رفتن به محتوای اصلی

وحشت از خروش کردها، جنازه 5 فعال سیاسی را تحویل نمی دهند
11.05.2010 - 12:18

در حالیکه مردم ایران و جهان از اعدام 5 فعال سیاسی ایرانی همچنان در بهت به سر می برند، از سایر زندانیان سیاسی که به اعدام محکوم شده اند نیز خبرهای خوبی نمی رسد. همزمان میرحسین موسوی هم با انتشار بیانیه ای نسبت به این اعدام ها اعتراض کرد. مادر فرزاد کمانگر هم که به گفته دخترش از شرایط روحی خوبی برخوردار نیست، گفته است: “وظیفه من به عنوان مادر فرزاد از امروز شروع شده است. من بارها در سالن های ملاقات زندان به فرزاد گفته بودم که فقط باید سربلند از این زندان بیرون بیایی و همین گونه هم شد. فرزاد من سربلند از زندان بیرون آمد.”

به گزارش “روز” 16 زندانی کرد و همچنین 11 تن از معترضان به تقلب انتخاباتی 22 خرداد، در معرض خطر اعدام قرار دارند و پرونده سه نفر از آنها به شعبه اجرای احکام ارجاع شده است؛ از حکم قطعی دو نفر دیگر، با وجود صدور آن، نه خود متهمان خبری دارند و نه خانواده های آنان.

از سوی دیگر اخبار متناقض درباره تعطیلی بدون دلیل تهران شنبه و یکشنبه تناقض گویی مسئولان در زمینه این تعطیلی ها و جابجایی زندانیان سیاسی، براین نگرانی ها دامن زده و افکار عمومی نگران تکرار رویدادهای سال 67 است که به اعدام هزاران تن منجر شد.

نگرانی از اعدام های مخفیانه

با تایید حکم اعدام عبدالرضا قنبری، احکام اعدام تایید شده از سوی دادگاه تجدید نظر به سه حکم رسید. به گزارش “روز” پیش از این حکم اعدام محمد علی حاج آقایی و جعفر کاظمی، از بازداشت شدگان بعد از انتخابات تایید و به شعبه اجرای احکام ارجاع شده بودو هر لحظه، خطر اعدام این دو زندانی سیاسی وجود دارد. اکنون نیز حکم اعدام آقای قنبری، معلم 47 ساله ای که روز عاشورا بازداشت شده از سوی دادگاه تجدید نظر تایید شده است.

از سوی دیگر حکم دادگاه تجدید نظر محسن و احمد دانش پور، صادر و به وکلای تسخیری آنها ابلاغ شده است اما این دو نفر و خانواده هایشان از این حکم بی خبرند. میثم دانش پور دیروز به روز گفت که نه به این وکلای تسخیری دسترسی داریم و نه می دانیم دادگاه تجدید نظر چه حکمی صادر کرده و به شدت نگران هستیم. حکم دادگاه بدوی این دو نفر، اعدام بوده است.

احتمال دفن مخفیانه پیکرهای 5 فعال سیاسی

در حالی که واکنش های داخلی و بین المللی به اعدام 5 شهروند ایرانی همچنان ادامه دارد، مسئولین امنیتی و قضایی تاکنون از تحویل پیکر این افراد به خانواده هایشان خودداری کرده است.

به گزارش “روز” خانواده های 5 فعال سیاسی که روز یکشنبه به دار آویخته شدند همچنان در تهران پیگیر تحویل پیکر عزیزانشان هستند. آنها روز گذشته به دادسرای انقلاب، دادستانی، پزشکی قانونی و زندان اوین مراجعه کرده اما در پاسخ تنها شنیده اند که روز سه شنبه، یعنی امروز در این زمینه تصمیم گیری خواهد شد.

براساس این گزارش ها به این خانواده ها گفته شده باید تعهد دهند که در شهرهایشان هیچ نوع اعتراضی شکل نخواهد گرفت و در صورت احتمال هر گونه اعتراضی، ماموران پیکر عزیزان آنها را به صورت مخفیانه، به خاک خواهند سپرد.

شیرین کمانگر، خواهر فرزاد کمانگر که به اتفاق خانواده اش برای تحویل پیکر برادر جوانش در تهران به سر می برد شب گذشته به “روز” گفت: “ما برای تحویل پیکر عزیزانمان در تهران هستیم و تا نتیجه نگیریم به شهرمان بازنخواهیم گشت.”

وی افزود: “این حق ما است که به عنوان خانواده پیکر عزیزمان را تحویل بگیریم و جامعه ما هم، ما را بدون پیکر عزیزانمان نخواهد پذیرفت و نمی توانیم برگردیم.”

خانم کمانگر سپس به نقل از مادر فرزاد کمانگر گفت: “فرزندان ما جاودانه شدند و جاودانه خواهند ماند و کسی نباید به ما تسلیت بگوید بلکه ما به همه تبریک می گوییم که فرزندمان سربلند رفت و ما را سربلند کرد.”

به گفته شیرین کمانگر، مادر فرزاد، که از شرایط روحی خوبی برخوردار نیست، روز یکشنبه به شدت از اعدام فرزندش شوکه شده اما روز گذشته واقعیت را پذیرفته و گفته است: “وظیفه من به عنوان مادر فرزاد از امروز شروع شده است. من بارها در سالن های ملاقات زندان به فرزاد گفته بودم که فقط باید سربلند از این زندان بیرون بیایی و همین گونه هم شد. فرزاد من سربلند از زندان بیرون آمد.”

خانم کمانگر خبر منتشره درباره بازداشت خود و اعضای خانواده اش را تکذیب کرد. همزمان خلیل بهرامیان، وکیل فرزاد کمانگر نیز خبر بازداشت اعضای خانواده کمانگر را تکذیب کرد و به “روز” گفت: “درباره تحویل پیکر فرزاد و بقیه به ما گفته اند که روز سه شنبه تصمیم گیری می شود.”

وی افزود: “به ما گفته اند که باید مساله احتمال ایجاد بحران و اغتشاش را بررسی کنند و به قول خودشان اگر احتمال دهند که اغتشاشی صورت می گیرد پیکر ها را تحویل نخواهند داد. اما موکلین من میخواهند بچه هایشان را خودشان به خاک بسپارند و این هم حق شرعی و هم حق قانونی آنها است و هیچ کسی حق ندارد آنها را این حق قانونی و انسانی شان منع کند.”

همزمان گزارش خبرنگاران “روز” از ممانعت تحصن و برگزاری مراسم اعتراضی از سوی خانواده های این 5 فعال سیاسی از سوی دستگاه امنیتی حکایت دارد.

در حالیکه اکثردر شهرهای کردستان، مردم در اعتراض به به اعدام های روز یکشنبه به خیابان ها آمده و این شهرها از جمله کامیاران، سقز، مهاباد، پیرانشهر و منطقه باغ شایگان سنندج روز گذشته شاهد ناآرامیهایی بود، در تهران خانواده های این پنج نفر در نظر داشتند به نشان اعتراض در برابر دانشگاه تهران تحصن کنند، اما نیروهای امنیتی با محاصره منطقه مانع از شکل گیری اعتراض و یا تحصن شدند.

اعتراض میرحسین موسوی به اعدام ها

یک روز پس از اجرای ناگهانی حکم اعدام 5 فعال سیاسی ایرانی، میرحسین موسوی با انتشار بیانیه ای نسبت به این اعدام ها اعتراض کرد.

میرحسین موسوی در این بیانیه که در سایت کلمه منتشر شده، نوشته است: “اعلام اعدام ناگهانی پنج نفر ازشهروندان کشور بدون آنکه توضیحات روشن کننده ای از اتهامات و روند دادرسی ومحاکمات به مردم داده شود شبیه روند ناعادلانه ای است که در طول ماه های اخیر منجر به صدور احکام شگفت آور برای عده زیادی از زنان ومردان خدمتگزار وشهروندان عزیز کشور ما شده است.”

میرحسین موسوی در حالی این اعدام ها را محکوم کرده است که یک روز پیشتر، غلامحسین الهام، عضو شورای نگهبان، خود او را محارب خوانده بود.

آقای موسوی تصریح کرده است: “وقتی قوه قضائیه از طرفداری مظلومان به سمت طرفداری از صاحبان قدرت ومکنت بلغزد مشکل است که بتوان جلوی داوری مردم را در مورد ظالمانه بودن احکام قضایی گرفت. چگونه است که امروز محاکم قضایی از آمران وعاملان جنایتهای کهریزک و کوی دانشگاه و کوی سبحان وروزهای۲۵ و۳۰ خرداد وعاشورای حسینی میگذرند وپرونده های فساد های بزرگ را باز نشده می بندند وبه صورت ناگهانی در آستانه ماه خرداد، ماه آگاهی وحق جویی پنج نفر را با حواشی تردید بر انگیز به چوبه های دار می سپارند؟ آیا این است آن عدل علوی که به دنبالش بودیم؟”

واکنش های جهانی

کمپین بین المللی حقوق بشر با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرده است که اعدام ناگهانی پنج زندانی سیاسی نمایانگر سیاست دولت ایران برای استفاده از ترور و خشونت در قبال چالش‌های پیش رو و ارعاب مخالفان است.

ارون رودز، یکی از سخنگویان کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته است: “این اعدام‌های مخفیانه را فقط می‌توان کشتار حکومتی تلقی کرد و شاهد دیگری است بر بی‌اعتنایی مطلق و اهانت جمهوری اسلامی به استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر.”

در بیانیه کمپین بین المللی حقوق بشر هشدار داده شده است که حداقل شانزده زندانی کُرد دیگر و یازده تن از معترضان به انتخابات که به مرگ محکوم شده‌اند، در خطر اعدام قریب‌الوقوع به سر می‌برند.

فدراسیون جهانی اتحادیه های معلمان نیز نسبت به اعدام فرزاد کمانگر اعتراض کرده است.

دبیر کل بین الملل آموزش، فرد ون لی وون، در این مورد گفته است: “ما از شنیدن خبر اعدام فرزاد عمیقا شوکه و غمگین شدیم. پرونده فرزاد بخاطر رفتار مرموزانه و غیر شفافی که در دادگاه او در پیش گرفته شده بود، عدم دسترسی او به حداقل حقوق بنیادین یک زندانی، و این واقعیت که نه خانواده و نه نمایندگان حقوقی از اعدام او خبردار نشده بودند برای همه 30 میلیون اعضای بین الملل آموزش به ویژه درآور است. روز اعدام فرزاد یک روز فاجعه آمیز برای معلمان، فعالان اتحادیه های کارگری و حقوق بشر است و بین الملل آموزش همبستگی عمیق خود را با خانواده فرزاد، همکاران و دانش آموزان او اعلام می کند”.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
روز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.