رفتن به محتوای اصلی

خشت جان جنبش زنان ایران
19.07.2010 - 15:19

برای هشتاد وسه سالگی سیمین بهبهانی: از کی می شناسمت؟ هشتاد ساله حوا؟ از آن زمان که حداقل درخانه ما تنها هنگام مقایسه فروغ و دیگران از تو حرف می زدند.... و من در کودکی خویش به زنی فکر میکردم که صورت آرایش کرده با قوطی سرخاب و لبان قرمز وزیبای خویش را از تمامی پچ پچه ها تابانده و ترانه خویش ترنم میکند.

از کی می شناسمت ؟ "لولی مست "؟ از آن زمان که در مدرسه ما درفضای مقایسه "پروین" و دیگران از تو حرف می زدند و من در نوجوانی خویش به زنی فکر میکردم که با رفتارخودخواسته و کلام بی پروای خویش تنها و مستقل راه از دیگران جدا کرده و چشمان ملامت را به سرمستی وبی اعتنایی کور کرده است.

 Missing media item.

از کی می شناسمت ؟ "گل صحرایی خود رسته" ؟ از آن زمان که در بحبوحه انقلابی گری و حراج هر آنچه در طول تاریخی نه چندان دور به دست آورده بودیم در فضایی مردانه با کلامی ازکتاب های آسمانی برابری زن و مرد را یاد آوری کردی و به چراهایی از هردست و هر شکل پاسخی در خور دادی وبی اعتنا به طعن و لعن ها راه خویش رفتی و من در آستانه زنانگی خویش از پس پرده تار علامت سوالی نگاهت کردم.

از کی می شناسمت ؟ "زن سودایی"؟ از زمانی که به غزل سرایی تاریخ عشق نشستی و خود بیش و بیشتر از دیگران بر کوس سودایی ات کوبیدی... و کور و کر شدگان عدالت گریز را به صوراسرافیل غزلیات ات به رعب واداشتی و من، زن، ٌدِّم به سرنای کلام ات دادم.

از همان سالهایی که شده بودیم ستاره مجالس ختم های تهران ......کولی های سیاه پوش خاک های برگورشده.... مجلس گردان و نقش خوان نمایش ها و گردهم آیی های زنانه ، موسس نهادهای به خون دل و به خشت جان بنا شده زنان ... داد خواهان و حق طلبان تجمع های به خشونت کشیده شده ... مرهم گذاران آماس کبود تن های زنانه از پس هر حمله خشونت باردر خیابان های شهری که دیگر از آن ما نبود... دل یکی شدگان چهره به چهره درآن اجماع کوتاهی که بر تارک جنبش زنان -درخشید و جست و رفت-.

از همان روزهایی که همچون "دختر ترنج و پریزاد" به هزار نازو نازک بینی لباس پوشیدی وخود آراستی وبا حضوری تنانه در مجلس قانونگذاران از قانون ضدزن و ضدخانواده سخن گفتی ... از آن روزی که به شکوه و فروتنی به مجلس ختم مادر آمدی و شاعرانه اشک ریختی ...از حضور باشکوه ات در عروس پایتخت های جهان که خودعروس جنبش زنان ایران بودی ... ازهمگرایی و همدلی در تصمیم های سخت و صعب در فضای طعن و تمسخرو حسد ... از آن روزهای تحریرِ بحر طویل هایی از مهر و بوس و کناربه گاهٍ سختی ها و بندی شدن ها.

اوقات دلهره و اضطراب از برای خوانده شدن و جواب پس دادن ....روزهای ملبس درلباس مادران عزا به امید مادران صلح... گاه دل دل زدن های بی تابی نه از برای خودت برای کسانی که در کنارت بودند... سردرپی رهایی و برابری درهیبت کولیان آوازه خوان با دامن پرچین غزل، کوی به کوی و برزن به برزن...

آی کولی، کولیِ پا به سفر، بهل ! راه برایت حرام کردندو درآستانه هشتاد و سه سالگی هنوز " ای اسب فاخر میدان " یکه سفر در وطن می کنی وپیداست که تا فنای ظلم سر تازیدن داری " چه وجودبوالعجبی هستی"!

*عبارات درون گیومه ازمیان اشعارو اشارات سیمین بانوی شعر ایران انتخاب شده است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
مدرسه فمینیستی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.