رفتن به محتوای اصلی

دختران بیشترین نقض حقوق و تبعیض را متحمل می شوند
01.04.2015 - 21:19

زنان و دختران جوان که یک چهارم جمعیت جهان را شکل می دهند، بیشترین نقض حقوق و تبعیض را در بین هر گروه دیگری متحمل می شوند. دختران بیشتر از دیگران در معرض سوء تغذیه، خشونت و فقر و آثار و تبعات آنها هستند. در هر ده دقیقه در جایی از کره زمین یک دختر از خشونت جان می دهد!
هشتاد و دو میلیون دختر ده تا هفده ساله در کشورهای در حال توسعه، قبل از ورود به هجده سالگی شان ازدواج خواهند کرد.
در برخی کشورها اکثر دختران قبل از رسیدن به هجده سالگی شان ازدواج می کنند: در هند ۵۰٪ دختران، در نپال ۶۰٪ و در نیجر ۷۶٪ از دختران کل کشور! در کل یک سوم زنان بیست تا بیست و چهار ساله حال حاضر جهان، در کودکی عروس شده اند!
در جهان حدود چهارده میلیون دختر پانزده تا نوزده ساله بچه دار می شوند. دختران پانزده تا نوزده ساله دو برابر بیست ساله ها در خطر مرگ در اثر زایمان قرار دارند. خطر مرگ در اثر زایمان مهمترین خطر تهدید کننده مرگ در مورد دختران در این سنین است. همچنین دختران پانزده تا نوزده ساله بیشتر از همه در خطر ابتلا به ایدز قرار دارند.
در بنگلادش، هند، پاکستان، الجزایر، مصر و مغرب جامعه بیشتر فرزند پسر را می پسندد و مورد تحسین و امتیازاجتماعی قرار می دهد. در چین بخاطر محدودیت در تعداد فرزند برای خانواده ها، فرزند پسر بخاطر این فرهنگ که فکر می کنند پسران در آینده و سنین پیری والدین، از آنها بهتر مراقبت خواهند کرد، مناسب تر تشخیص داده می شود.
صد میلیون دختر تنها بخاطر جنسیت شان در جهان سقط شده اند. این کورتاژها توسط زنانی صورت می گیرد که علاقه مند به ازدیاد مردان خانواده خود هستند. تنها پنجاه میلیون از این سقط جنین ها در چین صورت می گیرد.
دختران زیر هجده سال مورد غفلت و کم توجهی اقتصادی، تحصیلی، آموزشی، تفریحی و ... می گردند و نسبت به پسران کم تر غذا و خوراک دریافت می کنند. کودکان دختر کمتر به امکانات عمومی دولتی دسترسی دارند و بیشتر از پسران مجبور به ترک تحصیل می شوند.
نزدیک به پنجاه درصد از آزارهای جنسی مربوط به دختران زیر پانزده سال می شود. دخترانی نیز که در مناطق جنگ زده قرار دارند بیشتر از همه در این خطر قرار می گیرند.
دختران زیر هجده سال بیشترین تعداد قاچاق شده ها را تشکیل می دهند و متوسط سن دخترانی که قاچاق می شوند یازده سال است.
علیه آپارتاید جنسیتی (عاج) از والدین دختران زیر هجده سال دعوت می کند تا علاوه بر اینکه اطلاعات خود را درباره حقوق کودکان با خواندن جزوه ها، کتاب ها و سایت های آموزشی تقویت می کنند، متوجه تبعیضاتی که به صورت ناآگاهانه بر فرزندان دختر خود وارد آورده اند و جامعه نسبت به آن ها حساس نبوده است باشند. تقویت برابری جنسیتی از همان روز اول تولد فرزند دختر باید شروع شود. منتظر نمانید و حقوق کودکان را به خود و آنها بیاموزید و از تبعیضات جنسیتی خودداری کنید.
*آمارها از یونیسف و سایر نهادهای سازمان ملل می باشد.

http://fb.com/equalwe

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

لاله موذن

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.