رفتن به محتوای اصلی

به مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر
30.04.2015 - 02:05

کنگرۀ ملیتهای ایران فدرال اول ماه مه (مای) را که دراکثرکشورهای جهان، بخصوص ازطرف خود کارگران بنام "روزکارگر"شناخته می شود به کارگران ایران وتمام جهان تبریک میگوید. با تغییرساختاراجتماعی، ازدوران سنتی به عصرمدرن، ضمن آنکه اشرافیت نسبی شاهان واشرافیت دین رسمی و مالکان زمین(فئوداله وارباب ها) به تدریج(انگلستان) یا بسرعت (انقلاب کبیرفرانسه) دراروپا ازبین رفت، سه طبقۀ جدید بعنوان مظهرونمودِ جامعۀ مدرن در( رابطه و تضاد ) باهم پا به عرصۀ جود گذاشته و شروع به رشد و تحول خاص خودکردند.

اول- طبقۀ سرمایه داری که خودبه چهارزیرطبقۀ:  بانکی، صنعتی، تجارتی وکشاورزی تقسیم می شود، رهبری آن دردست الیگارشی سرمایه داری بانکی و صنعتی است.که سرمایه را در دست دارد، وحاصل تولید را کنترل کرده و همواره این طبقه(با استثناهائی) بدنبال سود بیشتراست.

دوم- طبقۀ متوسط جدید یا سرویس: مبادله کاروسرمایه را تسهیل کرده و راندمان کاررا بالامیبرد واستادان دانشگاه ومعلمین وازروشنفکران گرفته تا اطباء و مهندسین و محضردارها وکارمندان مختلف را در برمیگیرد. بخشی ازاینان مدافع و شارحان دموکراسی درمعنای آزادی های قانونی منطبق با حقوق بشر و برابری انسانی شهروندان درمعنای رفع هرنوع تبعیض و جدائی نهاد دولت وحکومت از نهاد دین بوده وهستند. 

سوم: طبقۀ کارگرصنعتی و کشاورزی که غیراز فعله ودهقان ورنجبران جوامع سنتی است. بعنوان مثال میتواند طرح مهندسان را پیاده کرده و بجای ماشین مکانیکی، اتوموبیل الکترونیکی بسازد. 

طبقۀ کارگربدنبال عدالت اجتماعی و رفع تبعیض و حکومت قانون وامکان تشکیل سندیکا ها و احزاب آزاد کارگری است

ادغام سرمایه ها وروند اتوماتیزه شدن وکشف دیژیتال انفورماتیک جوامع صنعتی را به سمتِ حداقل سرمایه دار، حد متوسط کارگر وحداکثر خدمات و سرویس برده است. ولی طبقۀ کارگردرجوامع جهان سوم ازجمله ایران، همانند قرن نوزدهم در اروپا بشدت تحت ظالمانه ترین شرایط بسر می برند، و باصطلاح با "سرمایه داری وحشی" روبرو است. در جمهوری اسلامی گاه، ماه ها ازدریافت حقوق ماهانۀ شان محروم اند. 

آخرین تجمع و راهپیمایی کارگران در تهران در سال ۸۶ برگزار شده است و تاکنون همانند بعدازکودتای بیست و هشتم مرداد تا سقوط سلطنت ممنوع بوده است. امسال آقای علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر، که روزدوشنبه دراجتماع کارگران شاغل وبازنشسته تهرانی سخن می‌ گفت، اعلام کرد که راهپیمایی روز جهانی کارگر، فرصتی برای بیان مشکلات صنفی کارگران است.آقای علیرضا محجوب افزود: بعد ازانقلاب نیزاین مراسم در ایران به اجرا درآمد و کارگران فرصت آن را پیدا کردند تا به مناسبت این روز خواسته‌های قانونی خود را پیگیری کنند. دبیرکل خانه کارگر با اشاره به این که کارگران می‌خواهند برای روز کارگر سال جاری راهپیمایی صنفی برگزارکنند،‌ واضافه کرد که ستادبزرگداشت هفته کارگرقصد دارد تا به این وعده جامه عمل بپوشاند. دبیرکل خانه کارگر روز ۳۱ فروردین‌ماه نیز گفته بود: برای مراسم روز کارگر مصمم به برپایی راهپیمایی هستیم و امیدواریم که مسئولان وزارت کشور برخلاف رویه سال‌های گذشته این بار با این خواسته کارگران موافقت کنند

پیشتر محمدباقر نوبخت،‌ سخنگوی دولت،‌ روز دوم اردیبهشت درباره برگزاری راهپیمایی روز جهانی کارگر گفت: وزارت کشور در این مورد اظهار نظر می‌کند و افزود: به یاد ندارد که در این مورد مسئله‌ای در دولت مطرح شده باشد.

شماری از تشکل های کارگری مانند اتحادیه آزاد کارگران ایران و سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌ رانی تهران، بارها ازممنوع بودن برگزاری راهپیمایی روزجهانی کارگر و نیزمخالفت دولت با برگزاری مراسمی به مناسبت این روز توسط تشکل های مستقل کارگری که همراه با بازداشت کارگران و فعالان کارگری بوده است، انتقاد کرده اند. دراین ارتباط،‌ درروزهای اخیر، این گونه تشکل های کارگری دربیانیه هایی خواستار پایان ممنوعیت و محدودیت در این زمینه شده اند. اتحادیه آزاد کارگران ایران اعلام کرد که حدود ۱۰۰ کارگرتهرانی روزسه شنبه با تجمع درمقابل مجلس، مراسم روزجهانی کارگر را،‌ سه روز پیش از فرا رسیدن آن در روز جمعه، با درخواست برای افزایش دستمزد کارگران وآزادی فعالان زندانی کارگری وحقوق معلمان زندانی برگزارکردند. به گفته این تشکل کارگری، حدود ۲۰۰ تن از معلمان بازنشسته نیزکه درمقابل مجلس تجمع کرده بودند به تجمع کارگران پیوستند براساس این گزارش،‌ در پایان این مراسم، بیانیه هفت تشکل مستقل کارگری ایران پس از قرائت، رسما تحویل مسئولان مجلس شد. 

این تشکل های کارگری دربیانیه خود خواستار تجدید نظرفوری در حداقل دستمزد ماهانه کارگران و افزایش آن از ۷۱۲ هزار تومان به سه میلیون تومان براساس  سبد هزینه زندگی شدند. این تشکل ها همچنین خواستار تحقق همه مطالبات معلمان و پرستاران،‌ پایان ممنوعیت ومحدودیت درایجاد تشکل های مستقل کارگری، آزادی کارگران و زندانیان سیاسی و توقف پیگردهای قضایی علیه آنان شدند.

آزادی اعتصاب، راهپیمایی،‌ پرداخت دستمزدهای معوقه كارگران، ‌تأمین امنیت شغلی، برچیده شدن قراردادهای موقت وسفید امضاء، و‌ قرار گرفتن همه کارگران تحت پوشش قانون کار، ازدیگر خواسته های این هفت تشکل کارگری است.

آنها همچنین خواستار توقف اخراج کارگران، لغو تمامی قوانین تبعیض آمیزعلیه زنان،‌ برخورداری بازنشستگان از زندگی مرفه،‌ لغوکارکودکان،‌ رفع تبعیض از کارگران مهاجرافغان و سایرملیت ها درایران و اعلام روز جهانی کارگر به عنوان روز تعطیل رسمی شدند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران،‌ انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه،‌ سندیکای کارگران نیشکرهفته تپه،‌ سندیکای کارگران نقاش استان البرز،‌ کانون مدافعان حقوق کارگر،‌ کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری و کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری این بیانیه را امضاء کرده اند

اول ماه می 2015

کنگرۀ ملیتهای ایران فدرال

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی
سایت کنگره ملیت ها

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.