رفتن به محتوای اصلی

سرعت اقتصاد ایران به پای ببرهای آسیا می رسد
05.04.2015 - 21:43

خبرگزاری رویترز در گزارشی به تاثیر لغو تحریم ها برای ایران پرداخت و نوشت: اگر ارتباط بازار ایران با بازار جهانی بار دیگر برقرار شود،
توافق هسته ای لوزان می تواند دهها میلیارد دلار درآمد برای شرکت های ایرانی و خارجی ایجاد کند و تعادل اقتصادی خلیج فارس را که تاکنون به نفع کشورهای عربی این منطقه بوده به نفع ایران تغییر دهد.

به نظر می رسد پس از پایان سلطه کمونیست در شرق اروپا در اوایل دهه ۱۹۹۰، ایران بزرگ ترین کشوری است که بار دیگر به دامن اقتصاد جهانی بازمی گردد.

مهرداد عمادی اقتصاددان ایرانی شرکت مشاوره ای بتامتریکس لندن در مورد تاثیر توافق هسته ای و لغو تحریم ها برای ایران به رویترز گفت: گفت و گوهای احتیاطی، از قبل میان ایران و برخی سرمایه گذاران بزرگ غربی در زمینه هایی مانند نفت و خودرو آغاز شده بود که اکنون این مذاکرات سرعت خواهند گرفت.

وی پیش بینی کرد، پس از نهایی شدن توافق هسته ای لوزان، اقتصاد ۴۲۰ میلیارد دلاری ایران در سال جاری، افزایش رشدی معادل ۲ تا ۵ درصد را تجربه خواهد کرد که در ۱۸ ماه آینده این رشد می تواند به ۷ تا ۸ درصد نیز برسد.

عمادی افزود: نرخ رشد اقتصادی ایران در طول سال های رشد سریع این کشور می تواند هم اندازه نرخ رشد اقتصادی ببرهای آسیا (هنگ کنگ، سنگاپور، کره جنوبی، تایوان و تایلند) باشد.

این اقتصاددان پیش بینی کرد، تجارت ایران با اتحادیه اروپا که سال گذشته میلادی بالغ بر ۷٫۶ میلیارد یورو (۸٫۳ میلیارد دلار) بود، در اواسط سال ۲۰۱۸ می تواند تا ۴۰۰ درصد افزایش یابد.

رامین ربیعی یک بانکدار ایرانی نیز در گفت و گوی تلفنی با رویترز گفت: وقتی متوجه شدم که تهران و قدرت های جهانی به توافقی رسیده اند که تحریم ها علیه ایران را لغو می کند، شوکه شدم.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری فیروزه واقع در تهران که دارایی آن حدود ۲۰۰ میلیون دلار است، سالهاست با تحریم ها، بی ثباتی اقتصادی، تورم بالا، محدودیت های بین المللی بانکی و کمبود ارز دست و پنجه نرم می کند.

توافق بر سر محدود شدن برنامه هسته ای ایران که پنجشنبه گذشته حاصل شد، اگر در ضرب الاجل ۳۰ ژوئن (۹ تیر) به توافق نهایی بیانجامد، لغو تحریم های فلج کننده که مشکلات زیادی برای شرکت سرمایه گذاری فیروزه و هزاران شرکت ایرانی بوجود آورده بود، آغاز خواهد شد.

ربیعی اظهار داشت: ما ۱۰ سال است که خود را برای چنین لحظه ای آماده می کنیم. در ماه مارس، با صدها سرمایه گذار خارجی بالقوه در مورد فرصت های سرمایه گذاری در ایران، در صورت لغو تحریم ها، صحبت کرده ایم.

به گزارش ایرنا از رویترز، وی اضافه کرد: این شرکت اکنون قصد دارد مدیریت دارایی خود را توسعه داده و با قدرت بیشتری، راه سرمایه گذاری شرکت های اروپایی و احتمالا اماراتی را در ایران هموار کند.

به دلیل مسدود شدن سیستم بین المللی بانکی به روی ایران، هم اکنون حجم تجارت خارجی ایران به نصف رسیده است.

بیانیه مشترک مذاکرات هسته ای ایران و ۱ +۵ سیزدهم فروردین ماه به وسیله محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دانشگاه پلی تکنیک لوزان سوییس قرائت شد که طبق آن همه تحریم ها علیه ایران پس از انجام اقدامات عملی از سوی تهران لغو خواهد شد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
کلمه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.