رفتن به محتوای اصلی

درخواست حزب الله برای کمک تسلیحاتی به لبنان و پاسخ مثبت ایران
25.08.2010 - 13:09

چهارشنبه 25 اوت 2010 - 03 شهریور 1389

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان از دولت این کشور خواست برای تجهیز ارتش خود از ایران کمک بگیرد، وزیر دفاع ایران نیز برای کمک به ارتش لبنان اعلام آمادگی کرد.

سید حسن نصرالله شب گذشته (۲۴ اوت؛ دوم شهریور) طی سخنانی در مراسم افطار در جمع زنان هوادار حزب الله در حومه جنوبی بیروت گفت که ایران هیچ شرطی برای کمک تسلیحاتی به ارتش لبنان ندارد و خواستار آن شد که هنگامی که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران به لبنان سفر می کند از او خواسته شود به ارتش لبنان کمک کند.

محمود احمدی نژاد قرار است پس از ماه رمضان دیداری رسمی از لبنان انجام دهد، هنوز تاریخ دقیق این دیدار رسماً اعلام نشده اما منابع دیپلماتیک می گویند که سفر آقای احمدی نژاد در روزهای یازدهم و دوازدهم سپتامبر (بیستم و بیست و یکم شهریور) انجام خواهد گرفت.

سید حسن نصرالله در سخنان دیشب خود تصریح کرد که منظور او از درخواست کمک تسلیحاتی از ایران، خرید سلاح از ایران نیست چرا که سلاح را از جاهای دیگر هم می توان خرید بلکه منظور او "کمک" خواستن است.

در پی سخنان دیشب دبیرکل حزب الله، خبرنگاران صبح امروز در تهران نظر سرتیپ احمد وحیدی، وزیردفاع ایران را جویا شدند که وی در پاسخ گفت: "لبنان از کشورهای دوست ماست و اگر از سوی آنها درخواستی در این زمینه بیاید، کاملاً آمادگی داریم که به ارتش لبنان کمک کنیم".

ارتش لبنان دچار نارسایی های عمده تسلیحاتی، بخصوص در زمینه تسلیحات موشکی و پدافند هوایی است.

آمریکا و دولت های غربی متعهد شده اند که به ارتش لبنان کمک تسلیحاتی کنند اما کمک های این کشورها مشروط به مواردی است که تهدیدی برای اسرائیل ایجاد نکند، این کمک ها عمدتاً محدود به سلاح های سبک و خودروهای زرهی است که بیشتر از جانب آمریکا انجام می گیرد.

اما آمریکا نیز پس از درگیری مرزی اخیر میان ارتش های لبنان و اسرائیل، همین کمک ها را هم قطع کرد.

این در حالی است که، آن طور که دبیرکل حزب الله نیز می گوید، ایران برای کمک تسلیحاتی به ارتش لبنان شرطی قائل نیست و حاضر است جنگ افزارهای موشکی را که دولت های غربی از لبنان دریغ می کنند در اختیار ارتش لبنان قرار دهد.

با این حال، با توجه به واکنش احتمالی آمریکا و دولتهای غربی، بعید به نظر می رسد که دولت لبنان حاضر باشد از ایران درخواست کمک تسلیحاتی کند.

بی بی سی، بیروت

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.