رفتن به محتوای اصلی

مشکل است باور کرد که...!
08.08.2009 - 16:18

مشکل است باورکرد که رژیم جمهوری اسلامی یاران قدیمی خود را سرکوب کند. کسانی را که در پیروزی این رژیم شرکت فعال داشتند. کسانی که در اوایل انقلاب در فرماندهی نیروهای سرکوبگر نقش داشتند. کسانی که در انقلابات فرهنگی رژیم نقش ایفا می کردند. در حمله به نقاط مختلف ایران برای سرکوب به اصطلاح ضدانقلاب نقش ایفا می کردند. آنها آنزمانها به قلع وقمع مخالقان معتقد بودند. در نیروهای رسمی وغیر رسمی رژیم فعال بودند. اینها توانستند مخالفان را به زندانها بکشانند، بکشند و یا تبعید کنند و همه را بنام ضدانقلاب برانند.

براستی مشکل است که عده ای از فعالان رژیم این چنین مورد غضب جناح دیگر قرارگیرند. آیا می شود باور کرد که رژیم یاران خود را از خود دور کند. آنها که برای امامشان هنوز هم راهی قائلند و خود را پیرو آن می خوانند. آنها دوست دارند که امامشان هنوز زنده بود تا فرمان حمله صادر می کرد. مگر راه خمینی غیر از این است؟ چه کسی است تا زمانی را از یاد ببرد که خمینی در قید حیات بود و فرمان سرکوب صادر می کرد که: بکشید و قلع و قمع کنید اینها را! منظور خمینی همهء مخالفان بود و اینک پیروان راهش حسرت آن رهبر را می خورند تا راهش را ادامه دهند. اما براستی آیا جمهوری اسلامی را می توان در یک یا چند دسته معنا کرد. آیاهمهء این رژیم نمی تواند یکی باشد؟ تز جدایی صفوف رژیم حاصل تحلیلهای پرسش و پاسخی حزب توده بود. جمهوری اسلامی همیشه حکومت یکدستی بوده است و اگر هم دعوایی بین آنها مشاهده شود، تنها و تنها بر سر ارث و میراث بوده است و بس. اینها پشت هم را به هیچ وجهه خالی نمی کنند. اساس اینها همان ایدئولوژی اسلامیشان و رهبری خمینی می باشد. کدامیک از اینها خمینی را قبول ندارند؟ پاسخ ساده است و بدون شک همه قبولش دارند. پس می ماند دعوای بینشان که مشکل است آنرا جدی گرفت.

در بعد دیگر مشکل است باور کرد که این همه هوادار پر وپا قرص رژیم که روانهء خارج ار کشور شده اند تا دم و دستگاه اپوزیسیون سازیشان را در خارج ار کشور برپا کنند. اینها با براه انداختن حرکتهای خود درخارج از کشور، سعی در قبضه کردن محیط مخالفان خارج از کشور و پراکندن شکل و سیاق خود در پروراندن موج ایزوله کردن بخشی از اپوزیسیون و پراکندن فرهنگ سانسور در میان آنها هستند. تنها خریداران اینها بخشهایی از اپوزیسیون نظیر توده ایها و اکثریتها هستند که زمانی در یک خط امام قرار داشتند. اپوزیسیونی واقعی که در مقابل رژیم ایستاده است، اینها را پس می زند، چون آنها و روششان را قبول ندارند. این بخش آمده به خارج از کشور خوب حساب باز کردند و سراغ کسانی رفتند که بیشترین ظریفیت پذیرش آنها را دارند و آنها را هم می توان در میان این بخش اپوزیسیون – بخشی از توده ایها و اکثریتیها – یافت. آنها از جو خارج کشور که در انحصار هیچ کس نیست و اپوزیسیون نمی تواند هیچ مالکیتی بر آن آن اعمال کند، بهترین استفاده را می کنند. چون در خارج کشور هر کسی می تواند براحتی وارد شود و ادعا هم بکند. اما آنها بر خلاف داخل ایران که رژیم همهء زاویه ها را با سلاح خفثان گرفته است، موفق شوند و جلوی مخالفان واقعی را نمی توانند براحتی بگیرند. برای آنانکه می خواهند ایران را از این فرهنگ ارتجاعی که سالهاست بر آن حاکم شده، نجات دهند نزدیکی این گونه شبه اپوزیسیونها معنایی نمی تواند داشته باشد. قرار گرفتن در نزدیکی اینها هیچ کمکی به آیندهء ایران نمی کند. اینها حساب خود را نمی توانند از جمهوری اسلامی جدا کنند. تنها کار اینها این است که در خارج کشور بکوشند تا جو را از دست مخالفان خارج کنند. این کار می تواند برای حکومت این خاصیت را در بر داشته باشد تا از شر مخالفان واقعی خود راحت شود. رژیم در مواردی هم می تواند به سیاق حکومت های دیکتاتور اپوزیسیون سازی کند تا بتواند در هر جبهه ای صدای مخالفانش را خفه کند. هوشیاری نیروهای آزادیخواه و منفرد و غیر منفرد مخالف در هر لحظه ای ضامن خنثی کردن عملکردهای رژیم است. رژیم با توجه به اینکه توان حکومتی و مالی دارد، در شرایطی مجبور می شود که دست به شبه اپوزیسیون سازی گسترده بزند. یکی از راههای خنثی نمودن این حرکات داشتن صف مستقل است. این استقلال در هر جا می تواند براحتی مهیا باشد. در هر جمعی قرار نگرفتن و بدنبال هر جمعی راه نیافتدن می تواند استقلال فکر و عمل را برآورد کند. به این وسیله فعالان می تواند خود راه درست را تشخیص دهند و دنبال رهبران و جریاناتی نمی افتند که منافع خودشان را در نزدیکی به بخشی از رژیم می بینند و به این وسیله جو اپوزیسیون را آلوده می کنند. مشکل است باورکرد که رژیم بتواند در این دنیای آزاد در هر کاری که می خواهد موفق باشد و باز هم مشکل است که باور کرد که آزادیخواهان واقعی فریب این رژیم را بخورند. مشکل است که باور کرد رژیم و هوادارانش بتواند برای همیشه بخشی از مردم را که اشتباها دنبال این شبهه اپوزیسیونها افتاده اند، تا آخر در این صفعای شبه اپوزیسیونها نگه دارد. روزی همهء اینها به اپوزیسیون واقعی رژیم که جایگاه آنهاست می گروند.

6.8.2009

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.