رفتن به محتوای اصلی

هشدارهای لندن و کابل در خصوص پشتیبانی اسلام آباد از طالبان
31.07.2010 - 13:09

رئیس جمهوری افغانستان و نخست وزیر انگلستان در اظهاراتی جداگانه پشتیبانی پاکستان را از تروریسم اسلامی سخت مورد انتقاد قرار دادند. در این بین رئیس جمهوری افغانستان گفت : اگر غرب امکان مقابله با این پشتیبانی را دارد پرسش این است پس چرا دست به عمل نمی زند. همزمان معاون رئیس جمهوری آمریکا گفت که همکاری سرویس های اطلاعاتی پاکستان با طالبان موضوعی است مربوط به گذشته

رئیس جمهوری افغانستان، حامد کرزی، امروز پنجشنبه درمورد ارادۀ کشورهای غربی برای حمله به طالبان مستقر در پاکستان ابراز تردید کرد و گفت : "جنگ با تروریسم نه درروستاها وخانه های مردم افغانستان، که باید در پناه گاههای آن و نیزمنابع مالی یا آموزشی آن صورت بگیرد و این منابع و پناه گاههای همگی در خارج از افغانستان هستند."

رئیس جمهوری افغانستان با اشاره به حمایت پاکستان از فعالیت های اسلامگرایان شورشی و استمرار جنگ و خشونت ها در افغانستان در نتیجۀ همین پشتیبانی گفت : اگر کشورهای مؤتلف غربی توانایی مقابله با پشتیبانی پاکستان از اسلامگرایان شورشی را دارند پرسش این است که چرا دست به عمل نمی زنند.

همزمان با این اظهارات، دیوید کامرون نخست وزیر انگلستان که هم اکنون سرگرم دیدار رسمی از هند برای توسعۀ مبادلات تجاری دو کشور است با متهم کردن اسلام آباد به صدور تروریسم واکنش دولت پاکستان را برانگیخت. دیوید کامرون در اظهاراتی پیرامون مسألۀ امنیت در آسیای جنوبی گفت : "ما نمی توانیم تحمل کنیم که پاکستان به هر دو طرف نظر داشته باشد و بتواند به نحوی صدور ترور را به هند و افغانستان و دیگر جاها در جهان ترغیب کند." سخنان نخست وزیر انگلستان طنین گسترده ای در جراید هندوستان یافت که بار دیگر "لشگر طیبۀ" پاکستان را متهم به انجام سوءقصدهای تروریستی بمبئی در سال 2008 کردند که روی هم 166 کشته برجای گذاشتند. اظهارات دیوید کامرون و رئیس جمهوری افغانستان در خصوص پشتیبانی اسلام آباد از طالبان همزمان است با نشر برخی اسناد به روی اینترنت مبنی بر اینکه با اجازۀ دولت پاکستان سرویس های امنیتی این کشور از شورشیان اسلامگرای افغانستان پشتیبانی مالی و نظامی می کنند. در اظهاراتش در دهلی نو، نخست وزیر انگلستان خطاب به مقامات اسلام آباد گفت : "باید با صراحت بسیار تأکید کنیم که جامعۀ جهانی خواستار پاکستانی، قوی، باثبات و دموکراتیک است." از نظر نخست وزیر انگلستان رابطۀ اسلام آباد با گروه های تروریستی اصلاً پذیرفتنی نیست. در واکنش به این سخنان، سفیر پاکستان در لندن گفت که از نظر دولت متبوعش موضع گیری دیوید کامرون عمیقاً ناامیدکننده است زیرا، دولت لندن تصمیم گرفته بیشتر به شایعات سرویس های اطلاعاتی بی اعتبار اعتماد کند.

قرار است مسألۀ امنیت منطقه ای به ویژه اوضاع افغانستان و پاکستان در ملاقات دیوید کامرون و همتای هندی وی، من موهان سینگ، مورد بحث و تبادل نظر قرار بگیرد.

همزمان با بالا گرفتن انتقادها از پشتیبانی اسلام آباد از طالبان و شورشیان اسلامگرا، جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا مدعی شد که "پیوند های سرویس های اطلاعاتی پاکستان با طالبان مسأله ای مربوط به گذشته است و این موضوع در حال تغییر است." معاون رئیس جمهوری آمریکا همچنین مدعی شد که کشورش در پاکستان، همانند افغانستان، در حال فرود آوردن ضربات سنگین بر القاعده است و پیشرفت هایی نیز در این زمینه به دست آمده است، هر چند، جو بایدن تصریح نمود، که نمی توان کار را خاتمه یافته تلقی کرد. معاون رئیس جمهوری آمریکا تأکید کرد که تنها دلیل حضور نظامی کشورش در افغانستان وجود القاعده در کوهستان های پاکستان و افغانستان است و نه ساختن کشوری در آنجا.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
http://www.persian.rfi.fr

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.