رفتن به محتوای اصلی

آیا رفسنجانی آینده خود را در نظامی دیگر می بیند!
11.12.2009 - 15:19

هاشمی رفسنجانی به ناپایداری نظام کنونی پی برده است.او بدرستی دریافته است که وضعیت سیاسی جمهوری اسلامی بسیار لرزان است.وی فهمیده است که حکومت دیگر مانند گذشته نمی تواند برمردم حکمرانی کند ومردم نیز دیگر حاضر نیستند مانند گذشته ازجباریت حکومت فرمانبرداری نمایند.هاشمی سیاستمداری پراگماتیست و هوشیار وموقعیت سنج است.بدین لحاظ او خود واطرافیانش را برای جانشینی نظامی دیگر که از حکومت اسلامی ولایت فقیه کنده شوند و به شکل نوین جمهوری در قالب های اسلامی با قرائتی تازه و با نظارت کامل روحانیت نخبه طرفدار نظم نوین درحال انتقال می بیند. هاشمی رفسنجانی رسما گفته است اگر مردم ما را نمی خواهند،ما باید برویم که همین باعث نارضایتی رهبر شده است.تهدیدات امروز وزیر اطلاعات علیه هاشمی با اجازه و توصیه خامنه ائی بوده است چرا که وزیر اطلاعات از سخنان هاشمی اینگونه استنباط کرده است: به دیدگاه اکبر هاشمی رفسنجانی در مورد مبنای مردمی ولایت فقیه گفت "هاشمی همچنین ادعا کرده است تا زمانی که مردم ولی فقیه را بخواهند باید باشد و اگر مردم او را نخواهند، باید کنار رود." این در حالیست که هاشمی رفسنجانی نگفته است اگر مردم ولی فقیه را نخواهند ،باید کنار برود بلکه او گفته است اگر مردم مارا نخواهند ما باید برویم! اونیز خود را به اندازه خامنه ائی ، صاحب نظام می داند و در بنیان گذاری جمهوری اسلامی شریک اساسی تلقی می نماید ونمی خواهد تا نظامی که بدست او شکل گرفته است با چموش گری های افراد تازه در حکومت از میان برود.هاشمی قلبا برای نظام دل می سوزاند. رفسنجانی خواسته است این باربازبان مستقیم نه مانند گذشته باگفته های ایماء واشاره به مردم بگوید اگر رهبری کنونی کشور را نمی خواهید پس خود را برای انتخاب رهبر تازه که شاید خودش باشد،آماده سازید!هاشمی رفسنجانی که از عواقب مصاحبه اخیر مطبوعاتی خویش پیشاپیش مطلع بود در این مورد چنین گفته بود: برخی رای مردم را زینتی می دانند!

«هاشمی تصریح کرد: بنده ساکت نیستم ولی اکنون در شرایطی قرار داریم که حرف زدن تحمل نمی شود و سخن گفتن ما برای جامعه مفسده دارد. «

کروبی موقعیت کنونی حکومت اسلامی را برای جناح های مختلف حاکمیت جهت آشتی ملی مناسب نمی داند و با صراحت می توان گفت که تضادها در درون حکومت به شدت آنتاگونیستی شده است.ماههای قبل ،آِیت الله صانعی نیزرسما گفته بود که با جناح مقابل اصلا نمی توان صحبت کرد. تشریح اوضاع کنونی حاکمیت و جامعه ایران را می توان در سخنان زیر یافت: امروز رسيدن به وحدت، امر بعيدي است«بروجردي با بيان اينكه در اين دوره تفرقه فراگير شده است تصريح كرد: علت عمده فراگير شدن اين تفرقه كه حتي تا لايه‌هاي پائين جامعه نيز رسوخ پيدا كرده مي‌توان در رفتار حاكمان يافت.

وي افزود:امروز كساني كه قدرت را در اختيار دارند از ابراز قدرت براي رسيدن به وحدت استفاده نمي‌كنند.«

موقعیت و جایگاه وشخصیت هاشمی رفسنجانی با شاپور بختیار ـ تفاوت های بسیار آشکاری دارد اما هاشمی نیز برای نجات نظام و جلوگیری از هرج ومرج مانند دوره انقلاب 57 مانند دکتر بختیار به تلاش و تقلاء افتاده است.بختیار نیز آمادگی خود را برای انتقال جامعه از نظام پادشاهی به جمهوریت اعلام داشته بود تا خود نیز در نظام آتی نیز نقشی ایفاء نماید که شوربختانه همه آن آرزوها جامه عمل نپوشید! اینک رفسنجانی نیز می خواهد با مدیریت خویش ـ نظام را به دوران دلخواهش انتقال دهد. اینکه آیا هاشمی رفسنجانی در این برهه حساس تاریخی مانند بختیار شکست خواهد خورد یا به موفقیت خواهد رسید به عوامل گوناگون همچون حمایت مردم از سیاست های وی و به فراموشی سپردن همه جنایات نامبرده در گذشته بستگی دارد؟ قدر مسلم هاشمی رفسنجانی به پشت جبهه بخشی از حکومت اعتماد کامل دارد که در همین راستا، پشتیبانی بخشی از سیاستمداران جهان نیزاز وی اورا بیشتر دلگرم می کند.بخش وسیعی از تکنوکرات ها و مدیران صنعتی و بانکدار و بازار واصلاح طلبان مانند خاتمی،موسوی،کروبی هنوز پشت هاشمی رفسنجانی ایستاده اند.برای مثال رئیس جمهور سابق ایران یعنی ابوالحسن بنی صدرمدتهاست که از همه انتقاد های خود علیه رفسنجانی صرف نظر کرده است.علیرغم اینکه هاشمی در خلع ید از بنی صدر با گفتن این جمله "کنار گذاشتن بنی صدر از تعویض یک کدخد روستا برای ما راحت تر بود" نفش ویژه ائی داشت!هاشمی رفسنجانی مانند یک سیاستمدار کهنه کار ـ مطمئنا همه زمینه ها را برای صعود خویش ابتداآماده کرده است و اوبی گداربه آب نمی زند چرا که او کشتی جمهوری اسلامی را بارها از غرق شدن نجات داده است.خمینی در باره رفسنجانی گفته بود«تارفسنجانی زنده است انقلاب اسلامی نیز زنده خواهد ماند«!اما مگر رفسنجانی تا ابد زنده خواهد ماند؟پس از گفته خمینی می توان اینچنین نتیجه گرفت که با مرگ رفسنجانی ،انقلاب اسلامی نیز ازبین خواهد رفت! اما اگر جناح مقابل کاملا بدین موضوع پی ببرد که پاشنه آشیل رهبری دوره انتقالی از چنگال خامنه ائی و اعوان و انصارش به اصلاح طلبان ،تنها در اختیار رفسنجانی است و با از بین بردن هاشمی همه جنبش سبز باز خواهد ایستاد ،حتما به جراحی بزرگ دست خواهد زد واو را ازپای در خواهد آورد.اما جناح مقابل بخوبی می داند که جنبش کنونی وابسته به یک شخصیت و یا یک جریان نیست که با از زدن یکی از آنها مانع پیشرفت آن جنبش سراسری گردد بلکه جنبش حاضر همچون آتشی است که عمارات جنایت را یکی پس از دیگری در شعله های خود می سوزاند. خمینی بارها به مردم آموخته بود که انقلاب اسلامی وابسته به اشخاص نیست اینک نیز جنبش سبز مردم ایران وابسته به اشخاص معین نیست!جنبش سبز پس از یک دوره زمستان طولانی پس از ذوب شدن یخهای منجمد از کوهسار ها جاری شده است وبه رودخانه های سهمگین تبدیل شده و می خواهد به دریاها ی آزاد بپیوندد. کلام آخر اینکه ـ هر نیروئی که بخواهددرحال حاضر، حرکت جنبش سبز مردم ایران را سد یا منحرف سازد ،مطمئنا نابود خواهد شد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.