رفتن به محتوای اصلی

75مین کنگره سالانه انجمن جهانی قلم در اتریش
30.10.2009 - 15:18

75مین کنگره سالانه انجمن جهانی قلم در لینز اتریش و شرکت نگارنده برای اولین بار

این مطلب زیر را بنده به عنوان یک عضو از هیئت نمایندگی انجمن قلم ایران (در تبعید) به محض برگشتنم از 75مین کنگره بین المللی پن از 19 تا 25 اکتبر 2009 در شهر لینز پای تخت فرهنگی اروپا در این سال که در آن از 104 کشور عضو حدود هشتاد کشور شرکت نموده بودند و چند کشور جدید نیز عضو شده و عضویت چند کشور ازجمله سودان معلق گردید، نوشتم. اما به دلیل انجام کارهای دیگر، تصحیح و انتشار آن کمی به تأخیر افتاد. دراین میان همکار ارجمندم آقای بهرام رحمانی که یکی دیگر از اعضای هیئت نمایندگی انجمن قلم ایران (در تبعید) بود، مطلب مفصل و نسبتا آگاهی دهنده و بسیار مفیدی در این رابطه نگاشته اند و منتشر نموده اند. گرچه آقای رحمانی همه چیز را گفته اند، اما تصور می کنم، زیانی نخواهد داشت، اگر بنده نیز برداشت خودرا از نگاهی دگر، از کنگره بین المللی و شرکت در آن برای اولین بار، به عرض خوانندگان و هموطنان عزیزم برسانم.

شرکت و حق رأی داشتن درچنین کنگره مهمی برای کشورهای به اصطلاح جهان سوم و بویژه برای قلم به دستان و هنرورزان تبعیدی وظیفه ایست حیاتی. شرکت در آن، نه فقط برای خود نمائی، بلکه برای ارائه پیشنهادات مهم، انجام کارهای ادبی، معرفی شاعران و نویسندگان برجسته و رساندن مسائل سیاسی مخالفان رژیمهای دیکتاتوری، به گوش جهانیان از کارهای اولیه ایست که بعهده نمایندگان اعزامی هر انجمن قلم از هر کشوری است. لایق ذکر است که درهیئت دبیره آینده انجمن قلم ایران (درتبعید)، بنده دیگر این افتخار حضوررا نخواهم داشت. اما ازهمین جا پیشنهاد می کنم که نمایندگان انجمن قلم ایران (درتبعید) احتمالا از میان هیئت دبیران، از کسانی انتخاب شوند که اولا مدبر و سازمانده و مبتکر خوبی باشند. دوما نه فقط از نظر آگاهی ادبی، بلکه آگاهی سیاسی و شناخت از اوضاع مملکت و خواست توده های سر زمین خویش را داشته باشند. سوما حتما یکی از هیئت نمایندگی به یک یا دو زبان بین المللی (یکی از آنها انگلیسی) تسلط داشته باشد. درآن صورت می توان هم تمام مسائل مطرح شده در کنگره را فهمید و هم توانست در خواستهای مشخص ارائه داد که بسود نه فقط روشن فکران جامعه آن کشور معین، بلکه بسود توده های مردم آن نیز باشد. نقص ندانستن زبان و در نتیجه فهم مسائل نیمه تمام، بخوبی دیده می شد که برخی از نمایندگان کشورها، از جمله برخی از کشور های شرقی که بجز زبان مادری با هیچ زبان دیگری آشنا نبودند. زبانهای رسمی کنگره انگلیسی، فرانسوی و اسپانیائی بودند. گاهی آلمانی هم بکار گرفته می شد، زیرا این کنگره در یک کشور آلمانی زبان بر گزار می شد.

درهرصورت در این سفر، آشنائی با نمایندگان انجمن قلم کشورهای مختلف که از میان نویسندگان، قلم به دستان، هنرمندان و روزنامه نگاران در سطح خود متبحر انتخاب شده بودند، برای بنده به عنوان یکی از هیئت نمایندگی انجمن قلم ایران (در تبعید) از نظر معنوی بسیار سودمند بود. بسی شادمان و سر بلندم که هیئت ما توانست در حد توان خویش، مسایل ایران را به گوش برخی از هم قلمان صاحب نظر و رؤسای برخی از کشورها در سطح جهان برساند. اندک نبودند کسانی که در باره اوضاع کنونی ایران اطلاع دقیقی نداشتند و بسیار کم می دانستند که قلم به دستان، نویسندگان، هنر مندان، زنان و طبقات زحمت کش کشور، درسایه حکومت اسلامی ایران با چه رنج و مشکلی دست بگریبانند. بعد از پنج سال برای اولین بار نمایندگان انجمن قلم ایران در تبعید با پرداخت حق عضویت و داشتن حق رأی برای انتخاب پریزیدنت جدید پن جهانی، این امکان را به دست آوردند که برای پریزیدنت قدیم و جدید بیشتر در باره موقعیت نویسندگان و روشنفکران در ایران توضیح دهند. نهایتا اوضاع ایران را به زبان انگلیسی در یک بروشور چندین صفحه ای باعکسهائی ازتظاهرات دانشجویان و حمایت مردم از آنها، درمیان همه نمایندگان پن کشورهای جهان پخش نمایند و قطعنامه مشترک با پن سوئد را در رابطه با وضع نویسندگان و کل جامعه ایران با اکثریت آراء، به تصویب کنگره جهانی برسانند. از کلیه نمایندگان پن کشورهای مختلف و ازجمله ازمعاون شهردار لینز که حضور داشت، علیه اختناق و سانسور در ایران امضاء جمع آوری کنند. شب 23 اکتبر 2009 که افتتاح کنگره به طور رسمی توسط نخست وزیر ایالتی اتریش (مرکز آن شهر لینز)، آقای دکتر یوزف بورینگر و رئیس جمهور کشور فدرال اتریش آقای دکتر هاینس فیشر بود، دیداری کوتاه بین نمایندگان انجمن قلم ایران (در تبعید) و رئیس جمهور اتریش رخ داد که هیئت نمایندگی ایران این فرصت را غنیمت شمرد و ازاوضاع اختناق آور درایران و به ویژه ترور زنده یاد دکتر عبدالرحمان قاسملو و همراهانش در 13 ماه ژوئیه 1989 را در وین پایتخت اتریش به آقای دکتر فیشر، یادآوری کردند و از ایشان صراحتا تقاضا نمودند که در زمان ریاست جمهوری خویش به دولت اتریش توصیه کند و یا فشار بیاورد که درباره اوضاع نابسامان ایران و روابط اقتصادی دولت اتریش با ایران تجدید نظر کنند.

بهرام رحمانی رئیس جمهور اتریش و گلمراد مرادی درحال گفتگو در رابطه با اوضاع ایران درحال و گذشته.

در این گفتگو، علاوه بر آن ها در خواست شد که پرونده ترور دکتر قاسملو را بجریان بیاندازند. ایشان در پاسخ به درخواست هیئت نمایندگی انجمن قلم ایران (درتبعید) گفتند: "در حد توان خود این کوشش را خواهند کرد. واقعه ترور قاسملو در کشور ما یک فاجعه بود". این ترجمه عین جمله آقای دکتر هاینس فیشر رئیس جمهوری کشور فدرال اتریش است.

رئیس جمهور اتریش در حال پاسخ به در خواست هیئت نمایندگی انجمن قلم ایران در تبعید.

چیزی که دستگیر من شد، انجمن جهانی قلم یک سازمان غیر دولتی و مهم است که می توان از آن برای افشاگری دیکتاتوران در کشورهای ما و برای دفاع از آزادی بیان و قلم حد اکثر استفاده را نمود و از آن طریق دولتهای قدرتمند را زیر فشار قرار داد که بتوان به خواستها دمکراتیک مردمان ملتهای یک سر زمین تحت ستم، تا حدودی، جامه عمل پوشاند. سال دیگر 2010 میلادی کنگره پن جهانی در توکیو پای تخت ژاپن بر گذار خواهد شد و سال 2012 در سوول کره جنوبی و سال 2013 در آلمان. امسال هیئت نمایندگی پن ژاپن حدود 28 نفر بودند که بغیر از دو نماینده رسمی پن همه دیگر اعضا با مخارج شخصی خود به سفر اتریش و دیدار از شهر لینز پای تخت فرهنگی سال 2009 اروپا، آمده بودند.

هنگامی که مارا بعنوان هیئت نمایندگی انجمن قلم ایران در تبعید معرفی کردند، آقای دکتر فیشر دستانش را روی شان ما انداخت و با مردم ملتهای ایران صمیمانه همبستگی خودرا بیان و نشان دادند و با آغوش باز مارا پذیرفتند.

درپشت سر رئیس جمهور درکنار یکی ازمحافظین لباس شخصی ایشان، پروفسور دکتر ولفگانگ گراسن ایگر، پریزیدنت انجمن قلم اتریش دیده می شود. او در دیدار از کمپهای مانتهاوسن و نگهداری زندانیان غیر یهودیان از جمله سوسیال دمکراتها، کمونیستها، مسیحیان کاتولیک ضد هیتلر و دیگر زندانیانی که با فاشیسم مخالف بودند و در این کمپ از آنها بیگاری می کشیدند، برایمان توضیح می داد که چگونه زندانیان ناتوان را بدون استفاده از سلاح گرم و گاز سمی می کشتند. او می گفت هنگامی که اس اس ها می شنیدند که فردایش نیروی جوانتری برای کار به این کمپ می آورند، دستور داشتند زندانیان ناتوان را به دلیل کمبود جا و مکان سر به نیست کنند. در پایان رئیس انجمن قلم اتریش تاج گلی با اعلام یک دقیقه سکوت، بیاد زندانیانی که با لگد یک اس اس برسینه یک زندانی که در صف اول، با سنگی حدود چهل کیلوئی بر روی دوش درحال حرکت ببالا بود و یک صف پنجاه نفری را در یک راه پلکانی تنگ در سرازیری تند که دومنه مانند پشت سرهم سنگ حمل می کردند، بپائین می غلطاند وبدون استثناء همه آن انسان های ناتوان را با این عمل جنایت کارانه می کشتند، نثار کرد. یک خانم معلمه جوان در کنار پریزیدنت انجمن قلم برای ما باز دیدکنندگان توضیح می داد که در همین مکان یک ژنرال از پانصد افسر روس زندانی را در سرما زیرصفر درجه، لخت عریان کردند. نازیها با این عمل می خواستند نشان دهند که تو ژنرال اکنون هیچ هستی. در این کمپ مانتهاوسن از این افسران فقط 9 نفرجان سالم به در برده اند و دو نفر ازآنها که جوانتر بوده اند، بوسیله یک خانواده مانتهاوسنی پنهان شده بودند. این خانم جوان مذهبی توضیح می داد اگر اس اس ها متوجه می شدند، تمام اعضای آن خانواده را می کشتند. البته می گفت: مادر آن خانواده که این دو افسر را پنهان کرده بود، خودش چهار پسر نوجوان در روسیه ی شوری در اسارت داشت و از آن افسران می خواست که به مادرانشان نامه بنویسند و جان فرزندان او را ازمرگ نجات دهند. گویا آن دو افسر جوان روس این کار را کرده بودند و بدین ترتیب هم جان خود را از مرگ حتمی نجات داده بودند و هم جان آن سربازان مانتهاوسنی را.

هایدلبرگ، آلمان فدرال 28 اکتبر 2009 دکتر گلمراد مرادی

Dr.GolmoradMoradi@t-online.de

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.