رفتن به محتوای اصلی

تام کاتن و کیسینجر و جُرج شولتس، عزا گرفته‌اند
The Iran Deal and Its Consequences
13.04.2015 - 12:40

 

 
 
این بحث با اشاره به «خط جدید»ی که ایالات متحده در سیاست خارجی خود برگزیده‌است؛ به اظهار فضل حضرت «تام کاتن» Tom Cotton سناتور جمهوریخواه ایالت آرکانزاس(در مورد ایران) می‌پردازد، سپس مقاله مهمی را که هنری کیسینجر و جورج شولتس، با هم پیرامون «توافق هسته‌ای» نوشته‌اند، مرور می‌کند.
ــــــــــــــــــــــــــــ
جنگ فاجعه‌بار‌ترین اشتباه بشریت است 
رویکرد تازه ایالات متحده نسبت به کوبا و سخنان امروز اوباما در پاناما (شنبه ۱۱ آوریل ۲۰۱۵ در هفتمین گردهمایی سالانه رهبران قاره آمریکا) قابل تأمل و پُر عبرت است.
اوباما لازم دید بر زخم مردم فقر زده و تحریم‌گزیده کوبا و...مرهم گذاشته؛ حقیقتی را بیان کند:
 «راه آمریکا در مورد حفظ موازین حقوق بشر همیشه یکسان و برابر نبوده و در تاریخ کشور ما فصل‌های تاریکی وجود داشته که بر مبنای ارزش‌های بنیادین آمریکا عمل نشده است»
...
این رویکرد خردمندانه؛ سخنرانی با اهمیت وی را در هفتم خرداد ۱۳۹۳(۲۸ مه ۲۰۱۴) در دانشکده نظامی وست پوینت West Point به‌یاد می‌آورد که در مورد اصول سیاست خارجی ایالات متحده حرف‌های نوظهور زد.
پیشتر در مورد سخنرانی وست پوینت نوشته‌ام و شما را به مطالعه آن دعوت می‌کنم.
...
اوباما در وست پوینت تصریح کرد اینکه گفته شود ما در دنبال کردن صلح و آزادی در خارج از مرزهای خود منافع داریم به این معنی نیست که هر مشکلی یک راه حل نظامی دارد. سپس به نقل از آیزنهاور گفت: «جنگ فاجعه‌بارترین و احمقانه‌ترین اشتباه بشریت است و تحریک عمدی جنگ جنایت علیه همه بشریت است.»
 
اوباما همانوقت اشاره کرد ما در آستانه توافقی با ایران هستیم که با حمله نظامی هم به دست نمی‌آمد.
ــــــــــــــــــــــــــــ
هارت و پورت جغدهای جنگ
اگر بیاد داشته باشیم ۲۹ ژانویه ۲۰۱۵ «کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا» با موضوع «چالش‌های جهانی و استراتژی امنیت ملی»، نشستی برگزار نمود که جان مک‌کین آن را اداره می‌کرد و مادلین آلبرایت، جرج شولتس، هنری کیسینجر و خیلی‌های دیگر هم حضور داشتند. همان نشستی که زنان معترض علیه کسینجر شعار دادند و کفر مک‌کین را درآوردند...
پیشتر به آن اشاره کرده‌ام.
...
در آن نشست غالب سخنرانان عملاً در برابر دیدگاه اوباما(در سخنرانی وست پوینت) موضع گرفتند و ساز مخالف زدند و با جان بوئنر، رابرت منندز، زلمای خلیلزاد، لیندسی گراهام، دنیس رایس، اریک ادلمن، تام کاتن و بخصوص جان بولتون و نوکرانش...هم‌آواز شدند. 
مخالفین «خط جدید»(که درواقع یک جمعبندی است و فقط اوباما در تدوین آن نقش نداشته‌)؛ وقتی کنارآمدن با جمهوری اسلامی و مذاکرات اتمی لوزان را زیر سئوال برده و می‌برند، یا زمانیکه دَم از حمله نظامی و بمباران می‌زنند، درواقع از دیدگاه سنتی پیشین که امثال جورج بوش و دیک چینی علمدارش بودند دفاع می‌کنند و می‌خواهند آب رفته را (اگر بشود) به جوی بازگردانند.
...
هارت و پورت جغدهای جنگ و امثال جان بولتون و تام کاتن که از بمباران ایران(تحت عنوان بمباران تاسیسات اتمی) حرف می‌زنند، در این کادر قابل فهم است.
همچنین تپ و لپ موشی یعلون و نتانیاهو و تلاش نظری امثال جورج شولتس و کیسینجر علیه مفاهمه لوزان (کمی بعد در این باره صحبت می‌کنم)
ــــــــــــــــــــــــــــ
عملیات روباه صحرا لازم، اوباما بجنبد!
تام کاتن بانی نگارش نامه سرگشاده ۴۶ تن از جمهوری‌خواهان بود که در آن به نقش کنگره در تصویب توافق نامه‌های بین المللی اشاره داشت و اینکه رئیس جمهور بعدی آمریکا حتماً زیر توافق احتمالی هسته‌ای خواهد زد.
اینکه او به قاتلین زندانیان سیاسی می‌توپد، (که خوب کاری هم می‌کند) دلیل نیست که هر لیچاری ببافد هم، وحی مُتزل باشد.
نفْس مخالفت با جباران حقانیت نمی‌آورد.
...
تام کاتن، یا به قول ترجمه‌گر گوگل «تام پنبه»! که نَفَس‌اش از جای گرم درمی‌آید، ۱۹ فروردین ۹۴ ضمن یک مصاحبه در برنامه رادیویی Washington Watch (واشنگتن‌واچ) گفت:
اقدام نظامی برضد تاسیسات هسته ای ایران در مقایسه با ورود به توافقی که دولت باراک اوباما درباره آن مذاکره می‌کند، ارجحیت دارد. [البته] اگر اقدام نظامی ضروری شود، [لابد] اوباما می‌خواهد شما باور کنید که (برای حمله نظامی) دوباره باید مانند عراق، ۱۵۰هزار نیروی سنگین مکانیزه روی زمین در خاورمیانه داشته باشیم. در حالی‌که از بین ‌بردن تأسیسات هسته‌یی ایران فقط به چند روز زمان نیاز دارد [و برای اینکار] جنگ تمام عیار همانند جنگ طولانی که درعراق رخ داد ضروری نیست.
چنین بمبارانی بیشتر شبیه به آن چیزی خواهد بود که بیل کلینتون رئیس جمهور پیشین آمریکا در دسامبر ۱۹۹۸ در عملیات روباه صحرا Operation Desert Fox انجام داد. یعنی چند روز بمباران هوایی و دریایی تاسیسات تولید سلاح کشتار جمعی در عراق...
[جنگ علیه ایران هم دو سه روز بیشتر طول نمی کشد!]
War against Iran would only take a few days

ــــــــــــــــــــــــــــ
کیسینجر و جورج شولتس رهنمود می‌دهند
برگردیم به هنری کیسینجر و جورج شولتس
هنری کیسینجر Henry Kissinger مشاور اسبق امنیت ملی ایالات متحده آمریکا در دولت‌های نیکسون و فورد وزیر خارجه آمریکا بود. از مهمترین فعالیت‌های وی می‌توان موارد زیر را برشمرد:
مذاکرات مربوط به محدودسازی سلاح های استراتژیک میان آمریکا و شوروی که منجر به پیمان سالت شد (۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲)، برقراری رابطه میان آمریکا و چین با اجرای سیاست معروف به دیپلماسی پینگ پنگ در ۱۹۷۲ و نقش مؤثر در خاتمه بحران ویتنام.
از کیسینجر به عنوان یکی از استراتژیست‌های ارشد آمریکا نام می‌برند. 

جرج شولتس George Shultz دولتمرد و بازرگان اهل آمریکا است. او در سمت‌هایی همچون وزیر کار، وزیر خزانه داری، وزیر امور خارجه و رئیس اداره مدیریت و بودجهٔ آمریکا فعالیت کرده است. هم اکنون عضو پیوسته بنیاد هوور در دانشگاه استنفورد است.
او یکی از تنها دو نفریست که در کابینه ی آمریکا به چهار سمت رسیده است. 
جرج شولتس دکترای اقتصاد صنعتی خود را در ۱۹۴۹ از ام آی تی دریافت کرد. در دولت ریگان وزیر خارجه بود (هم‌زمان با سال‌های جنگ بین ایران و عراق)

 کیسینجر و جرج شولتس هم؛ به کارتلها و تراستها تکیه دارند، اما برخلاف امثال دیک چینی و تام کاتن، سنجیده سخن می‌گویند. آثار کیسینجر بخصوص، پخته و آموختنی‌ست.


همان روزی که تام کاتن نطقش باز شد یعنی ۱۹ فروردین ۱۳۹۴؛ هنری کیسینجر و جرج شولتس مقاله پر سر و صدایی در نشریه Wall Street Journal «وال استریت جورنال» نوشتند با عنوان:
پیامد توافق هسته‌ای با ایران
The Iran Deal and Its Consequences
...
برخلاف بسیاری از ما که نمی‌دانیم آب به جو می‌رود یا به گندم و از جام زهر و این‌جور چیزها حرف می‌زنیم، این دو معتقدند که این آمریکاست که کوتاه آمده و درواقع طرف مقابل بازی را برده‌است.
البته این برداشت فقط خاص کیسینجر  و جرج شولتش نیست. 
نشنال ریویو، که در آمریکا مورد توجه جناج راست است به‌صراحت نوشته‌است:
ــــــــــــــــــــــــــــ
دیپلماسی به همراه سرپیچی از قطعنامه‌های سازمان ملل
چکیده مقاله کیسینجر و جرج شولتس
بحث و تبادل نظرهای اخیر در خصوص جزئیات تکنیکی تفاهم‌نامه هسته‌ای غرب با ایران، مانع از روند ضروری تلاش برای آگاهی از تاثیر طولانی مدت این موافقت‌نامه شده‌است.
برای مدت ۲۰ سال و در طول زمامداری ۳ رئیس جمهور از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، آمریکا بر این عقیده بود که برنامه هسته‌ای ایران در تضاد با منافع آمریکا و جهان است و برای جلوگیری از محقق‌ شدن آن(آمریکا) آماده است تا از قوه قهریه استفاده کند.

با وجود این مذاکراتی که ۱۲ سال پیش و به عنوان تلاشی بین‌المللی با هدف جلوگیری ایران از توانایی دستیابی به تسلیحات هسته‌ای آغاز شد، [حالا می‌بینیم که] با تفاهمی به پایان رسید که به این توانایی گردن نهاده‌است...
ترکیب زیرکانه‌ای از به کارگیری دیپلماسی به همراه سرپیچی از قطعنامه‌های سازمان ملل متحد سبب شده تا ایران به‌تدریج کنترل مذاکرات را در دست گیرد.
"Mixing shrewd diplomacy with open defiance of UN resolutions, Iran has gradually turned the negotiation on its head,"
سانتریفیوژ‌های ایران از ١٠٠ عدد در آغاز مذاکرات به بیش از ٢٠هزار عدد در حال حاضر افزایش یافته‌اند.
اکنون خطر درگرفتن جنگ، محدودیت‌های بیشتری را بر غرب تحمیل کرده تا بر ایران.
The threat of war now constrains the West more than Iran.
در حالیکه ایران [در ظاهر] تمایلش برای مذاکره را امتیاز دادن عنوان می‌کرد، غرب مجبور بوده است تا هر گونه گره‌ای در مذاکرات را با پیشنهاد تازه‌ای بگشاید.(با طرف مقابل را بیاید و به سازش برقصد]
برخی از بازیگران اصلی در این منطقه احتمال دارد که تلاشهای آمریکا را به عنوان تمایل این کشور برای دادن امتیاز توانایی هسته‌ای به کشوری تعبیر کنند که آن را مهمترین تهدید علیه خود تلقی می‌کنند. بسیاری از این کشورها حداقل بر داشتن توانایی مشابهی پافشاری خواهند کرد. عربستان اشاره کرده است که وارد این برنامه خواهد شد و احتمالا دیگر کشورها نیز دنباله روی خواهند کرد...
ایران و نیروهای وابسته به آن در حال حاضر عنصر سیاسی و نظامی برجسته‌ای در چندین کشور عربی هستند...
با اضافه‌شدن نبرد اخیر در یمن، تهران موقعیت‌های استراتژیک در مسیرهای آبی کل خاورمیانه را به دست می‌آورد و عربستان‌سعودی را محاصره می‌کند، عربستانی که یکی از متحدان آمریکاست.
فراتر از توان آمریکا برای عدم مشارکت در مسائل خاورمیانه، چارچوب توافق هسته‌ای احتمالا ضرورت حضور عمیق‌تر آمریکا در آن منطقه را در شرایط پیچیده جدید ایجاد خواهد کرد.

مذاکره تا زمان دستیابی به توافق نهایی مسئله‌ای بسیار چالش‌برانگیز است. تا به‌حال، هیچ‌گونه متن رسمی‌ در این‌باره منتشر نشده است و
 آنچه از آن به‌عنوان چارچوب تفاهم یاد می‌شد تنها یک تفسیر یک‌جانبه از سوی طرف آمریکایی است.
...
آخر سر کیسینجر و جرج شولتس حرف اصلی خودشان را در برابر دکترین اوباما اینگونه بیان می‌کنند:
آمریکا باید دکترین استراتژیک تازه‌ای برای منطقه تدوین کند.



پانویس 
...
ترجمه «نوژن اعتضادالسلطنه»
 
در این رابطه
...
سایت همنشین بهار 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

همنشین بهار

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.