رفتن به محتوای اصلی

رقص با دیکتاتورها
Dancing with Dictators
21.04.2015 - 03:44

 

باید مطمئن شویم که هرگونه تلاش ایران برای نقض تعهداتش آنقدر
محسوس و زمان‌بر باشد که هیچ شانسی برای موفقیت نداشته باشد
وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا

این بحث ضمن اشاره به جلسه استماع که چهاردهم آوریل ۲۰۱۵ (۲۵ فروردین ۱۳۹۴) در ساختمان کنگره ایالات متحده برگزار شد و در آن خشونت در یمن Violence in Yemen مورد بحث قرار گرفت، وجه دیگری از مناقشه اتمی بین ایران و ۵+۱ را توضیح می‌دهد.
به موضوع هسته‌ای پیشتر هم پرداخته‌ام و توجه شما را به آن جلب می‌کنم.
پیش از اشاره به جلسه استماع در کنگره آمریکا، پیرامون بیانیه لوزان و...(موضوع هسته‌ای) نکاتی را توضیح می‌دهم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بیانیه لوزان یک متن الزام آور نیست
 آنچه به عنوان بیانیه لوزان معروف شده درواقع مجموعه‌ای از Solutions راه‌حل‌ها و شاخص‌هاست؛ بنابراین یک متن الزام آور نیست اما نقطه شروعی برای نگارش متن توافق نهایی است. توجه کنیم که آنچه در رسانه‌ها مورد بحث قرار گرفت تفسیر به رأیآمریکا، فرانسه و ایران بود که هرکدام جداگانه خواسته‌های خود را برجسته کردند.
هیچ توافقی در مورد هیچ یک از مسائل بنیادی که به نگرانی‌ بین‌المللی نسبت به فعالیت های مخفی هسته‌ای ایران انجامید حاصل نشده‌ و متن نهایی که می‌تواند پیش‌نویس طرح جدیدی برای قطعنامه شورای امنیت باشد، هنوز نوشته نشده‌است. 
چارچوبی که تحت عنوان توافق هسته‌ای ارائه شد یک «سند» مکتوب(به‌معنی واقعی کلمه) نبود.
...
اول باید پیش‌نویس «توافق» نوشته شود و چنانچه جنبه قرارداد داشته باشد، باید در مجلس(های) کشورهای درگیر روی آن بحث شود و اجماع صورت گیرد و بعد به شورای امنیت برود. اگر هم جنبه قرارداد نداشته و طرح قطعنامه‌ای باشد برای شورای امنیت، آنوقت لازم نیست به پارلمان‌های مختلف یا کنگره آمریکا برود.
اگر مذاکرات به سرانجام برسد و هیچ طرف دَبّه در نیاورد، تحریم‌های مربوط به هسته‌ای لغو می‌شود و حق غنی سازی اورانیوم و آب سنگین به رسمیت شناخته می‌شود اما این دستاورد، بدون قبول سیستم راستی آزمایی بسیار وسیع و  محدودیت در برنامه‌ هسته‌ای ایران به‌دست نخواهد آمد.
...
به رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی ایران، باعث سست شدن شش قطعنامه شورای امنیت می‌شود. چرا؟ چون در هر شش قطعنامه شورای امنیت از ایران خواسته شده بود که غنی‌سازی نداشته باشد. این پیامد حقوقی ارزش زیادی دارد. اروپایی‌ها باورشان نمی‌شد آمریکایی‌ها به حق غنی‌سازی ایران احترام بگذارند. من خودم سال پیش از آقای اوباما شنیدم که گفت ما رآکتور آب سنگین را در ایران نمی پذیریم و حالا در لوزان پذیرفته‌ شده‌است.
...
مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی؛ درحاکمیت آمریکا و اسراییل، در روابط آمریکا و اسراییل، و میان قدرت‌های اروپایی مثل فرانسه با دیگران و بین اعراب متحد آمریکا... ایجاد شکاف کرده و به قطبی‌شدن و پلاریزاسیون انجامیده‌است. از زمانی که تاریخ روابط بین‌الملل مدرن شکل گرفته‌است مذاکراتی که قدرت‌های بزرگ زمان در یک سوی میز بنشینند و در سوی دیگر کشوری مثل ایران، منحصر به فرد است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جان بولتون و نتانیاهو به کمتر از بمباران ایران رضا نمی‌دهند
تحریم‌های غرب که در بیانیه لوزان اشاره شده، همچنین محدودیت‌ها در سایت فردو، راکتور اراک، غنی سازی، تعداد سانتریفیوژ و...، برای امثال جان بولتون و نتانیاهو که به کمتر از بمباران ایران رضا نمی‌دهند، کافی نیست.
...
حالا مگر قرار است که تحریم ها لغو شوند؟ نه.
در بیانیه لوزان، عبارت terminate the implementation (در مورد تحریمهای آمریکا) و cease the application (در مورد تحریمهای اروپا) خاتمه دادن به اجرای تحریم هاست نه توقف تحریم‌ها.
توجه داشته باشیم که «توقف» با «لغو» lift یکی نیست.
از ۲۸ مورد تحریمهای آمریکا بر علیه ایران، تنها ۵ مورد آن مربوط به مسائل هسته‌ای است و چنانچه توافق نهایی صورت گیرد، (اگر صورت گیرد) تنها کمتر از یک پنجم تحریم‌ها تعلیق می‌شود و تحریم‌های نفتی و مالی سر جای خودش خواهند بود.
تازه همان تحریم‌های هسته‌ای هم، «لغو» (lift) نخواهد شد.
اجرای تحریمها متوقف می‌شود ولی اصل قانون تحریم باقی می‌ماند.
...
خالا هم که به همت جنگ افروزان، کمیته روابط خارجی سنای آمریکا طرح موسوم به کورکر- منندز را به تصویب رسانده، طرحی که آثار زیادی بر «توافق» هسته‌ای ایران و ۵+۱ خواهد داشت.
بر اساس آن، تحریمهای اصلی نفتی و بانکی حتی اگر توافق نهایی به تصویب کنگره هم برسد، برداشته نخواهد شد. چرا؟ چون ماهیت ترکیبی بودن این تحریمها بهانه لازم جهت عدم تعلیق یا لغو آنها را ایجاد کرده‌است و کنگره آمریکا به توافق نهایی رأی مثبت نخواهد داد مگر اینکه تحریمهایی اصلی نفتی و بانکی دست نخورده باقی بماند.
خلاصه، اوباما، حتی اگر بخواهد هم نمی‌تواند تحریمهای اصلی نفتی و بانکی را «تعلیق» کند. بخصوص که در حقوق اساسی آمریکا معاهدات بین المللی با قوانین فدرال هم‌مرتبه است و این معاهدات می‌تواند از طریق تصویب قوانین بعدی، نسخ و نقض گردد و اختیارش هم با کنگره است.
بگذریم که طرف آمریکایی در صورت کمترین حدّی از «تخطی» از سوی ایران، می‌تواند ساختار تحریم‌ها را تجدید نماید ولی طرف ایرانی نمی‌تواند در مراکز صنعتی تغییر کاربری خود را به سهولت به وضعیت اول بازگرداند. (کمی بعد توضیح خواهم داد)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تحقیقات دانشگاهی چهل متر زیر زمین
بنا بر «توافق» لوزان، دو هزار سانتریوژ از سایت فردو خارج می‌شود و باقیمانده سانتریفیوژ‌ها برای جدا سازی ایزوتوپ‌‌های هسته‌ای برای پژوهش و مصارف پژشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند و فردو از سایت غنی سازی و کارخانه‌ای صنعتی به یک مرکز تحقیقاتی‌ تبدیل می‌شود!
معلوم نیست چرا برای تحقیقات دانشگاهی باید ۴۰ متر زیر زمین و زیر کوهی۹۰ متری رفت و بیش از ۱۳۰ ضریب اطمینان برای دسترسی ایجاد نمود.
...
به این ترتیب تولید ماشین سانتریفیوژ را محدود، کارخانه تولید ماشین را تعطیل و زنجیره تامین ماشین سانتریفیوژ را از بین برده‌ایم که برگرداندن آنها به حالت قبل سالها زمان و میلیاردها هزینه در برخواهد داشت.
محدودیت‌هایی که کل مجموعه صنعت هسته ای، از اکتشاف و استخراج تا تولید سوخت و تولید راکتور را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
...
ظرفیت موجود سانتریفیوژ نصب شده از قریب ۱۹ هزار، با غیرفعال بودن ۱۰۰۰ سانتریفیوژ در فردو به ۵۱۰۴ عدد در نطنز آنهم از نوع نسل اول کاهش یافته‌ که باید به‌مدت ده سال تغییر نکند و ایران از سال یازدهم قادر خواهد بود که تعداد آنها‌را به تدریج افزایش دهد. قرار است باقیمانده سانتریفیوژ‌ها تحت نظارت آژانس انبار شود یعنی دو سوم تعداد سانتریفیوژها کاهش یافته و سالیان دراز، اورانیوم در ایران، غنی‌سازی نشود و ایزوتوپ‌های دیگر رقیق و بی خاصیت گردد تا بی ضرر باشد!
(البته تعداد سانتریفیوژها به تنهایی چندان مهم نیست. بریتانیای کبیر اولین بمب اتمی خودش را با ۲ سانتریفیوژ ساخت)
...
با اینحال طالبان جنگ و تحریم ادعا می‌کنند از آنجا که امکان از سر گیری غنی سازی اورانیوم خیلی سریع فراهم می‌شود و سایت فردو همچنان یک سایت سانتریفیوژی باقی می‌ماند و سانتریفیوژهای آلوده و تجهیزات مرتبط خیلی سریع قابل جایگزینی خواهند بود و خلاصه به این دلیل که بعد از ۱۵ سال، ایران می‌تواند هر نوع از سانتریفیوژهای خود را برای غنی سازی اورانیوم در فردو نصب کند، باید جلوی آن را از همین حالا گرفت!
چون فردا پس فردا، فردو مجدداً بعنوان یک سایت سانتریفیوژی با ظرفیتی بسیار بیش از ظرفیت کنونی، عَلم خواهد شد و روی این حساب محدودیت‌های بیشتر و بیشتر لازم است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حق ایران در حوزه بازفرآوری سلب می‌شود
  • اگرچه حق ایران در حوزه بازفرآوری سلب شده و سوخت مصرف شده رآکتورها هم صادر می‌شود،
  • اگرچه جداسازی پلوتونیوم از سوخت مصرف شده را که در تمام اسناد بین المللی به رسمیت شناخته شده، ایران باید بکلی فراموش کند،
  • اگرچه زیرساخت‌های هسته‌ای کشور برای غنی سازی صنعتی تا حد زیادی از بین خواهد رفت و دیگر امکان بهره برداری و توسعه در بخش غنی سازی میسر نیست و ایران حتی نخواهد توانست سوخت مورد نیاز راکتور بوشهر را هم تامین کند،
  • اگرچه بسیاری از تعهداتی که ایران پذیرفته برگشت پذیری ندارد یا زمان زیادی طول می‌کشد تا به حالت قبل از توافق باز گردد،
با اینهمه در آمریکا طالبان جنگ و تحریم معتقدند ادامه فعالیت سایت غنی‌سازی در فردو که در اعماق زمین قرار گرفته خطرناک است. چرا که همچنان فعال خواهد ماند و چنانچه محدودیت‌های بیشتری در توافق نهایی وارد نشود، بعد از ۱۵ سال بعنوان یک سایت اساسی غنی‌سازی اورانیوم سر بلند خواهد کرد و سانتریفیوژهای بسیار پیشرفته‌تر در آنجا نصب خواهد شد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
راکتور اراک درب و داغون می‌شود
در بیانیه لوزان اشاره شده که ساختار راکتور اراک کاملاً عوض شود، پروژه این راکتور که بیش از ۹۰ درصد پیشرفت کرده بود و داشت مراحل پایانی‌اش را طی می‌کرد، امکان آزمایش‌های خاص را روی رآکتور با قدرت پایین می‌داد و برای پردازش رآکتورهایی با توان بالاتر، لازم و مفید بود. با تغییر ساختار آن، این امکان از کشور سلب می‌شود و رآکتور اراک نخواهد توانست اورانیوم با غنای کافی تولید کند و اگر پلوتونیوم هم تولید ‌کند کیفیت و کمیت آن نسبت به قلب رآکتوری که در آن اورانیوم طبیعی قرار می‌گیرد، بسیار ناچیز خواهد بود.
وقتی هسته اصلی راکتور از کشور خارج و یا نابود ‌شود، تبدیل آن به آسانی میسر نیست. پروسه طراحی مجدد، اجرا، ساخت و تست آن زمان زیادی طول خواهد کشید و تا این دگرگونی صورت گیرد هیهات است. دیوارها و مخزن راکتور باید عوض شود و جایگزینی مخزن و اطمینان حاصل کردن از صحت عملکرد آن خودش چندین سال وقت می‌بَرد. تجربه تلخ راکتور ۱۰۰۰ مگاواتی بوشهر که تا قبل از انقلاب، ۸۵ درصد آن ساخته شده بود و بعد از آلمانی‌ها بالاجبار توسط روس‌ها بازطراحی شد، حدود ۳۰ سال بهره‌برداری آن به تعویق افتاد.
بگذریم که در بازطراحی راکتور اراک قرار بر این شده که سوخت راکتور از اورانیوم طبیعی به اورانیوم غنی شده تبدیل گردد و این سوخت توسط غربی‌ها تامین شود. این یعنی چه؟ یعنی جای راکتور بومی که با سوخت اورانیوم طبیعی که به غنی سازی نیاز ندارد راکتوری جانشین شود که نیاز به سوخت اورانیوم غنی سازی شده دارد و در تامین سوخت آن نیز ایران وابسته شود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
غروب هسته‌ای ایران طلوعی نخواهد داشت؟
اگرچه بر طبق توافق لوزان، در هر برهه زمان ایران می‌تواند تا ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده در سطح متوسط ۳.۶۷ در صد داشته باشد اما برنامه غنی سازی پس از طی دوره ده ساله، نیازمند مذاکره مجدد با آمریکا خواهد بود و اینطور که فرانسوی‌ها نوشتند ایران از سال سیزدهم به بعد، بر اساس یک جدول زمانی توافق شده، اجازه نصب ماشین‌های جدید و افزایش ظرفیت غنی سازی خود را خواهد داشت.
 بگذریم که آمریکایی‌ها گفته‌اند این یک توافق بی زمان است و غروب هسته‌ای ایران دیگر طلوعی نخواهد داشت.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تحقیق و توسعه، از نفَس می‌افتد
  • اگرچه برنامه تحقیق و توسعه سانتریفیوژ ایران در طول سال‌های اولیه پس از توافق، یک برنامه واقعی تحقیق و توسعه نخواهد بود،
  • اگرچه ایران برای مدت زمانی بیش از ۲۰ سال گرفتار یک رژیم بازرسی ویژه و منحصر بفرد خواهد شد،
  • اگرچه ایران پذیرفته کار تحقیق و توسعه را طبق برنامه‌ای کندتر از آنچه که قبلا در نظر گرفته شده بود، انجام دهد،
  • اگرچه بر اساس چارچوب‌های پیشنهادی مذاکرات لوزان، ذخایر اورانیوم ۳ تا ۵ درصد ایران از ۸ هزار کیلوگرم به ۳۰۰ کیلوگرم کاهش پیدا می‌کند، طبیعی است این امتیازی که تیم ایرانی به طرف مقابل داده و امتیازات مشابه قابلیت برگشت پذیری ندارد.
  • اگرچه به دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌ها، سانتریفیوژ پیشرفته IR8 تا سالها تبدیل به ماشین نشده و حالا ایران نمی تواند استفاده کند (برای تزریق گازهگزا فلوراید اورانیوم UF6 که یکی از اجزای چرخه سوخت هسته‌ای است و در غنی‌سازی اورانیوم بکار می‌رود، سانتریفیوژ IR8 کارآیی بسیار زیاد دارد)
  • اگرچه...اگرچه...
 اما امثال کیسینجر و جرج شولتز می‌گویند چارچوب تفاهم هسته‌ای، اجازه تحقیق و توسعه چشمگیر بر روی سانتریفیوژ را می‌دهد و باید جلویش گرفته شود. آنها مدام می‌گویند و می‌نویسند که محدودیت‌های تعیین شده برای تحقیق و توسعه سانتریفیوژ هر چه باشد، کم است و قصوری بزرگ خواهد بود که معیار زمان گریز هسته‌ای یک‌ساله تنها برای ده‌سال وجود داشته باشد. این بسیار کمتر از زمان ۲۰ تا ۳۰ ساله‌ای است که مذاکره‌کنندگان آمریکایی یک‌سال پیش به‌دنبال آن بودند.
(زمان گریز هسته‌ای به مدتی گفته می‌شود که طول می‌کشد یک کشور به مواد غنی شده کافی برای ساخت یک بمب هسته‌ای دست پیدا کند)
...
به نظر آنان محدودیت زمانی حاصل شده (در توافق لوزان) مطابق با هدف ایران است و باید برطرف گردد. ایالات متحده و شرکایش باید در موضعی قدرتمند قرار داشته باشند تا به یک توافق هسته‌ای بایسته برسند.
...
آنچه به آن اشاره شد به اندازه کافی گویا هست با اینحال امثال لیندسی گراهام و جان مک‌کین و ۴۷ نماینده کنگره (تام کاتن و...) که آن نامه معروف را نوشتند معتقدند سر آمریکا کلاه رفته و طرف مقابل(ایران) بعد از نشست لوزان دست بالا را پیدا کرده‌است.
در جلسه استماعی که چهاردهم آوریل ۲۰۱۵ (۲۵ فروردین ۱۳۹۴) در ساختمان کنگره ایالات متحده برگزار شد نیز به نوعی به همین موضوع اشاره می‌شود. در این نشست ۶ نفر از دموکرات‌ها و ۴ نقر از جمهوری خواهان با اشاره به مذاکرات لوزان، نماینده دولت را به چالش می‌کشند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ایران در یمن، جسارت بیشتری پیدا کرده‌است
مسئول نشست با ایلینا رُزلهتینن Ileana Ros-Lehtinen عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا بود.
از سوی دولت اوباما، معاون دستیار وزیر امورخارجه در امور خاورنزدیک (جرالد ام فیریستین) Gerald M. Feierstein برای پاسخ به پرسشهای اعضای کنگره، حضور داشت. گویا قرار بود از وزارت دفاع آمریکا نیز یکی از مقامات دولتی در این جلسه حاضر شود که پنتاگون موافقت نکرد.
این نشست حدود یک ساعت و نیم طول کشید. من فقط به بخشی از مهمترین موضوعاتی که مطرح شد اشاره می‌کنم.
...
خانم ایلینا رُزلهتینن در آغاز گفت:
ایران در یمن، جسارت بیشتری پیدا کرده و دلیلش این است که از طریق مذاکرات(اتمی)، بر دولت آمریکا نفوذ کسب کرده‌است.
تازمانیکه ایران از یمنی‌ها حمایت می‌کند، این تصور که می‌توان به راه حل سیاسی در آن کشور رسید، ساده لوحانه و خطرناک است همانطور که ساده لوحانه و خطرناک است تصور کنیم تازمانیکه بشار اسد در مسند قدرت باقی بماند می‌توان به راه حلی سیاسی دست یافت.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اقدامات ایران در یمن، به‌خاطر مذاکرات هسته‌ای‌ است! 
یکی از اعضای کنگره پرسید:
آیا مذاکرات هسته‌ای و نتایج آن، سبب تشدید اقدامات ایران در یمن نشده است؟
نمانیده دولت پاسخ داد:
به نظرما، عواملی در نوع نگاه ایران مبنی بر اینکه در یمن دست بالاتر را دارد، تاثیرگذار بوده‌است. نقش آفرینی ایران در دیگر کشورهای منطقه و ضعف سنی‌ها سبب جسورتر شدن ایران شده‌است. اما، مذاکرات هسته‌ای نمی‌تواند عاملی برای شکل گیری این نگرش باشد.
یکی از نمایندگان گفت:
ایران در حال حاضر حدود چهار تا پنج پایتخت کشورهای منطقه را در کنترل خودش دارد. این وضع بسیار خطرناک است و به شدت نگران اوضاع یمن هستیم و اینکه این تحولات چه پیامدهایی برای امنیت آمریکا و متحدانش خواهد داشت.
یکی دیگر از اعضای کنگره گفت:
ایالات متحده از سال ۲۰۱۱، بیش از ۹۰۰ میلیون دلار برای یمن هزینه کرده است تا (مثلاً) از مقابله باتروریسم حمایت کند. اما سیر سریع وخامت اوضاع در یمن، سبب تعجب بسیاری در آمریکا شده‌است. ایالات متحده باید با متحدانش در حوزه خلیج فارس علیه اقدامات بی ثبات کننده ایران در منطقه همکاری کند.
نماینده دولت با اشاره به اینکه یمن فقیرترین کشور دنیای عرب است پاسخ داد:
حوثی‌ها به صورت مستقیم در کنترل ایران نیستند. اما در هفته‌های اخیر شاهد گسترش چشمگیر تعامل ایران با آنان بوده‌ایم. ایران از حوثی‌ها به صورت فرصتی برای گسترش نفوذ خود در یمن و تهدید کردن منافع عربستان و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس استفاده می‌کند و حمایت مالی و تسلیحاتی و آموزشی و اطلاعاتی از آنان دارد.
فضای وخیم امنیتی در یمن سبب شده است فرصتهای جدیدی برای گروه القاعده هم بوجود بیاید تا مناطقی را بار دیگر در کنترل خود بگیرد
ما علاقه مند هستیم با حوثی‌ها گفتگو کنیم. اما آنان تاکنون حاضر نشده‌اند به صورت مستقیم با ما راه بیایند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اینکه سیاست خارجی نیست، رقص با دیکتاتورهاست
یکی از نمایندگان پرسید:
آیا راه حل نظامی برای مسئله یمن وجود دارد؟ آیا احتمال دارد نیروهای زمینی سعودی و ائتلاف همراه آن وارد یمن شوند؟
نماینده دولت پاسخ داد:
تاریخ یمن نشان می‌دهد که حضور نیروهای نظامی خارجی در این کشور، ابدا به نفع خارجی‌ها نبوده‌است. عربستان هم این موضوع را به خوبی می‌داند. راه حل این است که یمنی‌ها به میز مذاکرات بازگردند و تعجب آور است که ایران یک طرح صلح چهار ماده‌ای پیشنهاد کرده که ما به دنبال آن بوده‌ایم.
ران دیسانتیس Ron DeSantis عضو جمهوری خواه کنگره معترضانه گفت:
ظاهرا روابط آمریکا با ایران و کوبا از کشورهای دیگر بهتر شده است!

این دیگر چه رویکردی در عرصه سیاست خارجی آمریکا است؟ کوبا هیچ امتیازی نداده است اما آمریکا به سوی تعامل با این کشور می‌رود. درباره ایران نیز در حال مذاکره هستیم. این دیگر چه سیاست خارجی است ؟ این رقص با دیکتاتورها است.


 پانویس 

EU will terminate the implementation of all nuclear related economic sanctions - Iran talks agreement http://cs.pn/1DAvcL7 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
The European Union will terminate the implementation of all nuclear-related economic and financial sanctions and the United States will cease the application of all nuclear-related secondary economic and financial sanctions simultaneously with the IAEA-verified implementation by Iran of its key nuclear commitments. the international statement on the Iranian ...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سانتریفیوژ Centrifuge
سانتریفیوژ Centrifuge یا مرکزگریز دستگاهی است که در آن با استفاده از نیروی گریز از مرکز مواد را از یکدیگر جدا می‌کنند. در این دستگاه محفظه‌ای که مواد جداشدنی در آن قراردارد معمولاً به کمک یک موتور به سرعت حول یک محور می‌چرخد.
دانشمندان معمولاً دستگاه سانتریفوژ را برای جدا کردن ذرات جامد از یک مایع یا تقسیم مخلوط مایعات به اجزای مختلف آن به کار می‌گیرند...
سریع‌ترین سانتریفوژ با نام «فرامرکز گریز» با سرعت ۲۰۰۰۰۰ دور در دقیقه می‌چرخد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
جلسه استماع کنگره Violence in Yemen
در جلسه استماع کنگره در مورد یمن(و ایران)، ۶ نفر از دموکراتها و ۴ نفر از جمهوریخواهان صحبت کردند.
جرالد ای کانولی Gerald E. Connolly، استیو شابوت Steve Chabot، برایان هیگینز Brian Higgins، جُو ویلسون Joe Wilson، دیوید سیسلینی David Cicilline، گریس مینگ Grace Meng، لوئیس فرانکیل Lois Frankel، تئودور دویچ Theodore E. Deutch، تد یوهو Ted Yoho، و ران دیسانتیس Ron DeSantis
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ویدئوی مربوط به این نشست
...
سایت همنشین بهار 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

همنشین بهار

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.