رفتن به محتوای اصلی

مخدوش!
09.01.2010 - 16:12

ویروسی که اسکناسها را مخدوش و رژیم را ابطال میکند!

من فکر میکنم این گزارش کوتاه فارس نیوز و طفره آن از اینکه اعتراف کند قضیه چیست، اغتشاش درونی و درماندگی رژیم را در برابر ابتکار مردم نشان میدهد. نه سردار نقدی ، نه ملا احمد خاتمی و نه سردار رادان میتواند از پس ابتکار مردم در مبارزه اشان علیه دولت کودتا و رژیم پشت سر او بر بیایند. رژیم اگر هم بفرضِ محال در خیابانها مردم را بتواند مردم سرکوب کند در این مبارزه خاموش و نامرعی به شکستی نکبت بار دوچار خواهد شد. در عرصه پیکار با رژیم ابتکارات زیادی مانده است که یکی پس از دیگری مثل آس به زمین زده خواهد شد. اس ام اسِ برنامه دقیقه نود فقط یکی از آنها بود. تا چندی دیگر درو دیوار شهر های ایران، گردشگاه ها، مساجد و حتی تکایا و حسینیه ها و امام زاده ها ، کوهها با شعار مرگ بر یزید زمان پیام مرگ و پایان عمر رژیم را بر همگان اعلام خواهد کرد!

همه نیروی 20 میلیونی! بسیج و مزدوران قمه کش آنرا، یاری پاک کردن و شستن دیوار های شهرهای میهن ما نخواهد بود.

حبیب تبریزیان

....................................

گزارش فارس از

احتمال تمديد مهلت جمع‌آوري اسكناس‌هاي مخدوش توسط بانك مركزي

خبرگزاري فارس:در حالي از سوي بانك مركزي فردا 17 دي ماه آخرين مهلت جمع آوري اسكناسهاي مخدوش اعلام شده كه به علت عدم جديت لازن در اين خصوص و نيز مشكلات و عواقبي كه طي روزهاي گذشته و در جريان جمع‌آوري اين اسكناس‌ها نمايان شده، احتمال تمديد اين مهلت وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس "توانا " در اوايل ماه جاري روابط عمومي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران طي اطلاعيه‌اي به مردم اعلام كرد: حفظ و نگهداري صحيح از اسكناس، وظيفه شرعي و ملي است.

در متن اين اطلاعيه آمده بود: متاسفانه بعضا " مشاهده مي گردد كه برخي افراد اقدام به نگارش كلمات، عبارات و جملاتي بر روي اسكناس هاي رايج نموده يا آن ها را ممهور به مهرهاي گوناگون مي‌نمايند. نظر به اينكه اين گونه اقدامات موجب مخدوش، فرسوده و از رده خارج شدن اسكناس مي گردد، از اينرو به عموم مردم توصيه مي شود كه از نوشتن و يا مهرزدن بر روي اسكناس جدا " خودداري نموده و در حفظ و نگهداري آن كوشا باشند.

بديهي است دارنده اين گونه اسكناس ها در سراسر كشور در اين مرحله بايد به شعب بانك ها مراجعه و نسبت به تعويض اين گونه اسكناس ها اقدام نمايند.

البته بانك مركزي فقط به اين اطلاعيه بسنده نكرد و مدير اداره نشر و اسكناس اين بانك نيز در گفت‌وگويي تلويزيوني خطاب به مردم گفت: "اسكناس مخدوش نگيريد " و اسكناسهايي كه روي آن نوشته ، مهر و يا هر گونه علامت اضافه وجود داشته باشد از 17 دي ماه اعتبار ندارد.

مديركل ريالي و نشر بانك مركزي گفته بود: دارندگان اسكناسهاي مخدوش شده بايد سريعتر با مراجعه به شعب بانك ملي در سراسر كشور درخصوص تعويض اسكناسهاي خود اقدام كنند.

وي متوسط عمر اسكناس را در ايران حدود 5 سال اعلام كرده و مي‌گويد: اين در حالي است كه در كشورهاي ديگر هر برگ اسكناس حدود 10 سال عمر دارد و اين نشان دهنده وضعيت نامطلوب نگهداري اسكناس در كشور است.

درويشي تعداد اسكناسهايي را كه مخدوش شده اند كمتر از يك درصد حجم اسكناسهاي در گردش دانست و گفت: با وجود تعداد كم اسكناس هاي مخدوش شده به دليل سرعت گردش اسكناسها موارد مخدوش شده بيشتر به چشم مي خورد.

بانك مركزي دليل اين اقدام ضربتي را چنين اعلام كرده بود كه نوشتن هر گونه مطلب روي اسكناسها موجب مي شود ضرايب ايمني اسكناسها مخدوش شود و امكان تشخيص اسكناسهاي جعلي از اصلي از بين برود.

* امحاء سالانه 700ميليون برگ اسكناس

اين گزارش حاكي‌است سالانه تا هفتصد ميليون برگ اسكناس در كشور امحاء و با هزينه 30 ميليارد تومان اسكناس هاي نو چاپ و جايگزين انها مي شود تا به سهولت در اختيار مردم قرار گيرد .

بانك مركزي سالانه به طور متوسط 600 الي 700 ميليون برگ اسكناس هاي فرسوده را امحاء و به جاي آن اسكناس هاي نو چاپ و جايگزين مي نمايد.

هزينه چاپ هر برگ اسكناس به طور متوسط 300 الي 400 ريال مي باشد. چنانچه اين مبلغ در تعداد اسكناس هاي امحاء شده در سال ضرب گردد مبلغ قابل توجهي خواهد شد. بر اساس اين گزارش "مجيد صنيعي آبادي " مدير سازمان توليد اسكناس و مسكوك در خرداد امسال در گفت و گويي سرانه اسكناس در ايران را 115 قطعه اعلام كرده بود، مي توان به رقم تقريبي 8 ميليارد اسكناس در كشور رسيد كه با توجه به اعلام مخدوشي نزديك به يك درصد از اسكناس ها به دليل نوشته هاي اضافي و مهر و ... مي توان به اين نتيجه تأمل برانگيز رسيد كه در حال حاضر حدود 80 ميليون قطعه اسكناس داراي نوشته هاي اضافي و مخدوش هستند.

البته شايد اين اقدام بانك مركزي به هنگام بوده و از اثرات منفي اسكناس‌هاي مخدوش جلوگيري نمايد ولي اولين سوالي كه در اين بين مطرح مي‌شود نوع و نحوه مبادلات پولي در معاملات روزانه‌ است چراكه با اين تصميم بانك مركزي مردم ديگر نمي‌توانند در مبادلات روزمره خود به راحتي فقط به دريافت يك بسته اسكناس اكتفا كنند بلكه بايد اسكناس ها را يكي يكي و پشت و رو بررسي تا مبادا يكي از مصاديق مخدوش بودن را دارا باشد.

سوال ديگري كه به وجود مي‌آيد مشكلات كارمندان شعب بانك در راستاي اجراي اين تصميم بانك مركزي است و به نظر مي‌رسد در صورت جدي بودن اين امر، بايد منتظر صف هاي طويلي كه به دليل بررسي تك تك اسكناس ها توسط متصديان باجه ها شكل مي گيرند، باشيم.

به طور حتم در چنين شرايطي قاعدتاً دستگاه هاي پول شمار نيز به كار نخواهند آمد و بايد از رده خارج شوند.

به گفته بسياري از تحليلگران بانكي، اقدام اخير بانك مركزي در جمع‌آوري اسكناس‌هاي مخدوش شده مي‌تواند هزينه‌هاي چاپ مجدد اسكناس در كشور را كه ساليانه حدود 28 ميليارد تومان تخمين زده مي‌شود، افزايش دهد.

در روزهاي اخير مدير اداره نشر و اسكناس بانك مركزي يك بار ديگر طي گفت‌وگويي با اشاره به اينكه تا 17 دي ماه، مردم فرصت دارند پول‌هاي نوشته شده يا مهر خورده را به بانك ملي ارجاع دهند، خاطرنشان كرد: به خاطر رفاه و آسايش مردم به كليه بانك‌ها و موسسات اعتباري مجاز تعميم داده شد كه تمام مردم مي‌توانند به كليه شعب بانك‌ها و موسسات اعتباري مجاز مراجعه و اسكناس‌هاي آسيب ديده را تحويل و اسكناس جديد را تحويل بگيرند و چنانچه احساس شد كه اين مدت بسيار كوتاه است، آن را تمديد خواهيم كرد و سعي خواهيم كرد كه مشكلي براي مردم پيش نيايد.

پي‌گيري‌هاي خبرنگار فارس حاكي‌ از اين است كه به علت عدم جمع‌آوري كامل اسكناس‌هاي مخدوش و ارائه تقاضاهاي متعدد به بانك مركزي در خصوص تمديد مهلت تحويل اسكناس‌هاي مخدوش، به احتمال زياد بانك مركزي با اين درخواست موافقت خواهد كرد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.