رفتن به محتوای اصلی

استفتائات ولی فقیه در باره ساخت مجسمه!
07.05.2010 - 12:18

پس از شکست سپاه اسلام در تحمیل پوشش عصر شترچرانی به زنان و دختران ایران، اکنون نوبت به مجسمه ها رسیده است.

اینروزها موضوع ناپدید شدن مجسمه‌های تهران، بقول تابناک "مباحثی نیز درباره حرمت یا حلیت ساخت و نگهداری مجسمه در جامعه مطرح است و حتی برخی گمانه زنی‌های تایید نشده حاکی از آن است که مجسمه‌ها، به دلیل حرمت شرعی، در حال جمع آوری هستند".

با توجه به سخنان خامنه ای در رابطه با روز معلم (در فرهنگ حکومت اسلامی منظور از معلم آخوند می باشد) ایشان با تأکید بر اینکه ملت ایران(منظورشان امت اسلام است) در صورتی که به جایگاه واقعی و شایسته خود برسد، زمینه ساز تغییر سرنوشت دنیای اسلام خواهد شد، "رهبر" افزودند: نتیجه تغییر سرنوشت دنیای اسلام، تغییر سرنوشت و وضعیت کنونی دنیا خواهد بود.

ما ترجیح می دهیم که استفتائات ولی فقیه را، در باره ساخت مجسمه درج کنیم تا تصویری واقعی از گنجایش عقلی رهبر و شعور اجتماعی او بیشتر بازتاب یابد و مردم آگاهانه تر بر ایران و ایرانیت اشک بریزند.

فسیل هائی که سرنوشت میهن ما را رقم می زنند،خود "مجسمه توهین" به شعور ملی، فرهنگی و تاریخی انسان ایرانی هستند و هر دم از بقاء عمرشان، آسیب های بزرگی بر پیکر جامعه و کشور ما فرود می آورد.

و اما استفتائات سرنوشت ساز مقام معظم رهبری و نظر فقهی ایشان در خصوص مجسمه :

در زیر سوال 1222 و سوالات مرتبط بعدی را عیناً از بخش استفتائات سایت دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب ذکر می‌کنیم :

س 1222: ساخت عروسك و مجسمه و نقاشى و ترسيم چهره موجودات زنده اعم از گياهان، حيوانات و انسان چه حكمى دارد؟ خريد و فروش و نگهدارى و ارائه آنها در نمايشگاه چه حكمى دارد؟

ساخت مجسمه و نقاشى و ترسيم موجودات بى‏روح اشكال ندارد و همچنين نقاشى و ترسيم چهره موجودات ذى روح، اگر بدون برجستگى باشد و يا مجسمه آنها كه به صورت غير كامل باشد، اشكال ندارد، ولى ساخت مجسمه انسان يا ساير حيوانات به صورت كامل اشكال دارد. امّا خريد و فروش و نگهدارى نقاشى و مجسمه جايز است و ارائه آنها در نمايشگاه هم اشكال ندارد.

س 1223: در روش تحصيلى جديد، درسى با عنوان اعتماد به نفس وجود دارد كه بخشى از آن مخصوص مجسمه سازى است، بعضى از معلمان به دانش آموزان دستور ساخت عروسك يا مجسمه سگ يا خرگوش و امثال آن را از پارچه يا چيز ديگرى به عنوان صنايع دستى مى‏دهند، حكم ساخت اشياء مذكور چيست؟ امر معلمان به دانش‏آموزان راجع به ساخت آنها چه حكمى دارد؟ آيا كامل بودن يا نبودن اجزاى آنها در حكم تأثير دارد؟

اگر به نظر عرف به عنوان مجسمه حيوانى كه اجزاى آن كامل است، محسوب نشود و يا دانش آموزان به سن تكليف نرسيده باشند، اشكال ندارد.

س 1224: ترسيم و نقاشى قصه‏هاى قرآنى توسط كودكان و نوجوانان چه حكمى دارد؟ مثل اينكه از كودكان خواسته شود كه بطور مثال قصه اصحاب فيل يا شكافته شدن دريا براى حضرت موسى «عليه السلام» و غير آنها را رسم كنند؟

اين كار فی‏نفسه اشكال ندارد ولى بايد بر اساس متن حقايق و وقايع باشد و از بيان امور مخالف واقع و يا امورى كه موجب هتك حرمت هستند، اجتناب شود.

س 1225: آيا ساخت عروسك و يا مجسمه موجودات ذى روح اعم از انسان يا غير آن به وسيله دستگاه مخصوص آن جايز است؟

اگر ساخت مجسمه بوسيله دستگاه، مستند به فعل مستقيم انسان نباشد، اشكال ندارد در غير اين صورت اشكال دارد.

س 1226: ساخت زيور آلات بصورت مجسمه چه حكمى دارد و آيا موادّى كه مجسمه‏ها از آنها ساخته مى‏شوند، در حكم به حرمت تأثير دارند؟

ساخت مجسمه موجودات ذى روح در صورتى كه مجسمه كامل بوده و يك نفر آن را بسازد اشكال دارد و دراين مورد فرقى بين موادى كه مجسمه از آنها ساخته مى‏شود وجود ندارد و همچنين تفاوت نمى‏كند كه براى زينت بكار مى‏روند يا براى غير آن.

س 1227: آيا بازگرداندن اعضاى عروسك مانند دست و پا و سر، مشمول حكم حرمت مجسمه‏سازى است؟ و مجسمه سازى بر آن صدق مى‏كند؟

مجرّد ساخت اعضا يا بازگرداندن آنها، ساخت مجسمه محسوب نمى‏شود و بنابراين اشكال ندارد، بله، متصل كردن اعضا تا تكميل شكل حيوان ذى روح اعم از انسان و غير آن، عمل مجسمه سازى محسوب مى‏شود.

س 1228: عمل خالكوبى كه نزد بعضى از مردم متعارف است و به اين طريق عكسهايى بر روى بدن كشيده مى‏شود بطورى كه ثابت باقى مانده و از بين نمى‏روند، چه حكمى دارد؟ آيا مانع از صحت وضو يا غسل مى‏شود؟

خالكوبى حرام نيست و اثرى كه از آن در زير پوست باقى مى‏ماند مانع از رسيدن آب نيست و وضو و غسل با آن صحيح است.

س 1229: زن و شوهرى از نقاشان معروف هستند و كار آنان ترميم و بازسازى تابلوهاى هنرى است، بسيارى از آن تابلوها جامعه مسيحى را نشان مى‏دهند و در بعضى از آنها شكل صليب و حضرت مريم«عليهاالسلام» و حضرت مسيح «عليه السلام» وجود دارد و صاحبان مؤسسات و شركتها و برخى افراد از طرف كليساها بعد از آنكه بر اثر قدمت يا غير آن مقدارى از آن تابلوها از بين رفته، براى مرمّت و اصلاح تابلوها به آنها رجوع مى‏كنند، با توجه به اينكه بيشتر تابلوها به همين صورت هستند و مرمّت تابلو تنها شغل آنان است كه با آن زندگى مى‏كنند و به تعاليم دين حنيف اسلام هم پايبند هستند، آيا ترميم آن تابلوها و استفاده از اجرتى كه براى اين كار مى‏گيرند، جايز است؟

مجرّد مرمّت و بازسازى تابلوهاى هنرى اشكال ندارد حتّى اگر جامعه مسيحى را توصيف كند و يا مشتمل بر نقش حضرت مسيح «عليه السلام» و يا حضرت مريم «عليها السلام» باشد و اجرت گرفتن در برابر آن هم اشكال ندارد و همچنين اتخاذ اين كار به عنوان شغل و زندگى با درآمد آن هم بدون اشكال است؛ مگر آنكه ترويج باطل و گمراهى و يا مستلزم مفاسد ديگرى باشد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.