رفتن به محتوای اصلی

"هستەای" و یک پرسش؟
04.04.2015 - 22:58

با ظهور جمهوری اسلامی ایران در سال ١٩٧٩ و شروع جنگ ایران و عراق در ٢٢ سپتامبر ١٩٨٠ روند نظامی شدن منطقە  شتاب بیشتری پیدا کرد، کە تا کنون ادامە داشتە است! جغرافیای سیاسی و امنیتی خاورمیانە امروز هیچ شباهتی بە آن خاورمیانە ٣٥ سال پیش ندارد. ایران در کنار حلقەهای سیاسی-نظامی-اقتصادی مرئی و نامرئی جهان، کە تنیدە در کنسرنهای نظامی هستند، نقش ویژەای در جهت ناامنی منطقە کە همانا بستر خوبی برای حفظ دیکتاتوری در ایران و منطقە بودە، بازی کردە است.

ایران ٣٥ سال گذشتە، نە تنها بە استقلال و آزادی دست نیافت، بلکە بیشتراز گذشتە در شکل مافیایی وابستە بە تکنولوژی، صنعت و فراوردهای داروئی، غذائی و حتا کشاورزی  غرب و کشورهای دیگر باقی ماند و ضمن بە تاراج بردن منابع طبیعی و ثروتهای ملی، آزادی نیز مسخ و مترود شد و ایران بە تیول رمالان، ملایان، بازرایان و وابستگان مدرن و سنتی آنان، کە جمعیتی حدود ٣% را تشکیل می دهند، بدل شد و بهشتی از فساد برای  ٣% از کل مردمان ایران و جهنمی برای ٩٧% مردم مهیا گردید!

کشورهای خاورمیانە امروز، منطقەای است ملیتاریزە شدە، کە بودجە نظامی آن بعداز ظهور جمهوری اسلامی ایران در سال ١٩٧٩  مدام  رو بە افزایش گذاشتە است. امارات متحدە عربی، عربستان سعودی، کویت، عراق، عمان، سوریە با جمعیتی ١٠٤ ملیونی، سالانە بالغ بر ٤٠ ملیارد دولار، هزینە نظامی بر خود و مردم تحمیل می کنند! بودجە نظامی این چند کشور عربی، دو برابر بودجە نظامی  کل قارە آفریقا با جمعیت ١ملیارد و ١١١ ملیون نفر، می باشد و این مبلغ برابر است با کل بودجە نظامی دو قارە آفریقا و استرالیا. بودجە نظامی کشورهای عربی بسیار بیشتر از ٤٠ ملیارد خواهد بود، اگر بودجە نظامی کلیە کشورها ازجملە مصر با بودجە نظامی ٢ ملیارد و ٤٠٠ ملیون دلار، الجزایر ٢ ملیارد و ٤٨٠ ملیون را نیز، بە آن اضافە کنیم!

تعداد نظامیان چهار کشور ایران، عراق، سوریە و ترکیە از سال ١٩٧٩ تا سال ٢٠١٥ چندین برابر شدە و امروز از مرز دو ملیون نفر گذشتە است، یعنی وزراتخانەهای دفاع در این کشورها بزرگترین کارفرما بشمار می آیند، کە در سال بودجەای بالغ بر ٢٥ ملیارد دولار را می بلعند.

در برابر کشورهای عربی و ایران، کشور کوچک اسرائیل با جمعیت ٨ ملیونی، ١٦ ملیارد و ٥٠٠ ملیون دلار را بە بودجە نظامی اختصاص دادە است، کە سهم هر اسرائیلی برای تامین این بودجە در سال، ٢٠٦٢ دلار می باشد.

ایران در طول ٣٥ سال گذشتە و بخصوص بعداز پایان جنگ ایران و عراق، بیشترین درآمد نفت و دیگر فراوردهای خود را صرف تجهیز نظامی و ساختن بمب اتمی کردە است! کشورهای غربی و برخی از کشورهای آسیایی نظیر چین و ژاپن بیشترین سود را از وجود ایران نظامی و اتمی در خاورمیانە بردەاند. آنانکە سود نخواهند برد، همان مردمی هستند کە ٣٥ سال است زیر تیغ جمهوری اسلامی، در انتظار آزادی و زندگی بهتر روزگار را بە سختی می گذرانند!

 سران جمهوری اسلامی و ٣%ی کە سر در آخور آنان دارند، بعداز امضاء قرارداد با کشورهای ٥ بعلاوە ١،دور جدیدی را از چپاول شروع خواهند کرد و بر ماهیت خود استوار خواهند ماند. آنانکە در کسوت نخبە، سیاستمدار و ژورنالیست منافع ملی مردمان ایران را با منافع امضاء کنندگان قرارداد لوزان، یکی می پندارند، خاک در چشم خود و مردم می پاشند و می خواهند رژیم جمهوری اسلامی ایران را "ملی" جلوە دهند!

بعداز امضاء قرارداد نهائی در تیرماە، روند نظامی کردن منطقە با وجود رژیم جمهوری اسلامی ایران و برپاکردن آشوبهای جدید، کە اکنون بە خاک یمن نیز پای گذاشتە است، نە تنها متوقف نخواهد شد بلکە در ابعاد بیشتری ادامە خواهد یافت و این در جهت تقویت استراتژی نظامی منطقە و در جهت افزایش سود کلان کنسرنهای نظامی جهان خواهد بود. در چنین شرایطی کە بخش عظیم درآمد ایران همچنان صرف ادامە فعالیتهای نظامی و اتمی(نظامی و غیرنظامی) خواهد شد، مردمان ایران چە سودی از امضاء قرارداد لوزان خواهند برد؟

 

ابراهیم فرشی

٣/٤/٢٠١٥

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.