رفتن به محتوای اصلی

بیانیه کانون شهروندی زنان در اعتراض
به ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه
20.06.2015 - 21:55

کانون شهروندی زنان: در حالی که به تازگی خبر تجاوز دسته جمعی عده ای از مردان به دختری یازده ساله، مردم را از این همه ناامنی برای دختربچه ها و زنان شوکه کرده است؛ در حالی که میزان بالای ایدز در میان بچه های خیابانی، قلب همگان را آزرده است؛ در حالی که این روزها یکی دیگر از زنان به خاطر اسیدپاشی، با مرگ دست و پنجه نرم می کند؛ در حالی که همین جمعیت نزدیک به هشتاد میلیونی ایران نگران آن هستند که حتا در آینده نزدیک، آبی برای خوردن نخواهند داشت؛ در حالی که سن فحشاء و اعتیاد و بزهکاری در میان زنان کاهش یافته و... عده ای دلواپس، به نام «اسلام» تمام همت شان را صرف آن کرده اند که نکند زنان و خانواده های ایرانی برای لحظه ای فراغت از این همه مشکلات، برای شادمانی مشترک خانوادگی شان، در گرمای تابستان به همدیگر آب بپاشند، به کنسرت موسیقی بروند و یا برای تماشای مسابقه ای در ورزشگاه حضور یابند!

در واقع هرقدر در این سالها بر اثر مدیریت نابخردانه و تحریم های کمرشکن، بر مشکلات مردم افزوده شده، عده ای دلواپس به جای رفع و حل این دغدغه ها و مشکلات و تلاش در جهت یاری به افزایش شادمانی و مشارکت مردم، تمام تلاش و همت شان آن است که همه روزنه های تنفسی را بر مردم و به ویژه از طریق فشار بر زنان، ببندند. از این روست که می بینیم، حضور زنان در ورزشگاه برای دیدن والیبال که تا یکی دو سال اخیر آزاد بود و طی این سی سال هیچ کس آن را «مغایر با اسلام» تلقی نکرده بود، به یکباره به عنوان «مغایرت با اسلام» تلقی و معرفی می شود. این درحالی است که متأسفانه دولت هم در برابر فشارهای فراقانونی این دلواپسان سرخم می کند.

انتظار می رفت در دولتِ تدبیر و امید که با شعارهایی برای رفع تبعیض علیه زنان، رأی زنان را جذب کرد، اکنون مطالبات مشروع زنان را در نظر بگیرد. اما متأسفانه نه تنها جلوی ورود زنان به ورزشگاه برای تماشای مسابقات والیبال گرفته شد بلکه این دلواپسان با امنیت کامل توانستند به زنان، بی حرمتی کرده و از واژه «هرزه» برای هواداران زن تیم ملی والیبال استفاده کنند. این اتفاق در حالی رخ داد که گفتارهای زیادی از سوی مسئولان دولتی نسبت به تکریم زنان، بیان شد. اما علی رغم انتظار، نه تنها هیچ واکنشی از سوی مسئولان، نسبت به این توهین ها و هتک حرمتِ آشکار به زنان نشان داده نشد بلکه عملا این فشارها سبب عقب نشینی دولت در برابر این حق مشروع و طبیعی زنان شد. به هر روی روز گذشته (جمعه، 29 خرداد ماه) تیم ملی والیبال ایران، درحالی اولین دیدار خانگی خود در دور برگشت لیگ جهانی والیبال را با آمریکا برگزار کرد که در روز بازی تنها چند زن به صورت گزینشی به استادیوم وارد شده بودند. فدراسیون والیبال ایران در حالی دست به چنین اقدامی زده است که طبق مقررات بین المللی، به فدراسیون جهانی والیبال متعهد شده که ممانعتی برای حضور زنان در ورزشگاه وجود نداشته باشد. بنابراین دعوت تعداد انگشت شماری از زنان به صورت گزینشی، دور زدن قانون و زیر پا گذاشتن تعهد ایران برابر فدراسیون جهانی والیبال محسوب می شود. این درحالی است که سال گذشته نیز، مسئولان با اتخاذ اقدامی مشابه، سبب حذف ایران از میزبانی بازی های والیبال نوجوانان شدند.

کانون شهروندی زنان ضمن تبریک به تمام والیبال دوستان و تیم ملی والیبال کشور به خاطر بُرد قاطعانه ایران برابر تیم ملی والیبال آمریکا، خواستار اقدام سریع دولت برای رفع این تبعیض آشکار علیه زنان است و از مقامات مسئول می خواهد که با صدور مجوز برای حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای دیگر بازی های لیگ جهانی والیبال در ایران، به وعده های خود در راستای حضور زنان در استادیوم والیبال عمل کند و منجر به حذف دوباره میزبانی ایران نشود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
https://www.facebook.com/women.citizenship.center
کانون شهروندی زنان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.