما در مورد مصر درست نیست.شما اسلام زدگی منظقه را که با روی کار آمدن اخوان المسلمین درمصر میرفت تکمیل تر شود, بی ضرر میدانید. اگر هم با رای مردم روی کار آمده بودند ولی ایده اولوژی شان مخرب بود و است. مگر خمینی هم با آرا، مردم انتخاب نشد؟در مورد بشار اسد هم اشتباه میکنید.مگر بمبهای اسد که بر سر مردم بی گناه ربخته میشود , از نوع بمبهای تحصیل کرده است و مردم را طور دیگر میکشد؟ در مورد عربستان هم تحلیل شما درست نیست , ولی بماند.

چریک 

من نمی دانم که لزوم انتشار این خبر تکراری که بیشتر از 24 ساعت از آن گذشته و قرار دادن آن در صدر خبرها چیست؟
شاید به این جهت لازم بوده که آقای اقبالی در مقدمه آن نشان دهد که چقدر انسانی فکر می کند! و چقدر از شیعه متنفر است و اینکه دخالت در امور کشورهای دیگر توسط جمهوری اسلامی بد است و توسط عربستان و شرکایش خوب است! و همینطور هم نشان بدهد که چقدر از ترکان نفرت دارد که هنوز هم از اصطلاح قدیمی <ترکتازی> استفاده می کند. اصطلاحی که امروز استفاده از آن فقط از عهده انسانهای بی اطلاع و یا نژادپرستان و شوینیستهای ایران پرست برمی آید.

معما 

جناب چریک؛ شما فکر می کنید چرا جامعه ما در چنین وضعیتی است و مردم گرفتار یک حکومت قرون وسطایی، در فقر و بدبختی یا آوارگی در دیار غربت هستند؟ شاید دلیلش قشر مرتجع جامعه است؟ خوب، مرتجعین که بجای خود و بحمدالله، کم و کسری از بابت آنها نداریم؛ ولی روشنفکران جامعه کجا هستند و چه می کنند؟ 
حال به ادبیات این آقا نگاه کنید، آن وقت خواهید دید که جامعه ای که روشنفکرانش امثال این آقا باشند، هرگز بهتر از این نخواهد شد. اگر وضعش بهتر می شد جای تعجب داشت. ببینید تا چه اندازه ادبیات نفرت این آقا دافعه ایجاد می کند. دافعه از سر تا پای نوشته های ایشان می بارد. 
کار آدم سیاسی چیست؟ غیر از این است که باید از ظرفیتهای موجود حداکثر بهره را ببرد؟ غیر از این است که باید در مقابل دشمن مشترک نیروها را متحد بکند؟ والله که اگر همه این به اصطلاح روشنفکران با هم، یک هزارم درایت آخوندی مثل خمینی را داشته باشند.

حالا با این وضعیت قرار است اتحاد فلان و بهمان هم تشکیل بدهد. ...! تا امثال ایشان برای ما تحلیلگر و مقاله نویس هستند، آرزوی «عبور از روی جسد متعفن حکومت اسلامی» را به گور خواهیم برد. همگی با هم!

چریک 

جناب معما
متاسفانه اینطور است. شاید هم وقتی می گویند که جماعت لایق آنند که هستند درست باشد.
وقتی روشنفکر ما که خود را دمکرات هم می داند، ادبیاتش این باشد، به راستی که نمی تواند از غیردمکراتها و یا حتی مردم عادی انتظاری داشت.
متاسفانه ادبیات آقای اقبالی در هر کلمه و سطرش خشن است حتی وقتی که از <همزیستی متمدنانه، و مدارا و بردباری> و <همزیستی مسالمت آمیز و صلح پایدار> صحبت می کنند، <از روی جسد متعفن> رد می شوند. ایشان از همزیستی متمدنانه این را می فهمند که از اصطلاحات توهین آمیز نسبت به دیگران استفاده کنند.
مثلا <ترکتازی> اصطلاحی است که می توانست روزی و روزگاری مصداق داشته باشد ولی امروز توهینی آشکار به هموطنان ترک است.
اگر هم یک اصطلاح توهین آمیز در جامعه رواج داشته باشد و در فرهنگ لغات هم آمده باشد، وظیفه روشنفکر این است که سعی کند آن را از فرهنگ جامعه پاک کند نه اینکه خودش هم آن را

بکار ببرد.
مگر ما از این لغتها و اصطلاحات توهین آمیز کم داریم؟ اگر به فرهنگ لغت مراجعه کنیم می بینیم که <لر> را ساده لوح (و احمق) معنی کرده و <لور> را بی شرم و بی حیا. در جامعه ما کلماتی مانند <رشتی>، <قزوینی> <جهود> و غیره را بعنوان توهین بکار می برند. 
وظیفه روشنفکر سعی در جهت زدودن این اصطلاحات از فرهنگ جامعه است و نه ترویج آنها.
من در کامنتها دیده ام که این را بارها به آقای اقبالی گوشزد کرده اند ولی او همچنان اصطلاح ترکتازی را بکار می برد زیرا نفرت از ترکها در نوشته های او و مطالبی که منتشر می کند آشکار است.
یک سوال از شما دارم که البته آقای اقبالی بهتر از همه می تواند به من جواب بدهد: آقای اقبالی که اینهمه مطالب ضد ناسیونالیسم ترکی (پان ترکیسیم) مطلب منتشر کرده، آیا تا به حال حتی یک مطلب ضد ناسیونالیسم ایرانی یا پان ایرانیسم و به قول بعضی ها پان فارسیسم، منتشر کرده است؟ من که ندیده ام. ظاهرا ایشان مانند همتایشان آقای ناصر کرمی، پان ایرانیسم را مترقی می دانند و دیگر پان ها را ارتجاعی!

معما 

جناب چریک؛ متاسفانه من هم چنین رویکرد نقادانه ای نسبت به پان ایرانیسم از ایشان ندیده ام. و حال آن که بار دموکراتیزاسیون جامعه ایران هرگز بدون نقد جدی ناسیونالیسم آریایی به مقصد نخواهد رسید. اینها تناقضاتی است که ایشان با خود حمل می کند و لذا تا زمانی که بر این تناقضات فائق نیامده، هرگز قادر نخواهد بود در فرایند دموکراتیزاسیون ایران نقشی سازنده بر عهده گیرد. بیشتر نقشش مخرب خواهد بود تا سازنده. در مورد استعمال لغاتی مانند ترکتازی هم حق با شماست. مشک آن است که خود ببوید - نه آنکه عطار بگوید. فرد انسان دوست، هرگز به هر بهانه ای موجبات رنجش دیگران را فراهم نمی کند. اما یک ناسیونالیست که به لحاظ فکری در جبهه پان ایرانیستها قرار گرفته، در هر فرصتی زهرش را می ریزد و خودش را تخلیه می کند و نتیجتا موجبات نفاق و کدورت و رنجش می شود.

آخر و عاقبت تحلیلهای پانی و تباری، همین «سخن روزها» و مقدمه نویسی های بی سر و ته می شوند که سر جمع ده شاهی نمی ارزند. بیشتر به «شعار هفته» مدارس و مرگ بر این و آن می مانند تا آنالیز سیاسی. دیروز، پان ترکیسم و پان عربیسم با پان شیعیسم متحد شدند تا یک مجسمه را بردارند (و آخرش هم سه تایی با هم زورشان به چند استاد دانشگاه نرسید!) اما امروز کشورهای عربی و ترکیه به ایران اخطار می کنند که دخالتهایش را در منطقه محدود کند. عربستان مستقیما با نیروهای تحت حمایت ایران در جنگ است و واقعیات دیگر و دیگر و دیگر.
به هر حال امیدوارم خوش بینی آقای ائلیار درست باشد و از پس این همه نشانه های منفی و مایوس کننده، افق روشنی نیز پیدا شود.

 

 

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ویژه ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.